فرهنگ و هنر

جشنواره فیلم فجر روی فارسی بودن فیلم‌ها حساسیت نشان می‌دهد

جشنواره فیلم فجر روی فارسی بودن فیلم‌ها حساسیت نشان می‌دهد

به گزارش یولن، مهدی صالحی دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی و دبیر جایزه فارسینما درباره ماهیت این جایزه بیان داشت: جایزه فارسینما نخستین‌ بار در سال ۱۳۹۷ وارد بخش تجلی اراده ملی شد. در آن سال این جایزه ۲ نخستین را با خود همراه داشت: نخستین جایزه در حوزه مشترک سینما و زبان و ادب فارسی و نخستین حضور یک انجمن مردم‌نهاد در جشنواره. 

وی افزود: در فارسینما، هیأت‌ داوران فیلم‌ها را از نظر کاربرد زبان فارسی بررسی می‌کنند. اعتنا به لهجه‌ها و گویش‌ها و درستی استفاده از آن‌ها، یکدستی لحن و لهجه، یکدست‌بودن زبان بازیگران، درستی کاربرد خط فارسی، توجه به واژگان فارسی در عنوان‌بندی‌ها و زیرنویس‌ها بعضی از معیارهای داوران این جایزه است.

صالحی اظهار داشت: هیأت‌ داوران برگزیدگانی در تخصص‌های مختلف زبانی مانند زبان‌شناسی، نویسندگی، ادبیات و شعر، ویرایش، ترجمه، کارگردانی و مستندسازی هستند. این افراد در بیش از ۲ سال در جلسات منظمی فیلم‌ها را از نظر زبانی بررسی کرده‌اند و بر روی چارچوب‌های داوری زبانی‌سینمایی به توافق رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال شورای فرهنگ عمومی از این جایزه حمایت خواهد کرد، ادامه داد: امسال گروهی از منتقدان و کارگردانان و زبدگان سینمایی نیز مشاوران جایزه خواهند بود. امیدواریم که با حمایت نهادهای سینمایی، به‌ زودی دبیرخانه جایزه راه‌اندازی شود که بتواند فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی در این عرصه را پیگیری کند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا