بین الملل

جمهوری آذربایجان ۸ زندانی ارمنستانی را آزاد کرد

جمهوری آذربایجان ۸ زندانی ارمنستانی را آزاد کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، جمهوری آذربایجان در اقدامی، با میانجیگری فرانسه و شورای اروپا ۸ زندانی ارمنستان را  آزاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»،  «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در این زمینه گفتند که این اقدام باکو در تلاش برای تسهیل در مذاکرات جدید با فرانسه و اتحادیه اروپا در مورد مناقشه مرزی با ارمنستان بوده است.

میشل در توییتی در این زمینه نوشت: «آزادی ۸ زندانی ارمنستانی توسط آذربایجان و پرداخت غرامت به این کشور نشانه دیگری از تحولات مثبت پس از دیدار با “امانوئل ماکرون” و”نیکل پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان بوده است.»

میشل افزود که اتحادیه اروپا از ثبات و رفاه در منطقه حمایت می‌کند. ماکرون نیز در این زمینه گفت که که فرانسه یک هواپیما برای تحویل زندانیان ارمنی آزاد شده به جمهوری آذربایجان فرستاد . ماکرون همچنین از تلاش دیپلمات‌های این کشور در زمینه انجام این تحول تشکر کرد.

کمیسیون دولتی اسرای جنگی و مفقودان جمهوری آذربایجان اخیرا نیز در اقدامی بشردوستانه، پنج نظامی ارمنستانی که ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) دستگیر شده بودند، آزاد کرد . بنابر اعلام این نهاد دولتی در باکو، این نظامیان ارمنستانی در جریان درگیری‌ها در منطقه مرزی «کلبجر» در قره باغ کوهستانی دستگیر شده بودند. جمهوری آذربایجان در ۲ ماه اخیر ۲۱ نظامی اسیر ارمنستانی را آزاد و به ایروان مسترد کرده است.

باکو در پی تسهیل در مذاکرات مربوط به مناقشه مرزی با ارمنستان است

 

 

باکو و ایروان سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی یک جنگ ۴۴ روزه را تجربه کردند و این جنگ با میانجیگری مسکو به توافق آتش بس ختم شد. به رغم آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، اختلافات و تنش‌های دو کشور بر سر موضوعاتی از قبیل تعیین مرز و دادن جاده و گذرگاه‌های ارتباطی حل نشده است.

نخست وزیر ارمنستان اخیرا از آمادگی ایروان برای تداوم مذاکره با جمهوری آذربایجان و امضای معاهده صلح با این کشور خبر داد. «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، در یک نشست مطبوعاتی آنلاین گفت: «ایروان معتقد است که معاهده صلح با باکو باید امضا شود، اما این سند باید در روند مذاکرات تدوین شود».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا