بین الملل

«جنگ روانی» حماس علیه تل آویو به روایت یک کارشناس صهیونیست

«جنگ روانی» حماس علیه تل آویو به روایت یک کارشناس صهیونیست

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، روزنامه عبری‌زبان معاریو به قلم «جکی حوجی» کارشناس امور کشورهای عربی در رادیو ارتش رژیم صهیونیستی نوشت که جنبش مقاومت اسلامی حماس موفق شده تا نهادهای امنیتی و سیاسی این رژیم را در موضع دفاعی قرار دهد.

به نوشته وبگاه شهاب نیوز، او نوشت که تهدیدات و هشدارهای حماس زمان برگزاری راهپیمایی پرچم درباره ورود شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی موجب شد تا یک جنگ روانی تمام عیار علیه نهادهای صهیونیستی برپا شود.

این کارشناس اسرائیلی افزود: «حماس با تهدیدات مکرر خود از جمله اینکه “با آتش بازی می‌‌کنید” نهادهای امنیتی اسرائیل را در بالاترین سطح آماده باش قرار داد. تجربه شلیک گسترده موشک‌ها به سمت تل آویو در ماه می ۲۰۲۱ [جنگ ۱۲ روزه غزه] کمک زیادی در تأثیر هشدارهای حماس داشت.»

به نوشته وی در روزهای منتهی به راهپیمایی پرچم‌ها از سوی شهرک‌نشینان، رهبران حماس از مردم خواستند که به خیابان‌ها بیایند و از این طریق توانستند یک صحنه تضادگونه در خیابان‌ها به نمایش بگذارند و اینگونه فقط پرچم‌های رژیم اسرائیل برافراشته نبود، بلکه پرچم‌های فلسطینی نیز به چشم می‌خورد.

وی خاطرنشان کرد: «اسرائیل از تکرار سناریوی دهم می سال گذشته هراس داشت و حالت آماده باش اعلام کرد و صدها سرباز در اطراف نوار غزه را به حالت آماده باش درآورد و هزاران پلیس را نیز به بیت المقدس روانه کرد. سرویس امنیت عمومی با توجه به اظهارات رئیس دفتر سیاسی حماس مبنی بر اینکه همه احتمالات مطرح است. سطح آماده‌باش را به بالاترین درجه افزایش داد.»

این کارشناس مسائل کشورهای عربی همچنین نوشت که بحران امنیتی به شکل مستقیم بر زندگی صهیونیست‌های جنوب و مرکز فلسطین اشغالی تأثیر گذاشته و آن‌ها را از پیشامدهای آتی می‌ترساند.

به عقیده وی، هرچند جنبش حماس قصد جنگ ندارد، اما توانسته روند تبلیغاتی و روانی امور را در دست بگیرد و دیگران را به دنبال خود بکشاند. شاخه نظامی حماس یک روز قبل از مراسم راهپیمایی پرچم‌ها چند موشک به سمت دریا شلیک کرد تا جدیت تهدیدات خود را به رخ مقامات صهیونیستی در تل آویو بکشد.

جکی حوجی تأکید کرد: «از سال‌ها پیش حماس تلاش کرده تا به این نقطه برسد و به راحتی بتواند اسرائیلی‌ها را مجبور به کارهایی کند که نمی‌خواهند، کاری که سید حسن نصرالله سال‌هاست انجام می‌دهد.»

این کارشناس صهیونیستی اذعان کرد: «اسرائیل به حاکمیت خود بر قدس مطمئن است، اما نیاز دارد تا همیشه به جهان یادآوری کند که هنوز حاکمیتش پابرجاست.»

پس از جنگ ۱۲ روزه غزه در اردیبهشت سال گذشته، بسیاری از تحلیلگران و مقامات صهیونیست به تغییر معادلات در سرزمین اشغالی و توانایی حماس برای تحمیل خواسته‌های خود اذعان کرده‌اند.

در این راستا «تامیر پاردو» رئیس اسبق موساد در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ نیز چندی پیش در یک کنفرانس امنیتی در دانشکده «نتانیا آکادمیک» در خصوص راهپیمایی پرچم هفته گذشته از سوی شهرک‌نشینان در بیت‌المقدس گفت که تردید دارد رژیم اسرائیل بر بخش قدیمی قدس حاکمیت داشته باشد و افزود: «هفته‌ها رایزنی‌ها و آمادگی‌ها در مورد برگزاری آن راهپیمایی، میزان حاکمیت بر این مکان را با تردید مواجه کرده است.»

وی افزود: «آیا منطقی است که دولت اسرائیل هفته‌ها وضعیت را بررسی کند که آیا امکان صدور مجوز راهپیمایی وجود دارد یا نه و آیا چنین سؤالی در لندن، پاریس یا واشنگتن نیز مطرح می‌شود؟  کشور به طور کامل مشغول خود شده و همزمان در همه بخش‌های خبری در مورد توانایی ما برای برپایی راهپیمایی در پایتخت خودمان صحبت می‌شود. این وضعیت در هیچ جای دیگری سابقه ندارد.»

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا