بین الملل

جهاد اسلامی: استقبال از «هرتزوگ» تروریست در ترکیه خیانت به فلسطین است

جهاد اسلامی: استقبال از «هرتزوگ» تروریست در ترکیه خیانت به فلسطین است

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در بیانیه‌ای به سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه واکنش نشان داد.

بنابر گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، جنبش جهاد اسلامی استقبال از رئیس رژیم صهیونیستی در ترکیه را به‌شدت محکوم و در عین حال تأکید کرد که در زمان تنش متجاوزانه صهیونیست‌ها علیه مردم قدس و طرح‌های دشمن برای یهودی‌سازی مقدسات و ورود غیرقانونی شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی صورت گرفته است.

جهاد اسلامی در ادامه سفر اسحاق هرتزوگ به ترکیه را «جانبداری از دشمن علیه جهاد مردم فلسطین» قلمداد و تأکید کرد که تلاش برای بازگردانی روابط با دشمن به بهانه منافع این کشور یا آن کشور «خیانت به قدس و فلسطین» است.

این جنبش در پایان، مواضع قدرتمندانه ملت مسلمان ترکیه که این سفر را نپذیرفتند، ارج نهاد و تأکید کرد که استقبال از رئیس‌ رژیم صهیونیستی خون شهیدان ترکیه که در راه شکستن محاصره غزه جان نثار کردند و همچنین موضع ملت این کشور در حمایت از حقوق ملت فلسطین را نادیده گرفته است.

همزمان با این بیانیه، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در بیانیه‌ای از سفر مقامات صهیونیست به کشورهای عربی و اسلامی ابراز نگرانی و تأسف کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شده است که اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی ساعاتی قبل وارد آنکارا شد و با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار کرد. رئیس رژیم صهیونیستی در حالی وارد خاک ترکیه شده است که مردم این کشور روز گذشته و امروز پرچم‌ این رژیم را به آتش کشیدند و شعارهایی نظیر «الله اکبر»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند و از سفر این مقام صهیونیست به کشورشان ابراز انزجار کردند.

طبق اعلام آنکارا، سفر اسحاق هرتزوگ به مدت دو روز به طول خواهد انجامید. بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی» و بنابر بیانیه صادرشده از سوی دفتر رئیس رژیم صهیونیستی، وی به دعوت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و به همراه همسرش وارد خاک ترکیه شده است و روزهای نهم و دهم ماه جاری (مارس) از آنکارا و استانبول بازدید خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین اشاره شده بود: «هرتزوگ اولین مقام رژیم صهیونیستی خواهد بود که بعد از سال ۲۰۰۸ به ترکیه سفر می‌کند. علاوه بر این، سفر وی به عنوان سفر اولین رئیس تل‌آویو به آنکارا از سال ۲۰۰۳ تلقی می‌شود».

قرار است که اردوغان و هرتزوگ در دیدارشان، علاوه بر بحث و بررسی در خصوص روابط دوجانبه و مناسبات تل‌آویو-آنکارا، راه‌های توسعه همکاری‌ها را در عرصه‌های مختلف بررسی کنند. اردوغان پیش از این ضمن ادعای ورود روابط آنکارا-تل‌آویو به مراحل جدید، گفته بود: «سفر رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه مثبت خواهد بود و به خوبی بر روابط دوجانبه تاثیر خواهد گذاشت».

هرتزوگ در حالی به آنکارا سفر خواهد کرد که هیأتی بلندپایه از ترکیه اخیرا به ریاست «ابراهیم کالین» سخنگو و مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه و «سادات اونال» معاون وزیر امور خارجه ترکیه به منظور زمینه‌سازی برای سفر رئیس‌ رژیم صهیونیستی به ترکیه وارد فلسطین اشغالی شد و با مقامات تل‌آویو دیدار کرد.

روزنامه «حریت» ترکیه به‌تازگی در این رابطه مدعی شد آنکارا حدود یک سال و نیم است که مذاکراتی محرمانه با تعدادی از کشورهای منطقه انجام می‌دهد که شاید هدف از آن پیدا کردن محل اقامت جدید برای اعضای حماس باشد. در ادامه این گزارش آمده بود، آنکارا به اطلاع حماس رسانده که اعضای نظامی این جنبش در ترکیه نخواهند ماند و ترکیه کمک نظامی به حماس نمی‌کند؛ اما فعالیت‌های سیاسی حماس در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد.

این گزارش در حالی منتشر شد که پیش از آن، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از چند مقام بلندپایه صهیونیست خبر داده بود که از جمله شروط تل‌آویو برای بهبود روابط با آنکار محدودیت فعالیت جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ترکیه بوده است. بنابر گزارش یادشده، دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌و‌گوهای داخلی پیرامون ترکیه تأکید کرده است که هر گونه فرایند برای عادی‌سازی روابط باید شامل محدودیت فعالیت‌های حماس در ترکیه باشد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا