فرهنگ و هنر

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان یولن، بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه شنبه، (۲۰ اردیبهشت)  آغاز شده و تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

امسال نیز افغانستان نیز در کنار دیگر کشورها با داشتن نزدیک به ۱۰ غرفه سهم قابل توجهی از این نمایشگاه را دارد.

«محمد رضا شریعتی» مسئول انتشارات عرفان و از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان یولن گفت که برای چندمین بار است که در نمایشگاه بزرگ بین‌المللی کتاب به میزبانی کشور دوست ایران شرکت می‌کند و ایران همیشه از مهاجران افغانستانی میزبانی شایسته‌ای کرده و از هیچ تلاشی برای حضور فعال ناشران افغان دریغ نکرده است.

شریعتی افزود: سالهاست در بخش بین‌الملل به نمایش کتاب‌های مهمی از آثار دانشمندان افغانستان و کشورهای دیگر می‌پردازیم که علاقه‌مندان زیادی از مهاجرین در ایران و ایرانیان علاقه‌مند به حوزه افغانستان دارد.

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

وی وضعیت کتاب و کتابخوانی در افغانستان را با توجه به تحولات اخیر بسیار نا امیدکننده توصیف و تاکید کرد: ما باید به این به دید یک گذار نگریسته و برای آینده بهتر مخصوصا در عرصه نشر، پخش و فرهنک مطالعه در افغانستان به‌صورت مشترک تلاش نماییم.

شریعتی خطاب به مردم افغانستان گفت: ما نباید از شرایط پیش آمده ناامید باشیم و به‌عنوان عضو یک خانواده مشترک برای سر بلندی و بلندکردن پرچم علم و معرفت در کنار هم‌دیگر بی‌وقفه تلاش کنیم.

وی از میزبانی مهربانانه‌ مردم ایران و ایستادن آنان در شرایط دشوار در کنار مردم افغانستان قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا به رجوع به کتاب و تاریخ وفرهنگ مشترک دو کشور در کنار هم با کمال صمیمت زندگی کنند.

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

مریم عطایی از دیگر مدیران غرفه نمایش کتاب بخش افغانستان در این نمایشگاه گفت: با آنکه این نمایشگاه بعد از یک وقفه دو ساله به علت شیوع کرونا دوباره به‌صورت حضوری برگزار شده اما استقبال مردم از حوزه افغانستان همچنان پرشور بوده و مهاجرین، دانشجویان افغانستان و ایرانیان علاقه‌مند به ادبیات داستانی افغانستان همچنان حضورشان به گرمی حس می‌شود.

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

عطایی افزود: سالهاست در بخش ادبیات داستانی افغانستان و بخش کودک در این نمایشگاه شرکت کرده و امسال نیز با حدود صد نمونه کتاب در بخش‌های ادبیات داستانی و کتاب‌های مهم ادبی دیگر در این  نمایشگاه حضور پیدا کرده‌ایم.

وی از تلاش‌های کشور ایران برای هماهنگی و همکاری‌های لازم برای حضور در این نمایشگاه قدردانی کرد و گفت که مهاجرین فعال در حوزه‌های فرهنگی بدون هیچگونه مشکل جدی به فعالیت‌های هنری و فرهنگی می‌پردازیم.

وی از مهاجرین افغانستان و ایرانیان علاقه‌مند به حوزه افغانستان خواست تا در این نمایشگاه‌‌ شرکت کرده و از چهره مثبت و داشته‌های علمی پر بار همدیگر آگاه شوند.

سید موسی حسینی مدیر غرفه انتشارات صبح امید افغانستان که در نمایشگاه امسال کتاب تهران حضور یافته، گفت که شرکت مهاجرین و ایرانیان در این نمایشگاه در حقیقت دیدن چهره واقعی افغانستان است، چراکه رسانه‌ها همیشه جنگ و خشونت از آن کشور را بازتاب داده و اما واقعیت افغانستان خشونت نبوده بلکه در آنجا رود علم، معرفت و ادبیات جاری است.

حضور پرشور ناشران افغانستانی در سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

 

وی افزود: با آنکه تعداد مهاجرین افغانستان در ایران بسیار زیاد است، اما آنان به مراکز مشخصی از دستاوردهای علمی این کشور در ایران دسترسی نداشته و این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی و بدست آوردن آثار متعلق به افغانستان است.

موسوی ادامه داد: مردم افغانستان در شرایط فعلی نباید به مسیر خود با ناامیدی ادامه دهند بلکه آنان با رجوع به کتاب و کتابخانه در صدد یافتن مسیر روشن‌‌تری نسبت به آینده شان باشد.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه از همکاری جمهوری اسلامی ایران ابراز قدردانی کرده و از مردم دو کشور خواستند تا با مراجعه به این نمایشگاه‌ به شناخت دقیق‌تری از تاریخ و فرهنگ مشترک دو کشور بپردازند.

انتهای پیام/ ر


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا