فرهنگ و هنر

حضور ۱۸۷۰ ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال

حضور ۱۸۷۰ ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات یولن، نشست خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه با حضور یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه برگزار شد.

بعد از سه سال وقفه نمایشگاه کتاب حضوری برگزار می‌شود

علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب در ابتدای این نشست اظهار داشت: نمایشگاه سی و سوم تازگی‌هایی دارد که یکی از آنها برگزاری نمایشگاه بعداز سه سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی است که شاهد تشنگی ناشران و مردم برای برپایی نمایشگاه هستیم. البته این مهم سختی‌هایی را هم به همراه خواهد داشت.

وی افزود: بنا داریم نمایشگاه کتاب را به عنوان الگوی برتر زیست با کرونا برگزار کنیم.

حضور 1870 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

رکوردزنی انتشار کتاب در سال ۱۴۰۰

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه برپایی این دوره از نمایشگاه به معنای غلبه آگاهی و سلامت بر بیماری و مرگ است و نشانه دیگری از زایندگی و پویندگی فرهنگی ملت است، گفت: در دوران همه‌گیری کرونا، حوزه فرهنگ، آسیب‌های فراوانی متحمل شد، اما مجموعاً آمار و ارقام فرهنگی در این دوره قابل افتخار است. در سال گذشته ۱۱۳ هزار عنوان کتاب به چاپ رسید که در نوع خود یک رکورد است و نشان از فعالیت و تلاش گروه کثیری از دست‌اندرکاران تولید و عرضه کتاب‌ است. نمایشگاه کتاب به عنوان محل اصلی ارائه دستاوردهای فرهنگی ایران، نشانه‌ای از تلاش‌جمعی و علاقه گسترده ایرانیان به علم و آگاهی است.

احمدوند تصریح کرد:‌ رویکرد دولت در حوزه فرهنگ، ایجاد بستر برای انتشار تمام آرا و عقاید است. به جز موارد اندکی که محتوا دل‌آزار و خشم‌انگیز باشد، رویکرد ما انتشار تمام عقاید است. در نمایشگاه امسال نیز میزبان حضور گسترده مردم برای نمایش علاقه‌مندی آنان به حوزه کتاب و فرهنگ خواهیم بود.

برگزاری نمایشگاه با حضور ۱۸۷۰ ناشر به صورت حضوری و ۲۸۰۰ ناشر به صورت مجازی

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دستگاه‌های مختلفی برای برگزاری نمایشگاه همکاری خواهند داشت که از آن جمله می‌توان به مجموعه‌های مختلف وزارت ارشاد، بانک صادرات، شرکت پست، شهرداری تهران، گمرک، نیروی انتظامی، سازمان صداوسیما، رسانه‌ها و در نهایت ناشران اشاره کرد. ویژگی عمده نمایشگاه امسال تلاش برای ایجاد دسترسی عمومی جهت بازدید و خرید کتاب در سراسر کشور است. برای همین علاوه بر برگزاری نمایشگاه فیزیکی با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در مصلای تهران، در کل کشور نیز پایگاه فروش در قالب نمایشگاه مجازی با حضور ۲۸۰۰ ناشر برپا خواهد شد که آثار جدید ۱۰ سال گذشته خود را ارائه خواهند کرد.

«با کتاب، سلامتیم» شعار نمایشگاه امسال

احمدوند با بیان اینکه تلاش گسترده‌ای برای حضور پررنگ چهره‌های بین‌المللی و مهمانان اثرگذار کشورهای مختلف در نمایشگاه صورت گرفته است، گفت: طبق شیوه‌نامه‌های اعلامی ستاد کرونا تدابیر لازم بهداشتی و پزشکی برای برگزاری نمایشگاه صورت گرفته است و از مردم نیز خواستاریم در زمان حضور، رعایت حداکثری داشته باشند. شعار این دوره نمایشگاه با توجه به این رویکرد «با کتاب سلامتیم» انتخاب شده  است؛ یعنی دانش، شاخص اصلی سلامت یک جامعه است.

حضور 1870 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال
علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب

۱۵۰۰ ناشر تاکنون کارتخوان دریافت کردند

علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر دلیل الزامی بودن ثبت کد اقتصادی از سوی ناشران برای حضور در نمایشگاه امسال گفت: از اسفندماه سال گذشته طبق قانون تعیین شده، هر فروشنده‌ای که بنای استفاده از کارتخوان را داشته باشد، باید کد اقتصادی برای موضوع مالیاتی خود داشته باشد و این ارتباطی به نمایشگاه ندارد. بانک عامل نمایشگاه نیازمند است برای موضوعات مالیاتی، کد مالیاتی و کد اقتصادی دریافت کند. تاکنون هم خدمت‌رسانی‌های خوبی از سوی بانک صادرات صورت گرفته است و در مرکز پاسخگویی نمایشگاه ۱۵ نفر حضور پیدا کردند و پاسخگوی مشکلات ناشران بودند. تاکنون ۱۵۰۰ ناشر کارتخوان دریافت کردند و به مرور نیز باقی ناشران کارتخوان خود را دریافت خواهند کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص بن خرید دانشجویان هم تصریح کرد: تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب، اساتید و هیأت علمی برای دریافت بن خرید ثبت‌نام کرده‌اند. بانک اطلاعاتی این افراد توسط وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و مرکز مدیریت حوزه ارائه شده است و اگر فردی کد ملی‌اش موجود نباشد، باید به این مراکز مراجعه کند.

افزایش میزان یارانه دانشجویان و اساتید

وی اضافه کرد: یارانه تعلق گرفته در مجموع نسبت به سال گذشته صددرصد افزایش داشته است تا بتوانیم تعداد بیشتری را مشمول دریافت یارانه کنیم. برای دانشجویان ۴۰ درصد رشد داریم که در مجموع ۳۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. برای هیأت علمی و اساتید نیز ۵۰ درصد افزایش داریم که در مجموع ۶۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند تا از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهیه کنند.

رمضانی با اشاره به اینکه ناشرانی در نمایشگاه سی و دوم به دلیل تخلف در کمیته، ابتدا رأی بدوی و سپس در مرحله تجدیدنظر هم رأی مجدد گرفته بودند که به دلیل احترام به دیگر ناشران از حضور آنها در نمایشگاه سی و سوم ممانعت شده است که امیدواریم پس از این محرومیت قانونی بتوانند در سال‌های آینده حضور پیدا کنند.

بیش از نیمی از جمعیت کشور به کتابفروشی دسترسی ندارند

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به این سؤال که برخی از ناشران در نمایشگاه امسال حضور پیدا نمی‌کنند و دلیل آن را هم حمایت از کتابفروشی‌ها عنوان کردند، گفت: توجه به کتابفروشی‌ها مطرح شده است، اما این اعتراض هجمه به نمایشگاه نیست. باید کتابفروشی‌ها حمایت شوند تا آسیب نبینند. برگزاری نمایشگاه باید با توجه به تمام حلقه‌های تولید و عرضه صورت گیرد که مهمترین آنها هم کتابفروشی‌ها هستند.

وی ادامه داد:‌ بیش از ۲۰ میلیون جمعیت ما در روستاها کتابفروشی ندارند. در بسیاری از شهرهای کوچک هم کتابفروشی نداریم. یعنی نیمی از جمعیت کشور ما فاقد کتابفروشی هستند. آیا نباید برای آنان امکان دسترسی به کتاب را فراهم کنیم. در بسیاری از این مکان‌ها صرفه اقتصادی برای برپایی کتابفروشی وجود ندارد. کتابفروشی‌های بزرگ ممکن است از برگزاری نمایشگاه گله‌مند باشند که به حق است، اما طرح‌هایی مدنظر داریم که این خسارت را جبران کند که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طرح‌هایی برای اصلاح و توقیت شبکه توزیع کتاب داریم

احمدوند گفت: برای توزیع کتاب، طرح‌هایی را در دستورکار داریم که نیازمند مقدماتی است و حتما بعد از برگزاری نمایشگاه اطلاع‌رسانی و اجرا خواهد شد. راه‌اندازی و ترسیم شبکه توزیع کتاب کار ساده‌ای نیست و با کارهای نمایشی و زودگذر نمی‌توان سراغ آنان رفت.

وی با اشاره به شرکت نکردن برخی از ناشران در نمایشگاه امسال گفت: برخی ناشران صرفاً در نمایشگاه مجازی حضور پیدا کرده‌اند و برخی هم کلاً در نمایشگاه شرکت نکردند که این در تمام دوره‌ها سابقه داشته است. اما این ربطی به موضوع ممیزی کتاب ندارد، زیرا سیاست جمهوری اسلامی در این خصوص ثابت است و امسال سختگیری مضاعفی نداشته‌ایم.

چرا دکتر الله یاری به دفتر موسیقی رفت؟

وی در خصوص تغییر پست دکتر الله‌یاری در دفتر کتاب هم افزود: بنا بر ضرورت وزارتخانه تصمیم بر این شد که ایشان در دفتر موسیقی حضور داشته باشند. تمایل ما بر حضور ایشان در دفتر کتاب بود، اما بنا به مصلحت وزارتخانه این جابجایی صورت گرفت. 

حضور ۳۲ کشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب

رمضانی با اشاره به بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب امسال افزود: ۳۲ کشور در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که در دو بخش ناشران خارجی و بخش بین‌الملل شاهد حضور آنها خواهیم بود. مهمانان و گروه‌های دوستی بسیاری نیز از این کشورها شامل سوئیس، هند، هنگ‌کنگ، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، چین، کره جنوبی، بوسنی، انگلستان، هلند، استرالیا، آمریکا، آلمان، سوریه، لبنان، افغانستان، عراق، کویت، عمان، بحرین، مصر، مکزیک، صربستان و… حضور خواهند داشت که مجموعا ۱۷۰ ناشر خارجی آثار خود را عرضه خواهند کرد. ۲۵ میهمان خارجی نیز در نمایشگاه امسال حضور پیدا می‌کنند که تعدادی از آنها رؤسای نمایشگاه‌های کتاب دیگر کشورها خواهند بود و نشست‌هایی نیز بنا داریم در سرای ملل برگزار کنیم.

میزبان جام جهانی فوتبال، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب!

رمضانی تصریح کرد: مهمان ویژه نمایشگاه امسال میزبان جام جهانی فوتبال کشور قطر است که بناست به معرفی ظرفیت‌های خود و همچنین ظرفیت‌های فرهنگی که امکان تبادل دستاوردهای آن در جام جهانی وجود دارد بپردازد.

رضایت‌مندی ناشران از خدمات پست در نمایشگاه دوم مجازی

احمدوند در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتقاد ناشران از همکاری‌های شرکت پست گفت: این انتقادها صحت ندارد. ناشران در نظرخواهی خود از خدمات شرکت پست در نمایشگاه مجازی دوم رضایت‌مندی حداکثری داشتند. میزان جابجایی‌های بسته‌ها،‌ زمان ارسال بسته‌ها و تعداد بسته‌های معیوب نشان از عملکرد خوب پست در دوره دوم نمایشگاه مجازی دارد. البته در نمایشگاه دوره نخست مشکلاتی وجود داشت که مرتفع شده است. برای محل برگزاری نمایشگاه امسال نیز نظرسنجی‌ای از ناشران و کتابخوان‌ها صورت گرفت که نظر حداکثر آنها برگزاری در مصلا بود. 

وی در خصوص ردیف بودجه برگزاری نمایشگاه نیز گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب رویداد پرهزینه‌ای است که دولت را متقبل هزینه جدی می‌کند و طبعا بخش خصوصی نیز نمی‌تواند آن را تقبل کند، زیرا امکان درآمدزایی واقعی در نمایشگاه وجود ندارد، بنابراین نمایشگاه با حمایت دولت برگزار می‌شود. ابعاد برگزارش نمایشگاه بسیار وسیع است که طبعاً هزینه‌های قابل توجهی هم دارد، اما نسبت به برکات نمایشگاه اندک است. تقریباً در آخرین دوره نمایشگاه کتاب ۳۰ میلیارد تومان هزینه شد که امسال با افزایش هزینه‌ها و گرانی، افزایش هزینه‌ها را خواهیم داشت، اما عدد نهایی را بعد از برگزاری نمایشگاه اعلام می‌کنیم.

وی افزود: امسال دو نمایشگاه توأمان را برگزار خواهیم کرد که برگزاری نمایشگاه مجازی هزینه‌های خاص خود را دارد که طبیعی است دولت برای ترویج فرهنگ کتابخوانی همه امکانات را به دوش خواهد گرفت.

حضور 1870 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال

به دنبال واسپاری نمایشی نمایشگاه کتاب نیستیم

احمدوند در خصوص واسپاری نمایشگاه به انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه نشر هم گفت: در این دوره همکاری و مشارکت خوبی در امر سیاستگذاری و برپایی نمایشگاه با این مجموعه‌ها داریم، اما برگزاری کامل از سوی آنها امکان‌پذیر نیست و ما به دنبال واسپاری نمایشی نیستیم که خود تصدی‌گری پنهان کنیم. انجمن‌ها و تشکل‌های حوزه نشر باید تقویت شوند تا در سال آینده بخش‌های جدی حوزه نشر برعهده آنان قرار گیرد.

وی در خصوص انتخاب کشور قطر به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه امسال گفت: در سال‌های گذشته مذاکراتی با کشور ترکیه و دیگر کشورها صورت گرفته بود اما تصمیم قطعی اتخاذ نشده بود. امسال کشور قطر به دلیل ۵۰ ساله شدن نمایشگاه کتاب آن کشور و همچنین برگزاری جام جهانی فوتبال شرایط خوبی را در اختیار داشت که از سوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه به عنوان مهمان ویژه انتخاب شد. کشور ترکیه از لحاظ فرهنگی ارتباطات خوبی با کشورمان دارد که قطعا در سال‌های آینده به عنوان مهمان نمایشگاه حضور خواهد داشت.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: تمایل داشتیم نمایشگاه حضوری امسال جنبه فروشگاهی نداشته باشد،‌ اما این شعاری است که در مرحله اجرا کسی پای آن نمی‌ایستد. به این دلیل که اقتصاد نشر در سال‌های اخیر دچار آسیب شده است و توقع این بود این امکان اقتصادی از ناشران سلب نشود. اما در سالهای آینده با توجه به برگزاری توأمان نمایشگاه مجازی این ظرفیت وجود خواهد داشت.

اختصاص ۹۰ هزار مترمربع فضا برای استقرار ناشران

رمضانی سخنگوی نمایشگاه در بخش پایانی این نشست اظهار داشت: اولین‌بار است که تمام ناشران در فضای مسقف مصلی حضور خواهند داشت و مجموعا بیش از ۹۰ هزار مترمربع فضا برای استقرار ناشران در بخش‌های مختلف دراختیار داریم. بناست ستاد خبری نمایشگاه پیش از برگزاری رسمی از رسانه‌ها برای بازدید از فضای نمایشگاه دعوت به عمل آورد. از سه‌شنبه گذشته نیز غرفه‌های خودساخته دراختیار ناشران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و حضوری یکی از ویژگی‌های نمایشگاه امسال است که امکان خرید هم به صورت حضوری و هم مجازی فراهم است. تخصیص یارانه‌های بیشتر برای افراد از دیگر ویژگی‌های امسال است. برای اهل قلم به لحاظ تعدادی ۱۰ درصد و به لحاظ ریالی ۴۰ درصد افزایش یارانه را شاهد هستیم که امکان خرید در فضای مجازی نمایشگاه را خواهند داشت.

حضور احتمالی رئیس جمهور در افتتاحیه نمایشگاه کتاب

وی با اشاره به اینکه افتتاحیه نمایشگاه ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ در مصلای تهران و با حضور احتمالی رئیس‌جمهور خواهد بود، گفت: در فضای فیزیکی از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای مردم خواهیم بود و در نمایشگاه مجازی نیز بیست و چهار ساعته پذیرای اهالی کتاب خواهیم بود. از فردا ۱۸ اردیبهشت ماه سایت نمایشگاه مجازی برای جستجو و انتخاب کتاب فعال می‌شود. همچنین امسال یارانه وزارت ارشاد برای شرکت پست هم افزایش پیدا کرده است. در آخرین دوره فضای مجازی بسته‌های تا ۵۰ هزار تومان رایگان ارسال می‌شد، اما در نمایشگاه فعلی تا بسته‌های ۷۰ هزار تومان برای ناشران هم رایگان خواهد بود. بالاتر از این رقم و حجم ۲ کیلوگرم شامل تخفیفاتی برای ناشران است. ارسال بسته‌های پستی برای خریداران کاملا رایگان است.

رمضانی با بیان اینکه با توجه به رکوردشکنی عناوین کتاب در سال گذشته امسال شاهد نمایشگاه پراثری خواهیم بود خاطرنشان کرد: مجموعه دست‌اندرکاران نمایشگاه باید دو دوز واکسن تزریق کرده باشند و مردم نیز در زمان حضور در نمایشگاه حتما باید از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. در برگزاری نمایشگاه امسال ۷۰ درصد همکاری خواهند داشت.

حضور 1870 ناشر داخلی و خارجی در نمایشگاه کتاب/ میزبان جام‌ جهانی مهمان ویژه امسال

پایان‌بخش این نشست هم امضای مسئولان برگزاری نمایشگاه پای پوستر سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا