فرهنگ و هنر

حفظ استقلال اقتصادی در سایه جهاد تبیین میسر است

حفظ استقلال اقتصادی در سایه جهاد تبیین میسر است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن محاصره و تحریم اقتصادی از جمله اقدامات دشمن برای به زانو درآوردن کشور و مردم است و برای مقابله با حملات اقتصادی، خنثی کردن تحریم‌ها و ایجاد روحیه مقاومت در مردم باید به تبیین و روشنگری پرداخت.

حجت‌الاسلام عبدالحمید فاطمی کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه دشمن با شناخت این‌که از عوامل ایستادگی یک ملت «اقتصاد» است در این‌ باره به منظور تسلیم کردن و تضعیف روحیه جهادی در مقابل او، از شگردهایی همچون تحریم اقتصادی بهره می‌برد، گفت: البته اگر اقتصاد یک کشور مقاوم و درون‌زا باشد تحریم‌ها هیچ تأثیری ندارد اما اگر وابستگی اقتصادی به بیگانگان باشد طبیعی است که تکانه‌های اقتصاد بیرونی بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد. البته از یک نگاه، تحریم‌های اقتصادی برکاتی همچون خودکفا شدن و تلاش و کار مضاعف و استقلال اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: از جمله شیوه‌های برخورد دشمن، محاصره و تحریم اقتصادی و در تنگنا قرار دادن مؤمنان است و امروزه ابرقدرت‌ها برای به تسلیم کشاندن کشورها از فشار و محاصره اقتصادی استفاده می‌کنند. از این رو در این نوشتار تلاش داریم تا به یکی دیگر از نقشه‌های جنگ روانی دشمن یعنی تحریم و فشار اقتصادی اشاره کرده و نیز راه برون رفت از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اختلاف‌افکنی در سایه تحریم اقتصادی

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به استفاده ازابزار تحریم در صدر اسلام توسط دشمنان گفت: تحریم یکی از شگردهای زورگویان و مستکبرینی همچون معاویه است. او محبین و پیروان علی علیه‌السلام را از بیت‌المال محروم می‌کرد و در بخشنامه‌ای نوشت: «انظروا من قامت علیه البینه أنه یحب علیا و أهل بیته فامحوه من الدیوان و أسقطوا عطاءه‏ و رزقه‏؛ (شرح نهج البلاغه لابن أبی الحدید، ج‏۱۱، ص۴۵) بر هرکس که محبت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را دارد و بر محبت او بینه اقامه شد نام او را از دیوان حذف کنید و سهمیه او را از بیت‌المال حذف کنید.»

این کارشناس مذهبی افزود: این، تحریم اقتصادی به خاطر محبت امام علی علیه‌السلام است. یکی از آیاتی که دلالت بر تحریم اقتصادی دشمن به منظور ایجاد شکاف و تفرقه بین صفوف متحد و به هم فشرده جامعه اسلامی می‌کند این آیه کریمه است که می‌فرماید: «هُمُ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا تُنْفِقُوا عَلَىٰ مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّىٰ یَنْفَضُّوا وَلِلَّهِ خَزَائِنُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَا یَفْقَهُونَ؛ (سوره منافقون: آیه ۷) فقط آنانند که می‌گویند: به کسانی که نزد پیامبر خدایند، انفاق مکنید تا [از پیرامون او] پراکنده شوند. در حالی که خزانه‌های آسمان‌ها و زمین در سیطره خداست، ولی منافقان نمی‌فهمند.»

وی درباره نحوه تحریم‌های منافقان در زمان پیامبر (ص) گفت: منافقین با قصد ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه اسلامی، تحریم اقتصادی را با برنامه عدم انفاق بر فقراء مهاجرین که گرداگرد رسول خدا به منظور نصرت و اجرای مقاصد او اجتماع کرده بودند، پیشنهاد کردند. (المیزان فی تفسیرالقرآن، ج۱۹، ص ۲۸۲) خداوند متعال در رد و ابطال دیدگاه سخیف و شرک‌آلود آن‌ها، با اشاره به مسئله رازقیت خداوند متعال و اینکه خزائن ارض و سماء به دست اوست، ناکارآمدی تحریم‎‌های اقتصادی را بیان می‎‌کند. این، یکی از نقشه‌های دشمن بود و برخورد با این دشمنی‌ها مصداق جهاد تبیین است.

حفظ استقلال اقتصادی و نفی سلطه بیگانگان

این کارشناس مذهبی درباره راه‌های مقابله با تحریم‌های دشمنان گفت: قرآن کریم مسلمانان را به استقلال اقتصادی و سیاسی و نفی سلطه بیگانگان توجه داده است و یکی از ویژگی‌های یاوران و همراهان پیامبر خدا (ص) را خودباوری و استقلال و مقاومت آن‌ها بر پای خویش معرفی می‌کند و در قالب تمثیل می‌فرماید: «وَمَثَلُهُمْ فِی الْإِنْجِیلِ کَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَىٰ عَلَىٰ سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ، (سوره فتح: آیه ۲۹) و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و به‌قدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد.»

حجت‌الاسلام فاطمی ادامه داد: این آیه، استقلال و خودکفایی آنان را یادآور می‌شود. (تفسیر تسنیم، ج۱۶، ص۶۷۵) زیرا آنان را به مزروعی تشبیه می‌کند که جوانه، ریشه، ساقه، شاخه و محصولش را خود برآورده، در همه شئون خودکفاست. (تفسیر تسنیم، ج۱، ص ۵۴۰) و در تغلیظ و تحکیم، همانند بنیان مرصوص هستند زیرا اگر زرعی که ساق غلیظ نداشته باشد همانند گیاهی که ریشه ندارد توان مقاومت ندارد. وجه تشبیه به زرع در آیه شریفه آن است که پیامبر خدا‌ (ص) هنگامی که مردم را به دین خد فرا خواند ضعیف و کم یاربود؛ آرام آرام یکی پس از دیگری دعوت او را اجابت کردند به گونه‌ای که جمعیت مسلمانان زیاد و قوی شدند؛ همانند زرعی که ابتدا بذر بود آرام آرام قوی شد و روی پای خود ایستاد و این از روشن‌ترین و صحیح‌ترین مثال‌هاست. (التبیان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص ۳۳۷)

حکمت دارا بودن نظام اقتصادی مستقل

وی با بیان اینکه عمل نکردن به نظام اقتصادی اسلام و وابستگی به دیگران، قهر و عذاب الهی را به دنبال دارد، گفت: زیرا وابستگی به دیگران و رفع نیازهای مسلمانان به دست دشمنان، نوعی احسان به مسلمانان است و احسان آنان موجب جذب قلوب مسلمانان به بیگانگان می‌شود همچنان که رسول خدا (ص) فرمودند: «جُبِلَتِ‏ الْقُلُوبُ‏ عَلَى‏ حُبِ‏ مَنْ‏ أَحْسَنَ إِلَیْهَا وَ بُغْضِ مَنْ أَسَااءَ إِلَیْهَا؛ (تحف العقول، ص۳۷) دلها در بند دوستى آن کسی هستند که نیکى به آنها کرده و دشمنی آنکه بدى به آنان کرده است.» در حیوانات نیز این حقیقت جاری است؛ لذا محبت به کفار، رفتن به سوی آنان است؛ در حالی که قرآن کریم رکون به سوی ظلم را ممنوع کرده و می‌فرماید: «وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ؛ (سوره هود: آیه ۱۱۳) و به کسانی که [به آیات خدا، پیامبر و مردم مؤمن] ستم کرده‌اند، تمایل و اطمینان نداشته باشید و تکیه مکنید که آتش [دوزخ] به شما خواهد رسید و در آن حال شما را جز خدا هیچ سرپرستی نیست، سپس یاری نمی‌شوید.»

تولید داخلی و مقاوم کردن اقتصاد

حجت‌الاسلام فاطمی استقلال اقتصادی را یکی از راه‌های مقابله دشمن دانست و گفت: کفار به مجرد تمایل به آن‌ها راضی نمی‌شوند بلکه برای به زیر استبداد کشاندن مسلمانان و عبد نمودن و ذلیل کردن آن‌ها تلاش می‌کنند. بنابراین ضرورت مستقل بودن در نظام اقتصادی روشن می‌شود. با اهتمام به نظام اقتصادی مستقل، امام علی علیه السلام فرمودند: «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اَللَّهُ؛ (بحار الأنوار،  ج۱۰۰، ص۶۵) کسی که با وجود داشتن آب و خاک (زمین) نیازمند (فقیر) باشد، خداوند او را (از رحمت خود) دور می گرداند.»

وی در پایان گفت: ملتی که آب و زمین کشاورزی به اندازه کافی دارد ولی آب‌ها را مهار و زمین را اصلاح نکند و از آن‌ها بهره‌برداری نکند و در اثر کم‌کاری یا بد کاری محتاج گردد از رحمت حق دور باد. چنین گمان نشود که تنها امت‌های گذشته همچون قوم عاد، قوم ثمود، قوم مدین و ظالمین به جهت مخالفت با فرمان‌های الهی و انبیای خود از رحمت حق دور شدند بلکه این خطر برای امتی که نسبت به تولید داخلی و مقاوم نمودن اقتصادی کوتاهی کند و به وابستگی اقتصادی سوق داده شود نیز مطرح است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا