بین الملل

حمایت انگلیس از تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو

حمایت انگلیس از تصمیم سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه از تصمیم سوئد و فنلاند درباره توسعه ناتو به سمت شبه‌جزیره اسکاندیناوی حمایت کرد.

تراس در پیامی توئیتری نوشت: «تهدیدات روسیه علیه کشورهای نوردیک و بالتیک اکنون فقط موجب تقویت اتحاد ما شده است».

وزیر امور خارجه انگلیس افزود: «سوئد و فنلاند در تصمیم‌گیری درباره آینده خود بدون هیچ مداخله‌ای، آزاد هستند و انگلیس از تصمیم آن‌ها حمایت می‌کند».

حمایت انگلیس از عضویت کشورهای حوزه اسکاندیناوی در پیمان ناتو در حالی مطرح شده که روز گذشته (چهارشنبه) «جودیث گوف» سفیر انگلیس در استکهلم روز چهارشنبه با تأکید بر «اهمیت راهبردی بسیار زیاد» سوئد گفت: «می‌توانیم از طریق هواپیماهای شناسایی،آواکس و پوسایدن مشارکت داشته باشیم زیرا خواستار کنترل بیشتر [منطقه] هستیم».

به گفته گوف، انگلیس باید حضور در منطقه شبه‌جزیره اسکاندیناوی را افزایش دهد اما اینکه تا چه حد این حضور افزایش یابد به تصمیم سوئد و نروژ بستگی دارد. (جزئیات بیشتر)

در این میان، نروژ عضو ناتو بوده و به‌صورت گردشی میزبان نیروهای این اتحاد نظامی است اما سوئد و فنلاند تاکنون از پیوستن به این اتحاد که از دید مسکو اقدامی تنش‌زا محسوب می‌شود امتناع کرده‌اند.

«سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند امروز (چهارشنبه) اعلام کرد تصمیم کشورش برای پیوستن به ناتو تا چند هفته آینده، اعلام خواهد شد.

او در استکهلم و در دیدار با «ماگدالنا اندرسون» همتای سوئدی خود اعلام کرد بهترین کار این است که دو کشور تصمیمات درباره پیوستن به ناتو را به‌صورت هماهنگ پیش ببرند.

با این حال اندرسون گفت، سوئد همچنان در حال ارزیابی تصمیم درباره پیوستن به ناتو بوده و متذکر شد انتخابات این کشور در ماه سپتامبر انجام خواهد شد.

در همین ارتباط «دیمیتری مدودوف» معاون شورای امنیت روسیه امروز (پنجشنبه) هشدار داد در صورت پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو، روسیه مجبور به دفاع از مرزهای خود شده و احتمالاً تسلیحات اتمی را وارد حوزه بالتیک خواهد کرد.

انتهای پیام


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا