بین الملل

حمله لفظی شدید داووداوغلو به اردوغان: ادب داشته باش

حمله لفظی شدید داووداوغلو به اردوغان: ادب داشته باش

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، در پی اهانت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به معترضان پارک گزی و «فاحشه» و «فاسد» خطاب کردن آن‌ها، بسیاری از جمله «احمد داووداوغلو» نخست‌وزیر و وزیر خارجه اسبق ترکیه از وی انتقاد کردند.

به نوشته وبگاه روزنامه زمان، اردوغان در سخنانی، با توهین به کسانی که قصد برپایی نهمین سالروز تظاهرات پارک گزی را داشتند گفته است: «آن‌ها فاسد، فاحشه، راه‌بند و تروریست هستند. ما می‌دانیم که کدام گروهها در پشت صحنه حوادث گزی بودند. کمال قلیچداراوغلو رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق هم با آن‌ها بود.»

در پی این سخنان، «احمد داووداوغلو» هم حزبی سابق اردوغان و وزیر خارجه و نخست‌وزیر اسبق ترکیه در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه نوشت: «ادب داشته باش! چطور می‌توانی به شهروندان کشوری که رئیس‌جمهورش هستی توهین کنی؟ می‌شود گفت که از علم و شناخت و عرفان بی بهره‌ای اما آیا ادب اساس ایمان ما نیست؟»

حمله لفظی شدید داووداوغلو به اردوغان: ادب داشته باش

 

احمد داود اوغلو از تئوریسین‌های اصلی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در ابتدای قرن ۲۱ به شمار می‌رود و تا زمان استعفای خود در ماه می ۲۰۱۶، از افراد نزدیک به اردوغان محسوب می‌شد. او در دسامبر ۲۰۱۹ حزب «آینده» را برای رقابت با حزب عدالت و توسعه تأسیس کرد و از رقبای جدی اردوغان در انتخابات ۲۰۲۳ به شمار می‌رود.

داوود اوغلو دیروز نیز در بیست و سومین نشست سران حزب «آینده» گفت که سرانجام غرور اردوغان او را خواهد کشت. داوود اوغلو گفت: «این چه کینه‌ای است؟ غرور اردوغان او را می‌کشد. خواستیم عید را به او تبریک بگوییم اما تبریک ما را نپذیرفت. کسانی تبریک ما را نمی‌پذیرند که با مقامات اسرائیلی جلسه می‌گذارند. اردوغان قلب ندارد».

«جانان قافتانجی اوغلو» دبیر حزب جمهوری‌خواه خلق در استانبول نیز نیز در پاسخ به اردوغان نوشت: «خودت چه هستی اردوغان؟».

«علی ماهر بشاریر» نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق در پارلمان ترکیه نیز در توئیتر خود نوشت: «نمایندگان زن حزب عدالت و توسعه که می‌گفتند زنان قبل از حزب عدالت و توسعه وزن و ارزشی نداشتند، اظهارات زشت و شرم آور اردوغان را چگونه توصیف می‌کنند؟».

از سوی دیگر «گیزای دولکادیر» وکیل دادگستری در گفت‌و‌گو با روزنامه زمان، با بیان اینکه در اعتراضات گزی شرکت داشته و به اموال اماکن مقدس و عمومی تعرض نکرده است، افزود: «من برای ارزش‌های کشورم که به آن اعتقاد دارم در خیابان بودم. رئیس جمهور میلیو‌ن‌ها نفر مثل من را فاحشه خوانده است فقط به این دلیل که ما از حقوق اساسی خود استفاده کردیم! من هرگز این را فراموش نخواهم کرد».

«یکتان ترکیلماز» کارشناس سیاسی نیز به روزنامه زمان گفت که از سخنان اردوغان و استفاده از لفظ «فاحشه» تعجب نکرده و این مسائل برای اردوغان طبیعی است. او گفت که رئیس‌جمهور ترکیه سیاست جنگ علیه مخالفان را در پیش گرفته است.

پلیس ترکیه روز گذشته (چهارشنبه) با تجمع‌کنندگان میدان تقسیم استانبول که برای برپایی سالروز اعتراضات پارک گزی که در سال ۲۰۱۳ روی داد، جمع شده بودند، درگیر شد و تعدادی را بازداشت کرد.

اعتراضات پارک گزی مربوط به درگیری میان معترضان با پلیس ترکیه در ۲۸ می ۲۰۱۳ است که صدها نفر زخمی، سه تن کشته و بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند و خشونت‌بارترین اعتراضات در سال‌های اخیر پیش از خود بود.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا