بین الملل

حکیم: طرح موضوع مذاکرات ایران و آمریکا درباره پرونده عراق پیشنهاد عزیز عراق بود

حکیم: طرح موضوع مذاکرات ایران و آمریکا درباره پرونده عراق پیشنهاد عزیز عراق بود

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالعزیز حکیم» با بیان اینکه عزیز عراق در چنین روزهایی از میان ما رفت و جای خالی بزرگی در صحنه سیاسی و اجتماعی و ملی در پی گذاشت، اظهار داشت: عزیز عراق رهبری ویژه بود که در شرایطی استثنایی و اوضاعی حساس در تاریخ عراق جدید خصوصیت‌هایی استثنایی را نشان داد و امانتی را که بر دوش داشت ادا کرد و پس از شهادت شهید جاودانه محراب مسئولیت را بر عهده گرفت.

وی با اشاره به اینکه عزیز عراق تا بن دندان تابع مرجعیت بود و جمله مشهورش این بود که «مرجعیت آیین دینداری ماست»، گفت: دغدغه ایشان پروژه ملی، اسلامی و منافع عمومی بود و به همه طیف‌ها  و گروه‌ها توجه داشت و اهتمامش صرفا شامل کسانی که به لحاظ سیاسی به وی نزدیک بودند نمی‌شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان دیگر خصوصیات عزیز عراق عنوان کرد: دغدغه ایشان تقویت بزرگ‌ترین طیف اجتماعی کشور و دیگر طیف‌های شریک در میهن بر اساس گفت‌وگو، انصاف، عدالت و شکستن معادله ظالمانه بود و برای یکپارچگی جبهه شیعی-ملی می‌کوشید.

حکیم با بیان اینکه عزیز عراق برای تدوین قانون اساسی بر اساس معیارهایی که مرجعیت عالی دینی تعیین کرده بود کوشید، ادامه داد: وی سپس برای پایان دادن به حضور نظامی خارجی در عراق تلاش کرد و شعار پیمان‌های راهبردی میان عراق و کشورهای همسایه و جهان بر اساس منافع مشترک و متقابل ملت‌ها را سرداد.

وی درباره دیگر خدمات عزیز عراق به کشور گفت: عزیز عراق بر استقلال تصمیم‌گیری در عراق تأکید کرد و از نخستین کسانی بود که طرح خروج عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل را پیگیری کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: روش ایشان واقع‌بینی سیاسی بود، همیشه بر توازن در روابط منطقه‌ای و جهانی عراق تأکید می‌کرد، موضوع مذاکرات ایران و آمریکا درباره پرونده عراق را مطرح کرد و این مذاکرات در آن زمان اجرا شد.

حکیم با بیان اینکه عزیز عراق اعتقاد داشت که تروریسم را فقط با لشکر و تجهیزات نظامی نمی‌توان شکست داد بلکه نیازمند مسئولیت‌پذیری اجتماعی و هم‌بستگی است، افزود: برای همین خواستار تشکیل کمیته‌های مردمی و مشارکت عشایر و مردم در این مسئولیت امنیتی زیر نظر نهادهای دولتی شد.

وی در ادامه تصریح کرد که صحنه سیاسی امروز عراق نیازمند مردان و رهبرانی در حد و اندازه عزیز عراق و صداقت، فداکاری، بصیرت، حکمت و شجاعت وی است.

پیشنهاد راهکاری ۹ بندی برای خروج از بحران سیاسی عراق

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالعزیز حکیم» با بیان اینکه صحنه سیاسی عراق به‌شدت نیازمند گفت‌وگوی جدی و تفاهم واقعی میان سران سیاسی و تصمیم‌گیرندگان است، گفت: این گفت‌وگو نباید با واسطه رسانه‌ها که باید به صورت رودررو باشد تا به خروج از بن‌بست سیاسی‌ای بینجامد که منافع ملت را معطل کرده و مانع از بهره‌برداری از افزایش درآمدهای کشور به علت افزایش قیمت نفت شده و آینده‌ای نامشخص در پیش روی ملت نهاده است.

وی تأکید کرد که اکثریت مطلوب اکثریتی است که پروژه‌‌ای مشخص برای دولت‌سازی بر اساس اصل «اکثریت ملی با حضور همه طیف‌ها» به معنای اکثریت شیعیان و اکثریت اهل سنت و اکثریت کردها شکل بگیرد که در آن همه در تحمل مسئولیت اجرایی کشور شراکت داشته باشند و در برابر اقلیتی از همه طیف‌ها شکل بگیرد که نقش اپوزیسیون سازنده ایفا کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید مجدد بر عدم مشارکت جریان حکمت ملی در دولت آینده عراق اظهار داشت: معتقدیم که فراکسیون اکثریت باید حتما متشکل از نمایندگان بزرگ‌ترین طیف اجتماعی باشد تا پشتیبانی پارلمانی کافی برای دولت فراهم شود و دولت در برابر اولین طوفان سیاسی از هم نپاشد. از جایگاه مسئولیت اخلاقی و ملی از نیروهای سیاسی نماینده طیف اجتماعی اکثریت و همه شرکایمان در میهن می‌خواهم که برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی کنونی تلاش کنند. به این منظور باید با روحیه ملی گام‌هایی به این ترتیب برداریم:

۱. نشستن همه جریان‌های سیاسی پشت میز مذاکره و بررسی راه حل‌ها بدون هیچ قید و شرطی.

۲. معرفی فراکسیون اکثریت با تعریفی که در قانون اساسی مطرح شده از طریق نیروهای سیاسی نماینده بزرگ‌ترین طیف اجتماعی.

۳. حل مسئله رؤسای سه‌گانه از طریق تفاهم درونی طیف‌های اجتماعی به این ترتیب که همه با نامزد اکثریت اهل سنت و اکثریت کردها و اکثریت شیعیان برای پیشبرد مفهوم اکثریت اطمینان‌بخش برای همگان تعامل کنند و این را بپذیرند که مخالفت با نامزد یک طیف به معنای مخالفت با خود آن طیف نیست.

۴. تنظیم برنامه خدماتی و سیاسی دولت آینده با زمان‌بندی مشخص و واقع‌بینانه و تعیین معیارهای معرفی وزرا.

۵. تقسیم مسئولیت به این معنا که هرکس که خواستار مشارکت در دولت است به فراکسیون اکثریت برود و متعهد به حمایت از دولت در اجرای برنامه مورد توافق باشد و مسئولیت کامل مشارکت و تصمیم خود را بپذیرد. و هرکس که در پی مشارکت نیست در موقعیت اپوزیسیون درون پارلمان بنشیند و رسما این را اعلام کند.

۶. اکثریت پارلمانی متعهد به تأمین فضای امن برای اپوزیسیون باشد و اپوزیسیون درون مجلس هم تعهد بدهد که جلسات مجلس را تعطیل نکند و مشارکت اثرگذار داشته باشد و به اکثریت اجازه تشکیل دولت را بدهد.

۷. توافق اکثریت حاکم و اپوزیسیون سازنده بر مشورت دائم و بررسی دوره‌ای مسائل اصلی کشور برای رسیدن به تصمیمات ملی و اجتماعی در مسائل سرنوشت‌ساز و قوانین بلاتکلیف.

۸. کنار گذاشتن مجادلات رسانه‌ای و اتهام‌زنی.

۹. باید رقابت سیاسی چه در کنش و چه در گفتار، بر سر اصلاحات باشد. هر نیروی سیاسی و هر ائتلافی برنامه و دیدگاه های خود را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عمومی برساند و به افکار عمومی امکان داده شود که از برنامه‌ها  و راه‌حل‌های همه گروه‌ها مطلع شود و آنچه را مناسب می‌بیند برگزیند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق پس از تشریح گام‌های نه‌گانه خود اظهار امیدواری کرد که همه نیروهای سیاسی با جدیت این گام‌ها را بررسی کنند تا عرصه برای خروج از بحران‌های کشور فراهم شود.

رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران ثبات منطقه را تقویت می‌کند/ مسئله فلسطین باید دغدغه اصلی جهان عرب و اسلام بماند

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه مراسم بزرگداشت حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالعزیز حکیم» درباره تحولات منطقه عنوان کرد که تحولات یمن را با اهتمام فراوان دنبال و از طرح سازمان ملل حمایت می‌کنیم و به گفتگوی جدی میان یمنی‌ها و اطرف نزاع فرامی‌خوانیم تا بتوان به توافقاتی رسید که به رنج‌های این کشور عزیز پایان دهد.

وی ضمن حمایت از مذاکراتی که در منطقه در جریان است، گفت: بر حمایت خود از گفتگوهای کشورهای شورای همکاری با سوریه و دیدارهای متقابل مقامات دو کشور تأکید می‌کنیم و به بازگشت سوریه به کرسی‌اش در اتحادیه عرب در نشست آتی سران اتحادیه عرب در الجزایر فرامی‌خوانیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین اظهار امیدواری کرد که مذاکرات وین به توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران بینجامد و موجب تقویت ثبات در منطقه شود.

حکیم در پایان بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مطالبات عادلانه آنان تأکید کرد و گفت: مسئله فلسطین باید دغدغه اصلی جهان عرب و اسلام بماند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا