بین الملل

خبرنگار آمریکایی ادعاهای «پرایس» علیه مسکو را به چالش کشید+فیلم

خبرنگار آمریکایی ادعاهای «پرایس» علیه مسکو را به چالش کشید+فیلم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، ایالات متحده روسیه را متهم کرده که ویدئویی تبلیغاتی را با به تصویر کشیدن عوامل بحران، صحنه‌سازی انفجارهای جعلی و تجهیزات نظامی ناتو مانند هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین در روزهای آینده تهیه کرده است.

این ادعا برای اولین بار صبح روز پنجشنبه توسط روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» منتشر شد که به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس به ارزیابی‌های اطلاعاتی این کشور اشاره کرد. بعد شبکه سی‌ان‌ان و سایر رسانه‌ها آن را مطرح کردند. بعدازظهر پنج‌شنبه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور این اطلاعات را «علنی» کرده و توصیف ویدئوی ادعایی را تکرار کرد.

پرایس ادعا کرد که این ویدئو کاملاً توسط اطلاعات روسیه ساخته شده و یکی از گزینه‌های در دست اقدام دولت روسیه به عنوان بهانه‌ای جعلی برای آغاز و توجیه احتمالی تهاجم نظامی علیه اوکراین است. وی افزود که ایالات متحده این ادعا را به عنوان راهی برای بازدارندگی روسیه از کارزار اطلاعات “نادرست مخرب و بی‌ثبات کننده” خود علیه اوکراین علنی می‌کند.

اگر به اعتبار دولت ایالات متحده، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها شک دارید و اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند آرامتان می‌کند، به خودتان مربوط است.

 

پرایس که برای ارائه هر گونه مدرکی در اثبات این ادعا تحت فشار خبرنگاران قرار گرفته بود، گفت که اظهارات وی بخشی از شواهد است و از «اطلاعات شناخته شده برای دولت آمریکا، اطلاعات (نهادهای) اطلاعاتی که ما از حالت طبقه‌بندی خارج کرده‌ایم، گرفته شده است». وی با بی‌اعتنایی نسبت به ادامه سوالات «مت لی» خبرنگار دیپلماتیک خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «اگر به اعتبار دولت ایالات متحده، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها شک دارید و اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند آرامتان می‌کند، به خودتان مربوط است».

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به عنوان مدرکی بر اقدامات ادعایی روسیه در اوکراین، ادعایی که مقامات ناشناس آمریکایی در اواسط ژانویه به شبکه سی‌ان‌ان ارائه کردند را نقل کرد مبنی بر این که روسیه گروهی از عوامل آموزش دیده در جنگ شهری را برای حمله به “نیروهای نیابتی خود” در دو منطقه مورد مناقشه شرق اوکراین، به منظور ایجاد بهانه‌ای برای تهاجم فرستاده است. این در حالی است که «ولادیمیر چیژوف» نماینده مسکو در اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره اتهامات جدید آمریکا به خبرگزاری «ریانووستی» گفت: روسیه هرگز چنین کارهایی را انجام نمی‌دهد.

بعد از آن که مقام‌های اوکراینی از جمله رئیس‌جمهور این کشور از آمریکا خواستند از شدت ادعاها درباره تهاجم روسیه به اوکراین بکاهد، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در اظهاراتی که رنگ‌وبوی عقب‌نشینی از ادعاها علیه روسیه را داشت، گفت که آمریکا دیگر تهاجم به اوکراین را «قریب‌الوقوع» نمی‌خواند. ساکی طی نشست خبری شامگاه چهارشنبه اظهار داشت که مقامات آمریکایی دیگر از عبارت «قریب الوقوع» برای توصیف «تهاجم» احتمالی به اوکراین استفاده نمی‌کنند.

با این حال آمریکا پیش‌تر از اعزام نیرو به شرق اروپا خبر داد که «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه در واکنش گفت اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا، اقدامات امنیتی روسیه را توجیه می‌کند. پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد انتقال نیروهای بیشتر آمریکا به اروپا، گامی است که به آرامش کمک نمی‌کند، بلکه برعکس با هدف افزایش تنش است. 

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا