بین الملل

خشم کی‌یف از مخالفت اتریش با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

خشم کی‌یف از مخالفت اتریش با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، مخالفت «الکساندر شالنبرگ» وزیر امور خارجه اتریش با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، خشم دولت کی‌یف را برانگیخت.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین در بیانیه تندی علیه اتریش نوشت: «اظهارات وزیر امور خارجه اتریس درباره آینده اروپایی اوکراین ما را مأیوس کرد».

در این بیانیه ضمن متهم کردن شالنبرگ به نادیده گرفتن نظر مثبت پایه‌گذاران اتحادیه اروپا درباره عضویت اوکراین آمده است: «ما این اظهارات را به لحاظ راهبردی، کوته‌بینانه و مغایر با ارزش‌های یک اروپای متحد می‌دانیم».

بیانیه تند وزارت امور خارجه اوکراین با اشاره به اظهارات «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه این کشور می‌افزاید، اوکراینی‌ها تا به حال بابت اشتباهات کشورهای اروپایی «بهای بسیار زیادی» پرداخته‌اند.

در بیانیه کی‌یف همچنین آمده است: «ادراکات مغرضانه آن‌ها از واقعیت، تا همین حالا نیز به‌لحاظ سیاسی و اقتصادی موجب تضعیف اروپا شده‌ و روسیه را قادر ساخته‌اند ثبات اتحادیه اروپا را به مخاطره انداخته و علیه کشورهای اروپایی خشونت به کار گیرد».

کی‌یف تأکید می‌کند که اوکراین به «پاسگاهی برای حفظ امنیت اروپا» تبدیل شده است و دلایل موجهی دارد که «خواستار به رسمیت شناختن عینی شایستگی‌ها و نقش راهبردی خود در اتحادیه اروپا» باشد.

روز گذشته (یکشنبه) روزنامه اتریشی «هویته» نوشت، شالنبرگ در یک نشست رسانه‌ای اعلام کرده وین از تعمیق روابط میان اتحادیه اروپا و اوکراین حمایت می‌کند اما با عضویت کامل کی‌یف موافق نیست.

به گفته وزیر امور خارجه اتریش، این کشور از مسیرهای دیگری از جمله ملحق شدن اوکراین به منطقه اقتصادی اروپا یا حفظ وضعیت فعلی روابط کی‌یف و بروکسل استقبال می‌کند.

اوکراین طی سال‌های گذشته بارها خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان نظامی ناتو شد اما این درخواست‌ها با موافقت اعضا همراه نشدند. در این میان، مسکو بارها به اوکراین درباره عضویت در ناتو و رسیدن این پیمان نظامی به مرزهای روسیه هشدار داد. از زمان شروع درگیری‌های اوکراین، کی‌یف درخواست‌ها برای عضویت در اتحادیه اروپا را تشدید کرده است.

اواخر فروردین بود که «ایهور ژوفکوا» معاون دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفت که این کشور پرسشنامه‌ای را تکمیل کرده که نقطه شروع اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره عضویت کی‌یف خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا این پرسشنامه را در سفرش به کی‌یف در هشتم آوریل (۱۹ فروردین) به زلنسکی داد و متعهد شد که تلاش اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا پس از تهاجم روسیه به این کشور، سریع‌تر آغاز شود.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان شروع «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین، ضمن اعمال تحریم‌های گسترده علیه روسیه، حمایت‌های مالی و نظامی زیادی به سمت کی‌یف روانه کرده‌اند.

چندی پیش «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر به اوکراین در جمع خبرنگاران از تمایل اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ اوکراین با توسل به زور و گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین خبر داد.

 بورل با تأکید بر لزوم گسترش کمک‌های نظامی به اوکراین و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جنگ اوکراین باید در میدان نبرد به پیروزی ختم شود، گفت: «بله، جنگ‌ها در میدان‌های نبرد، پیروز می‌شوند یا به شکست منجر می‌شود. ما درباره گسترش کمک به اوکراین بحث و گفت‌وگو خواهیم کرد».

وی سپس از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست تا سلاح‌هایی را که درخواست کرده است، در اختیار این کشور قرار دهد و تأکید کرد که ظرف چند روز و نه چند هفته پیش رو باید تصمیماتی را برای کمک به اوکراین اتخاذ کنند و اتحادیه اروپا در همین راستا هر آنچه را می‌تواند برای کمک به اوکراین به کار گیرد.

 

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا