سلامت

خطر بازگشت وبا به کردستان، سوغاتی که ماندگار شد

خطر بازگشت وبا به کردستان، سوغاتی که ماندگار شد

به گزارش یولن، خیلی ها فکر می کنند وبا به فصل گرم سال اختصاص دارد و مصرف میوه و سبزی تابستانی عامل شیوع آن است که البته زیاد هم بیراه نیست ولی در روزهای اخیر چهار بیمار دیگر مبتلا به این بیماری در کردستان شناسایی شده است.

وبا یک بیماری همه گیر عفونی است که هدف اصلی آن تنها انسانها هستند و عامل این بیماری نوعی باکتری به نام ویبریو کلرا است؛ سمی که این میکروب در روده باریک انسان ترشح می‌کند، موجب ایجاد بیماری در انسان می‌شود.

عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده می‌ماند و در مناطقی که سطح آب‌های زیرزمینی آن بالا است، بسیار رواج دارد و از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است بنابراین زندگی در مناطق بدون بهداشت مناسب خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

این بیماری با ارتقای بهداشت و سلامت، در سال های بعد از انقلاب ریشه کن شد و تنها هر از گاهی در فصول گرم در سطح چند مورد انگشت شمار مشاهده می شد.

امسال این بیماری در کردستان برای اولین بار در مریوان مشاهده شد که البته منشا آن بخاطر آلودگی آب نبود، مسافرانی که به اقلیم کردستان عراق تردد داشتند این سوغاتی عفونی را با خود به کردستان آوردند.

با تقویت روند غربالگری خانواده بیماران مشکوک، کم کم تعداد بیماران افزایش یافت و بیماری که منشاء خارجی داشت کم کم به درون جمع های خانوادگی راه پیدا کرد.

افرادی که علایم مشکوک داشتند رعایت نکردند و در خانه باغهای روستایی، دورهمی های خانوادگی گرفتند طوریکه دیگر تعداد افراد آلوده به عفونت با منشاء داخلی از مسافرانی که به عراق تردد داشتند، پیشی گرفت.

اینها را معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد و افزود: تعدادی از بیماران هم اهل اقلیم کردستان عراق بودند.

دکتر فرزام بیدارپورسرعت عمل بالای سیستم بهداشتی استان در شناسایی بیماران مشکوک و نیز کنترل و غربالگری مسافران در مرزهای باشماق و سیرانبند را در جلوگیری از شیوع سریع بیماری موثر قلمداد کرد.

خطر بازگشت وبا به کردستان، سوغاتی که ماندگار شد

ابتلای چهار کردستانی دیگر به وبا

با اضافه شدن چهار مورد ابتلای قطعی دیگر به بیماری وبا در استان (سه نفر سقز و یک نفر در بانه)، تعداد مبتلایان به ۵۴ نفر رسید.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: در پی تشدید غربالگری افراد دارای علایم بیماری های روده ای و اسهال، چهار مورد ابتلای قطعی دیگر به بیماری وبا شناسایی شد.

دکتر بهرام کندایی با بیان اینکه بیشتر موارد شناسایی شده به صورت سرپایی درمان شدند، افزود:  تاکنون در مریوان ۳۵ بیمار، سقز هفت، سنندج چهار، بانه چهار، کامیاران ۲ و سروآباد ۲ بیمار شناسایی شده است.

وی رعایت دستورات بهداشتی و مصرف آب و غذای سالم را از مهمترین راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری وبا برشمرد و گفت: به شهروندان توصیه می شود ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری به نقاط آلوده، مواد غذایی را از مراکز معتبر تهیه و از فروشندگان دوره‌گرد و دستفروش خریداری نکرده و از استفاده از منابع آبی نامطمئن خودداری کنند.

دکتر کندایی با اشاره به برخی علایم این بیماری از قبیل اسهال شدید و بد بو تاکید کرد: افرادی که این علایم را داشته باشند باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خطر بازگشت وبا به کردستان، سوغاتی که ماندگار شد

بیماری بدون علامت

یک متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری درباره وبا اظهار داشت: مهمترین  و اصلی ترین علامت وبا اسهال آبکی شدید است و اکثر افراد آلوده بدون علامت هستند.

دکتر محمد براری افزود: ۸۰ درصد بیماران مبتلا به وبا هیچ علامتی ندارند، ۱۸ درصد اسهال خفیف محدود شونده دارند و تنها ۵ تا ۸ درصد علایم شدید اسهال با حجم زیاد و به تناوب زیاد برایشان اتفاق می افتد.

وبا بدون تلفات

این بیماری تاکنون در کردستان قربانی نداشته ولی تعدادی در همان زمان اوجگیری، به علت شدت بیماری بستری و تحت نظر بودند و بقیه به دلیل مراجعه زودهنگام، بصورت سرپایی درمان شدند.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.  

وی اضافه کرد: بیماری که دیر مراجعه کند بعد از دست دادن مایعات و الکترولیت های بدن، دچار گرفتگی عضلانی، تهوع و استفراغ، کاهش حجم ادرار و در نهایت نارسایی کلیوی می شود که مرحله خطرناکی از بیماری است.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا