کرمان

خودنمایی با طعم «خودکفایی» در کرمان/ افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد چه کردند؟

خودنمایی با طعم «خودکفایی» در کرمان/ افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد چه کردند؟

یولن – کرمان؛ نمایشگاه افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد استان کرمان عصرهای ماه مبارک رمضان در بوستان مادر شهر کرمان میزبان بازدیدکنندگان بود و حدود ۱۰۰ مجری طرح اشتغال و خودکفایی در ۷۰ غرفه تولیدات خود را در زمینه‌های فرش، گلیم، صنایع‌دستی، محصولات طبیعی و لبنی، سوغات کرمان، منسوجات نمدی و … عرضه کردند.

در بازدید از این نمایشگاه به سراغ تعدادی از کارآفرینان و افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد استان رفتیم و در گفت‌وگویی از نحوه چگونگی حمایت و راه‌اندازی کسب و کارشان در نقاط مختلف استان گزارشی تهیه کردیم که در ادامه می‌خوانید.

تولید شیرینی و قوتو توسط دستان پرتوان بانوان کرمانی

اولین غرفه ما با عنوان بنر کارگاه تولید شیرینی است، از رفسنجان آمده، بانویی که شیرینی خانگی تولید می‌کند، تسهیلات از کمیته امداد گرفته، می‌گوید: سرپرست خانواده است، مغازه‌ای برای فروش ندارد اما در خانه شیرینی طبخ می‌کند و می‌فروشد، تعداد مشتری‌هایش موقع عید نوروز خوب است اما در روزهای عادی خیلی فروش ندارد.

تقاضایی هم دارد و می‌گوید: اگر امکان داشت که تسهیلات به من می‌دادند تا مغازه‌ای می‌زدم خیلی برایم بهتر بود. چون مستأجر هم هستم برایم مشکلاتی ایجاد می‌شود و حتی برخی صاحب‌خانه‌ها از من خسارت هم گرفتند. من تقاضا دارم تسهیلات به من بدهند تا بتوانم بیشتر تولید کنم.
 

خودنمایی با طعم «خودکفایی» در کرمان/ افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد چه کردند؟

در همین غرفه بانوی دیگری هم بود که به گفته خودش با سرمایه کم مواد اولیه را خریده و در منزل قوتو درست کرده و به شکل خانگی همچنین با شرکت در نمایشگاه‌ها البته بستگی به هزینه‌های دریافتی که در نمایشگاه‌ها گرفته، دارد که آنها را به فروش می‌رساند.

این بانو اظهار کرد: بارها دنبال تسهیلات رفتم، اما تحت پوشش ارگانی نیستم، همسرم بیمار است و خودم نان‌آور هستم اما به‌عنوان سرپرست خانوار محسوب نمی‌شوم و متاسفانه قوانین بازنشستگی همسرم و مشکلات خانوادگی، دختر دانشجو، کرایه خانه و … شرایط را برایم سخت کرده اما با همین حال مختصری از زندگی را جبران می‌کنم ولی از کمیته امداد درخواست می‌کنم کمک کند.

تولید مصنوعات از گیاه لوفا و اشتغال فرزندان مددجویان کمیته امداد

اما غرفه‌ای که جلب توجه می‌کرد و تقریبا مشتری‌های زیادی هم داشت، غرفه تولید مصنوعات از گیاه لوفا بود که از منطقه جنوب کرمان در این نمایشگاه حضور داشت و مهمترین کارآیی تولید این غرفه نیز مراقبت از پوست بود که برای بانوان بازدیدکننده از نمایشگاه هم بسیار جذاب بود.

به گفته حمیدرضا عباس‌زاده مدیر شرکت زرین لوفا و راهبر کمیته امداد در بخش مردهک شهرستان عنبرآباد در جنوب کرمان، اشتغال این غرفه در واقع از یک کارگاه تولیدی لایه‌بردار لیف‌تیک از گیاه لوفا بود که با حمایت کمیته امداد و اشتغالزایی در منطقه عنبرآباد راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه کار تحقیقاتی تولید این گیاه را از سال ۹۴ در جنوب کرمان آغاز کرده است، گفت: بعد از سه سال مشکلات و بدهی زیاد موفق شدیم به مرحله تولید و فرآوری برسیم و در سال ۹۶ به سمت خرید دستگاه‌های مورد نیاز رفتیم و نیاز به سرمایه داشتیم که کمیته امداد ما را حمایت کرده و تسهیلات در اختیار ما گذاشت و تجهیزات را تهیه کردیم و به منطقه بردیم.

مدیر این شرکت ادامه داد: برای کاشت این مزرعه و ایجاد گلخانه نیاز به هزینه داشتیم که طرح راهبری را به کمک کمیته امداد راه انداخیتم و به فرزندان مددجویان کمیته امداد تسهیلات در قالب راهبری با ضمانت آسان داده شد و بنده هم به عنوان راهبر شغلی و مدیر این شرکت تولیدی مشغول شدم و بالای ۴۰ هکتار و هر هکتار چهار خانواده در شهرستان عنبرآباد در بخش مردهک مشغول کار هستند و بزرگترین مجموعه کشت در اختیار ۱۶ خانواده قرار دارد.
 

خودنمایی با طعم «خودکفایی» در کرمان/ افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد چه کردند؟

عباس‌زاده تصریح کرد: خرید تضمینی را هم خودمان انجام می‌دهیم، ۱۱ نفر هم از فرزندان مددجوی کمیته امداد در بحث تولید و فراوری و حدود ۸۰ نفر فروشنده و بازاریاب به طور مشاغل خانگی و فروش مجازی یا پخش و توزیع در سراسر کشور مشغول به کار شدند.

به گفته وی، این محصول در شهرستان‌های فهرج، نرماشیر و ریگان نیز برای حمایت از فرزندان و مدجویان کمیته امداد به کشت وسیع رسیده است.این محصول از ترکیه، چین و بنگلادش وارد کشور می‌شده و بهترین لیف طبیعی برای بدن است و کارگاه نیز با پروانه بهره‌برداری صنعت و معدن کار می‌کند همچنین تاییدیه محصول وزارت بهداشت و طب سنتی را دارد.

راهبر کمیته امداد در منطقه عنبرآباد با بیان اینکه مشکل فروش نداریم، خاطرنشان کرد: تمام مواد این گیاه فرآوری می‌شود و درآمد ماهانه مددجویان به‌طور متوسط از ۴ تا  ۸ میلیون در ماه است که به آنها پرداخت می‌شود.

چشم‌نوازی هنرهای حصیربافی، سیس‌بافی و سوزن‌دوزی از شهداد تا رودبار

کارآفرین است و در منزل کار می‌کند، حصیربافی، سی‌سی بافی و هنرهای زیبای دست دیگری که در غرفه چشم‌نوازی می‌کند، این بانوی کارآفرین و هنرمند می‌گوید: اهل شهداد است و تولیداتش را در منطقه شهداد و دیگر مناطق استان عرضه می‌کند و طبق سفارش‌هایی که به او داده می‌شود هم تولید می‌کند.

این بانوی شهدادی با بیان اینکه کارگاه تولیدی را با استفاده از تسهیلات کمیته امداد راه‌اندازی کردیم و همیشه این نهاد ما را حمایت می‌کند، ادامه داد: در فصل گردشگری و بخصوص ایام عید که مسافران نوروزی به منطقه می‌آیند فقط همان منطقه خودمان را پوشش می‌دهیم سه نفر هستیم و در کارگاه خانگی  کار می‌کنیم.

خانم پرهیز از شهرستان رودبار جنوب نیز در این نمایشگاه غرفه دارد، انواع صنایع دستی از حصیر و آویز گرفته تا پته و سوزن‌دوزی، می‌گوید: چند وقتی است به عنوان سرپرست خانواده از کمیته امداد وام گرفتم و در حال فعالیت هستم.
 

وی با بیان اینکه در منطقه ما بیشتر بانوان سرپرست خانوار مشغول به کار حصیربافی و سوزن‌دوزی و … هستند، گفت: در منزل سفارش می‌گیریم و کارها انجام می‌دهیم و در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز مشتری داریم، از درآمدش هم راضی هستم و کمیته امداد هم ما را حمایت می‌کند.

موسی مرادزاده از بخش چاه دادخدای شهرستان قلعه‌گنج به همراه چند بانو که در غرفه خودشان مشغول کار حصیربافی بودند نیز از حمایت مسؤولان کمیته امداد بسیار تشکر و اظهار کرد: کمیته امداد ما را در زمینه اشتغال و حصیربافی خیلی حمایت کرده و بسیار تشکر می‌کنم از مسؤولان که با برگزاری این نمایشگاه زمینه را برای عرضه محصولات ما فراهم کرده است.
 

خودنمایی با طعم «خودکفایی» در کرمان/ افتخارآفرینان اشتغال کمیته امداد چه کردند؟

بازار ۹۰ درصدی مشاغل ایجاد شده توسط کمیته امداد

به گفته یحیی صادقی مدیرکل کمیته امداد استان کرمان، تعهد کمیته امداد استان برای سال جاری در استان کرمان، ایجاد ۲۴ هزار شغل است که شامل مددجویان تحت پوشش این نهاد و همچنین غیرمددجویان نیازمند هم می‌شود.

وی یکی از مهمترین برنامه‌های محوری این نهاد را ایجاد درآمد پایدار از محل اشتغال برای مددجویان دانست و خاطرنشان کرد: اتفاقات بسیار خوبی در حوزه اشتغال طی سال ۱۴۰۰ در استان کرمان رقم خورده و منجر به ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های مددجو شده است.

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد مشاغلی که توسط کمیته امداد ایجاد می‌شود بازار فروش برای آن وجود دارد.

انتهای پیام/۳۳۸۸/ق/س


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا