کرمان

داستان دنباله‌دار خروج مرغ از رفسنجان/ناتوانی مسؤولان استان در الزام مرغداری‌ها به تولید

یولن _کرمان؛ زهرا بمی: بیش از یک سال است که کشورمان به دلایلی مثل عدم توزیع نامناسب نهاده‌ها هر از چندگاهی در شهرهای بزرگ و کوچک شاهد تشکیل صف خرید مرغ شده و رفسنجان هم که بزرگترین تولیدکننده مرغ استان است و بار تأمین مرغ شهرستان‌های استان را نیز بر دوش می‌کشد هم از این قائده مستثنی نیست و حالا بیش از ده ماه است که چون سهمیه مرغ مردم این شهرستان به دیگر شهرهای استان روانه می‌شود، صف‌های طولانی مرغ در رفسنجان هم تشکیل می‌شود.

اما علت اینکه رفسنجان با وجود تولید بالا، مردمش باید برای خرید مرغ صف ببندند را باید در ناتوانی مسؤولان ارشد استانی در برنامه‌ریزی صحیح برای سایر شهرستان‌ها جستجو کرد. چراکه همین نهاده‌ای که وارد رفسنجان می‌شود و همین قیمتی که هست در تمام استان هم وجود دارد و به‌گونه‌ای شهرهای دیگر همتی برای تولید ندارند.

ستاد استانی هم راحت‌ترین تصمیمی که می‌گیرد بردن مرغ‌های تولیدی رفسنجان به شهرهایی‌ست که تولید مرغ ندارند تا بتواند مرغ آنها را تأمین کند، که این موضوع از حد خود خارج شده و ادامه آن دور از انصاف است.

رفسنجان شهرستانی است که تولید دارد اما اختیار تولیداتش را ندارد، در حالی که عقل حکم می‌کند مازاد مصرف باید به نقاط دیگر برود نه سهمیه مردم یک شهر.

در گفت‌وگو با ناروئی یکی از فروشندگان مرغ و ماهی، وی اظهار می‌کند: حدود یک سال است که با مشکل کمبود مرغ مواجه‌ایم و مجبوریم مشتری‌ها را دست خالی روانه خانه کنیم.

وی با بیان اینکه در این مدت مشکلات زیادی برای ما فروشندگان مرغ ایجاد شده و گاهی به‌دلیل راه‌انداختن مشتری، خانواده خودمان از مرغ بی‌نصیب می‌شود، افزود: چند هفته‌ای هست که سهمیه کمی بهتر شده اما تا قبل از ظهر مرغ‌ها تمام شده و بعد از ظهر دیگر مرغی نمی‌ماند که به مشتری بدهیم.

اما مردم هم از این وضعیت ناراضی و از ایستادن در صف مرغ خسته‌ شده‌اند.

وضعیت تولید چگونه است؟

شهرآبادی مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید مرغ شهرستان رفسنجان خیلی خوب است، هیچ کمبودی نداریم.

وی ادامه داد: تنها مشکلی که هست؛ خروج مرغ از شهرستان است، بخش قابل توجهی از مرغ تولیدی شهرستان رفسنجان از این شهر خارج می‌شود و این روال ادامه دار شده است که این مسأله باید تمام شود.

ماهانه ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌شود

مدیرعامل شرکت تعاونی مرغداران شهرستان رفسنجان عنوان کرد: بیشترین جوجه‌ریزی استان را در رفسنجان داریم و ماهانه ۵۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های شهرستان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش و زحمتی که در مرغداری‌ها انجام می‌شود و مرغی که تولید می‌شود حق مردم خود رفسنجان است و مازاد آن باید صادر شود، اما اینگونه نیست. شهرستان‌های دیگر استان باید خودشان جوجه‌ریزی کنند تا ما بتوانیم سهمیه مرغ مردم رفسنجان را به‌درستی و منصفانه به‌ دست‌شان برسانیم که در این خصوص مسؤولان استان باید پیگیر شوند.

شهرآبادی بیان کرد: در خصوص نهاده‌ها هیچ کمبودی نداریم، اما در بحث حمل و نقل، کرایه‌ها طبق تعرفه نیست و باید رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه مرغ در حال حاضر با قیمت ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان در مراکز عرضه توزیع می‌شود، متذکر شد: رفسنجان در حوزه تولید تخم‌مرغ هم خودکفاست و تخم‌مرغ مازاد به بندرعباس صادر می‌شود.

اما با توجه به این ظرفیت بالای تولید و بی‌نصیبی مردم رفسنجان از آن، می‌طلبد مسؤولان ارشد استان از ادامه این روند جلوگیری کنند و شهرستان‌های دیگر استان را ملزم به جوجه‌ریزی و تولید مرغ کنند و تمهیداتی بیندیشند که ترمز انتقال تمام سهمیه مرغ مردم رفسنجان به دیگر نقاط استان کشیده شود.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا