بین الملل

داغ شدن دوباره ماجرای «سندروم هاوانا» میان دیپلمات‌های غربی

داغ شدن دوباره ماجرای «سندروم هاوانا» میان دیپلمات‌های غربی

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، پس از ادعای رسانه‌های غربی درباره دیده شدن علائم ابتلا به بیماری «سندروم هاوانا» در میان دیپلمات‌های آمریکایی در ژنو و پاریس، گمانه‌زنی‌ها درباره عامل این بیماری دوباره داغ شده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه در گزارشی ادعا کرد، مقاماتی که در مأموریت‌های دیپلماتیک آمریکا در ژنو و پاریس فعالیت می‌کنند، به بیماری مرموز سندرم هاوانا مبتلا شده‌اند و فردی که در پاریس دچار این بیماری شده، به ناچار به آمریکا بازگردانده شده است.

 شخص درگیر به این سندروم با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، میگرن و نقص حافظه مواجه می‌شود. دلیل این نامگذاری این است که این ناهنجاری اولین بار توسط مقام‌های آمریکایی مستقر در سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ گزارش شد. مقامات آمریکایی بر این باور هستند که این علائم ناشی از نوعی منبع انرژی مستقیم است.

این روزنامه آمریکایی نوشت، وقوع «حمله» به این مقامات آمریکایی تابستان امسال به مقامات مستقر در ژنو و فرانسه و متعاقباً به وزارت امور خارجه در واشنگتن اطلاع داده شد. این دیپلمات‌ها به حدود دویست دیپلمات دیگر مستقر در آمریکای جنوبی، چین و کشورهای اروپایی پیوستند که تجربه علائم مشابهی را گزارش داده بودند.

بر اساس این گزارش، دستکم سه آمریکایی که در کنسول‌گری آمریکا در شهر ژنو فعالیت داشته‌اند چنین علائمی را تجربه کرده‌اند. دستکم یکی از این مقامات به‌منظور درمان از این شهر سوئیس به آمریکا منتقل شده است.

متعاقباً سرکنسول آمریکا در ژنو، کارکنان این مأموریت دیپلماتیک را در جریان این حادثه قرار داد. در پاریس نیز مقامت ارشد سفارتخانه آمریکا، از طریق ایمیل به کارکنان اطلاع‌رسانی کرده و از آن‌ها خواستند هرگونه علائم غیرعادی را گزارش کنند.

دولت «جو بایدن» از سندروم هاوانا را یک «بیماری غیرعادی» توصیف می‌کند.

وال استریت ژورنال به نقل از «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشت: «به‌دلیل ملاحظات درباره حریم شخصی  و مسائل امنیتی نمی‌توانیم جزئیات این مسئله یا اقدامات سفارت را ارائه دهیم. هر گزارشی که در این زمینه دریافت کنیم بسیار جدی گرفته و در تلاش هستیم از افرادی که تحت تأثیر قرار گرفته‌اند به‌خوبی مراقبت و حمایت کنیم».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به این خبر وال استریت ژورنال اعلام کرد «تمام دولت فدرال» این کشور در تلاش برای فهمیدن علت این بیماری هستند که تاکنون حدود دویست دیپلمات و مقام آمریکایی و خانواده‌های آن‌ها در کشورهای مختلف را درگیر کرده است.

بلینکن در مصاحبه‌ای گفت: «تا به امروز، دقیقاً نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است و نمی‌دانیم دقیقاً چه کسی مسئول آن است».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود، درباره بیماری مرموز سندروم هاوانا با روس‌ها صحبت شده است اما همچنان نمی‌توان درباره عامل آن نظر قطعی داد.

او در ادامه گفت، با دیپلمات‌های مختلف آمریکایی در کشورهای مختلف درباره بروز علائم این بیماری در آن‌ها صحبت کرده است.

بلینکن افزود: «تمام مدت در کل دولت در تلاش هستیم ته و توی این قضیه را دربیاوریم و اینکه چه کسی مسئول آن است. به‌طور هم‌زمان در تلاش هستیم اطمینان یابیم که به‌خوبی از کسانی که تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته‌اند مراقبت می‌شود و تا جایی که می‌توانیم از افراد خود در برابر آن محافظت کنیم».

نگرانی آمریکایی‌ها از سندروم هاوانا تا جایی پیش رفته که شهریور امسال سفارت آمریکا در «هانوی» پایتخت ویتنام در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کامالا هریس» سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به این کشور به دلیل یک مسئله غیرعادی سلامت که نمی‌توان درباره آن توصیح داد به تعویق افتاد.

یک ماه بعد، در فاصله چند روز مانده به سفر از قبل برنامه ریزی شده آنتونی بلینکن به کلمبیا، از سفارت واشنگتن در بوگوتا خبر رسید که چند عضو این سفارتخانه هدف سندروم هاوانا قرار گرفته‌اند.

یک منبع آمریکایی که نخواست نامش فاش شود به وال استریت ژورنال خبر داد که ابتلای حداقل دو شهروند آمریکایی سفارت واشنگتن در بوگوتا به سندروم هاوانا تایید شده اما احتمال ابتلای تعدادی بیشتر هم می‌رود.

این منبع گفت حداقل یک خانواده از طریق سفرهای هوایی به خارج از کلمبیا منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند. وی همچنین افزود که در روزهای اخیر نگرانی‌ها «جدی‌تر» شده است.

مهر ماه سال جاری و دو روز بعد از انتشار این خبر، گروهی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با ارسال نامه‌ای به بلینکن، خواستار اقدام فوری در خصوص سندروم هاوانا شده‌اند.

قانونگذاران آمریکایی در این نامه که نسخه‌ای از آن به رویت «سی‌بی‌اس» رسیده این بیماری مرموز را که گریبان‌گیر صدها نفر از دیپلمات‌های آمریکایی در سفرهای خارجی شده، «تهدیدی مهم علیه امنیت ملی آمریکا» توصیف کردند.

در همین ماه، رئیس دفتر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) در پایتخت اتریش، به‌خاطر کم‌کاری در انجام وظایف از جمله در قبال گزارش‌ها درباره بیماری مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شد.

روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از منابعی ناشناس شامل مقامات فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت، این برکناری، پیامی را به دیگر مسئولان می‌فرستد که باید این بیماری مرموز با علائم سردرد، تهوع، ضعف حافظه و سرگیجه را بیش از پیش جدی بگیرند.

به نوشته این روزنامه، ده‌ها پرسنل آمریکایی در وین، از جمله دیپلمات‌ها و مأموران اطلاعاتی و حتی کودکان برخی از این کارکنان، علائم این بیماری را داشته‌اند.

سال گذشته آکادمی ملی علوم آمریکا اعلام کرد محتمل‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مرموز، نوعی «انرژی فرکانس رادیویی هدایت‌شده و پالس‌دار است». با این حال برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند طبق نتایج تحقیقات، عامل صدایی که گفته می‌شود پیش از بروز علائم سندروم هاوانا در میان برخی دیپلمات‌های آمریکایی شنیده شده، صدای نوعی حشره است.

«ویلیام برنز» مدیر سی‌آی‌اِی در همین خصوص مدعی شده «به احتمال خیلی قوی» روسیه عامل ایجاد این بیماری در میان دیپلمات‌ها و جاسوس‌های آمریکایی است. ادعایی که از سوی مسکو تکذیب شده است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در واکنش به این ادعا، هرگونه دخالت این کشور در ماجرای ادعایی «سندروم هاوانا» را تکذیب کرد.

وی در این‌باره توضیح داد که این موضوع در جلسات سیاسی در طول سفر برنز با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه مورد بحث قرار نگرفته است.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا