سلامت

دانشجویان متقاضی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزیابی می‌شوند

دانشجویان متقاضی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزیابی می‌شوند

به گزارش گروه علم و آموزش یولن، منصور کبگانیان عصر سه شنبه در حاشیه یکصد و شصت و ششمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در تشریح این جلسه با بیان اینکه امروز دو محور مهم بررسی و برای آنها تصمیمات خیلی خوب گرفته شد، افزود: محور اول مربوط به ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های علوم پزشکی داخل کشور بود. زیرا بسیاری از دانشجویان مقیم خارج با وجود مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی ممکن است در دانشگاه هایی تحصیل کنند که از کیفیت آموزشی لازم برخوردار نباشد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز آیین نامه ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشورت ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تهیه شده بود، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد که بر اساس مفاد این آیین نامه، وزارت بهداشت لیست دانشگاه های مورد تایید خود را هر سال اعلام کند.

کبگانیان افزود: به طور حتم کیفیت آموزشی دانشگاه های خارج از کشور هم برای دانشجویانی که برای تحصیل بخصوص رشته های پزشکی سفر می کنند، برای ایران بسیار مهم است.

قائم مقام شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: قرار شد تعداد واحدهای درسی که باید توسط دانشجویان پزشکی گذرانده شود و همچنین نحوه ارزیابی و آزمون صلاحیت علمی توسط بخش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طراحی شود و دانشجویانی که درخواست برگشت به کشور دارند باید حد نصابی را کسب کنند و این حد نصاب پذیرش هم از نظر کیفی و هم کمی برای متقاضیان اعمال می شود.

وی افزود: جزییات این آیین نامه با مشورت و هماهنگی شورای سنجش و پذیرش آموزش کشور پیش خواهد رفت و مواد دقیق و ریز و احیانا دستورالعمل های آن طراحی خواهد شد.

دانشجویان متقاضی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارزیابی می‌شوند

پیش بینی امنیت غذایی برای ۱۰ ساله آینده و اقتدار غذایی برای ۲۰ سال آینده 
قائم مقام شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور همچنین با بیان اینکه بخش عمده جلسه امروز بحث بسیار مهم سند ملی امنیت غذایی بود، افزود: این موضوع به عنوان یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب نیز در اسناد قبلی و درخواست قبلی نقشه جامع علمی کشور از وزارت کشاورزی و دستگاه های مسوول طراحی شده بود.

کبگانیان تصریح کرد: ما امنیت غذایی را که تعریف محدودتری دارد برای ۱۰ سال آینده و همچنین اقتدار غذایی را برای دهه بعد از آن یعنی ۲۰ ساله آینده پیش بینی کرده ایم.

وی افزود: توجه به امنیت غذایی کشور بدنبال آن است که ایران همواره در گذشته اقتدار غذایی داشته و نه فقط غذای خود را بلکه غذای خاورمیانه را تهیه کرده اما متاسفانه بدنبال طراحی های رژیم گذشته و برنامه های ابرقدرت ها این موضوع  تضعیف شده که البته این سند محورها را در جهت امنیت غذایی خواهد داشت و قرار شد در ستاد نقشه جامع علمی نهایی شود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه جلسه امروز در خصوص بحث سند غذایی کشور با همراهی وزیر کشاورزی و معاون پژوهشی این وزارتخانه و همچنین معاون پژوهشی وزارت نیرو برای بررسی مسائل مربوط به آب  و همه اعضای حقیقی و حقوقی شورا همراه بود، افزود:در مقدمه و همچنین ماده یک این سند که شامل تعاریف اختصاصی بصورت کلی است، به طور کامل تصویب شد.

وی افزود: در ماده دو این سند که شامل اصول و مبانی ارزشی است، چند محور به مواد آن همچون غذای حلال، جلوگیری از مصرف بی رویه و صرفه جویی در مصرف غذا و بندهایی به این اصول و مبانی ارزشی اضافه شد.

کبگانیان با بیان اینکه محور سوم سند ملی امنیت غذایی شامل چشم انداز بود و به تصویب رسید، افزود: ماده چهار که بخش اجرایی تر و مشخص تر این سند است نیز شامل عناوین شاخص ها و مقدار شاخص ها در وضع موجود و مقدار مطلوب شاخص ها در سال ۱۴۱۰ بصورت ریز بود و بدنبال جلسه نیز تا انتهای ماده چهار، کار پیش رفت.

وی محورهایی همچون افزایش اقتدار کشور در حوزه غذایی به طوریکه در شرایط بحرانی محتاج هیچ کشوری نباشیم، تامین پروتئین غذایی مردم، رعایت کرامت انسانی، توجه به رویکردهای تحولی را از مهمترین اهداف سند ملی امنیت غذایی ذکر کرد.

قائم مقام ستاد نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه، متاسفانه برخی اصلا به امنیت غذایی اعتقادی ندارند و معتقدند این کار کمبود آب کشور را تشدید می کند، افزود: این درحالیست که در جلسه امروز بحث خوبی شد و به این موضوع رسیدیم که می توان با توجه به تکنولوژی های روز و البته مدیریت مناسب برای ۱۰ سال آینده هم آب را مدیریت کرد و هم به امنیت غذایی دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه حوزه کشاورزی نیازمند سیاست گذاری با ثبات است که با تغییر دولت ها این حوزه و امنیت غذایی مردم دچار خلل و تغییر نشود، افزود: بدین منظور نیز سند ملی امنیت غذایی در شورای راهبری نقشه جامع علمی کشور نهایی سازی و در ادامه نیز در  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب خواهد رسید.

کبگانیان همچنین توجه به شان و جایگاه کشاورز در سند ملی امنیت غذایی کشور را مهم دانست و گفت: متاسفانه در حال حاضر در کشور مسائلی همچون میزان سواد و سن کشاورزان مطلوب این کار نیست و در ماده چهار و اهداف تاکید شده است.

وی یکی دیگر از تاکیدات سند ملی غذایی کشور را توجه به سلامت غذایی و حاکمیت فرهنگ غذایی و البته کاهش خام فروشی  دانست و افزود: اگر بسیاری از تولیدات کشاورزی فرآوری شود از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود از این رو از خام فروشی مواد غذایی باید جلوگیری کرد. و این سند تا انتهای ماده چهار نهایی شد و کلیات موضوع را اگر پیش ببرییم برای طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده خواهد شد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا