بین الملل

دبیر شورای امنیت روسیه: نیازی به حضور نظامی مسکو در افغانستان وجود ندارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «نیکولای پتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه به روزنامه «ایزوستیا» گفت: هیچ پیش نیازی برای حضور نظامی روسیه در افغانستان وجود ندارد و وضعیت این کشور باید از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل شود.

وی اظهار داشت: هیچ پیش‌نیازی [برای حضور نظامی روسیه در افغانستان] وجود ندارد. ما بر تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک در مورد افغانستان تمرکز خواهیم کرد و به دنبال راه‌هایی برای ایجاد گفت‌وگوی بین‌الافغانی و حل مسالمت‌آمیز مشکلات موجود در این کشور به طور مشترک با شرکای خود خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، این مقام امنیتی گفت که مدتی قبل یک قالب مشورت درباره افغانستان در مسکو ایجاد شده و با موفقیت در حال کار است. 

پتروشف ادامه داد: علاوه بر این، ما اهمیت زیادی برای نقش هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد درباره تلاش‌های بین‌المللی در حل و فصل مسئله افغانستان قائل هستیم.

وی گفت: روسیه علاقه‌مند است تا افغانستان صلح‌جو، متحد و در حال توسعه را ببیند که هیچ خطری برای منطقه ایجاد نمی‌کند. ما آماده گفت‌وگو با مقام‌های افغانستانی هستیم که بر اساس خواست مردم انجام می‌شود و خواسته‌های مردم خود را دنبال می‌کنند و برای تبدیل افغانستان به یک کشور عملیاتی، قوی و شکوفا کار می‌کنند. 

این مقام در ادامه اظهار داشت: ما روابط خود را در سطح شوراهای امنیتی، نظامی و خدمات ویژه با کشورهای واقع در نزدیکی افغانستان، در درجه اول، با تاجیکستان و ازبکستان و همچنین با چین ، ایران ، هند و پاکستان تقویت کرده‌ایم.

وی همچنین تاکید کرد که وضعیت افغانستان در کانون توجه شورای امنیت روسیه است.

پتروشف گفت: این موضوع اصلی در نشست بعدی اعضای دائم شورای امنیت خواهد بود. ما درباره اقدامات بیشتر برای ایجاد ثبات در منطقه بحث خواهیم کرد.

دبیر شورای امنیت روسیه همچنین اعلام کرد که آمار ارائه شده درباره حدود ۴۰ هزار غیرنظامی کشته شده در افغانستان در ۲۰ سال گذشته کمتر از شمار واقعی است. 

وی در این خصوص گفت: این کشور [افغانستان] نسلی از مردم را پرورش داد که نمی‌دانند چگونه بدون ترس دائمی زندگی کنند. بر اساس آمار تعدیل شده و کمتر از واقعیت، بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی در ۲۰ سال گذشته در افغانستان کشته شده‌اند که این تعداد شامل ده‌ها هزار نیروی دولتی کشته شده نمی‌شود. 

پتروشف تصریح کرد: این نتیجه دخالت آمریکا در امور داخلی سایر کشورها است.

پیش از این، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به تحولات اخیر افغانستان گفت مسکو نشانه‌های مثبت و دلگرم‌کننده‌ای از طالبان می‌بیند.

وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری برای تشکیل‌شدن ساختارهای فراگیر انتقال قدرت در افغانستان، اظهار داشت: «طالبان آمادگی خود را برای تشکیل دولت با مشارکت نمایندگان دیگر نیروهای سیاسی تأیید کرده است».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا