فرهنگ و هنر

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

یولن ـ گروه قرآن و فعالیت‌های دینی ـ مهدی احمدی: بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم این روزها در حالی برگزار می‌شود که نمایشگاه با استقبال بسیار خوب مردم خصوصاً در ساعات بعد از افطار مواجه است.

با حضور در نمایشگاه قرآن کریم با بخشی مواجه می‌شویم که ما را به فضای سال‌های قبل و خانه‌های دهه شصت می‌برد، خانه هایی که ماه رمضان صدای تلاوت قرآن از آن به گوش می‌رسید و مردم محل هر شب در یکی از منازل گرد هم جمع شده و شب‌های ماه رمضان را معطر به عطر قرآن می‌کردند.

طراحی خانه‌های قدیمی برگزاری جلسه خانگی قرآن در نمایشگاه

«ستارگان زمین» عنوان بخشی در نمایشگاه قرآن است که در آن خانه‌هایی با طراحی قدیمی قرار گرفته و مردم با حضور در این خانه‌ها در جلسه‌ای کوتاه شرکت می‌کنند و این‌گونه به حال و هوای گذشته خصوصاً دهه ۶۰ می‌روند. آن زمان که با وجود بمباران و موشک و کمبود‌های شدید کالا و مشکلات اقتصادی فراوان ناشی از جنگ، ماه‌های رمضان شیرینی خودش را داشت و همسایه‌ها هر شب در محضر قرآن زانو می‌زدند.

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

خانه‌ای که در آن قرآن خوانده شود همچون ستاره در آسمان می‌درخشد

نام بخش برگرفته از حدیثی از امام علی (ع) است که فرمودند: خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت شود، مانند ستاره‌ای در آسمان می‌درخشد. دو سالی است که جمعی از فعالان قرآن با تعصی از این حدیث گران‌بها پویشی با عنوان جلسات خانگی قرآن کریم راه‌اندازی کرده‌اند تا از این رهگذر و در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی جلسات و محافل قرآنی، سنت جلسات خانگی احیاء شده تا از این رهگذر خانواده‌ها گرد هم جمع شده و مانع قطع ارتباطشان با قرآن شوند.

فضایی نوستالژیک و برگزاری جلسه برای بچه‌ها و بزرگتر‌ها

با ورود به بخش «ستاره‌های زمین» گویا وارد خانه‌ای قدیمی شده که در وسط حیات آن حوزی نصب است و دور تا دور حیاط اتاق‌های خانه قرار دارد که در هر اتاق یک جلسه قرآن برقرار است. اتاقی مخصوص جلسات قرآن بچه‌ها است و در اتاقی دیگر بزرگتر‌ها گرد قرآن جمع شده‌اند و قرآن می‌خوانند.

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

حجت‌الاسلام امین شغلی مسئول بخش و دبیر پویش ستاره‌های زمین درباره فعالیت جلسات خانگی قرآن می‌گوید: ما به دنبال سنت نبوی مدت دو سال است که پویشی با عنوان جلسات خانگی قرآن راه‌اندازی کردیم و ماه مبارک رمضان امسال این پویش با عنوان ستاره‌های زمین برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این بخش مراجعه‌کنندگان را با طعم شیرین دورهمی قرآنی آشنا می‌کنیم و برای این کار از ابزار هنر و ابزار‌های دیگر استفاده کردیم و فضای نوستالژی را آماده کردیم. فضاهایی که شبیه خانه‌های قدیمی طراحی شده که بزرگتر‌ها با آنها خاطره دارند و سعی کردیم بخش‌های مختلف را در آن قرار دهیم از جمله جلسات خانگی قرآن برای بچه‌ها.

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

به گزارش فارس برگزاری جلسه قرآن کریم هرچند کوتاه اتفاق زیبایی است که در این بخش رخ می‌دهد و مراجعه‌کنندگان با حضور در یکی از اتاق‌های طراحی شده در بخش ستاره‌های زمین در محضر استاد قرآن و پای رحل‌ها دور هم می‌نشینند و دقایقی قرآن می‌خوانند و استاد و هم نکاتی را به آنها گوش‌زد می‌کند.

اجرای نمایش خیابانی و بازسازی فاجعه بمباران سال ۶۵ قم

یکی از فعالیت‌های دیگر بخش ستاره‌های زمین اجرای نمایش خیابانی است که در آن ماجرای بمباران هواپیما‌های عراقی در دهه ۶۰ به تصویر کشیده می‌شود. حجت‌الاسلام شغلی درباره این نمایش می‌گوید: سال ۱۳۶۵ هواپیماهای عراقی شهر در بمباران شهر قم خانه‌ای را هدف قرار دادند که محل برگزاری جلسه خانگی قرآن کریم بود و طی این حمله وحشیانه تعداد ۱۸ بانوی حاضر در این جلسه قرآن به شهادت رسیدند. این نقطه در قم امروز به مقتل‌الشهدای فاطمیه مشهور است و هنوز مردم یاد و خاطره این شهدای عزیز را گرامی‌ می‌دارند.

در نمایشگاه قرآن به جلسه سنتی و خانگی قرآن بروید+تصاویر

ما در نمایشگاه قرآن با برگزاری تئاتر خیابانی به بازخوانی این فاجعه پرداخته و ضمن روشن‌کردن ابعاد آن برای مردم، یاد و خاطره این شهدای عزیز را گرامی می‌داریم.

ارائه خدمات به علاقه‌مندان برگزاری جلسات خانگی قرآن

غرفه دیگری که در بخش ستاره‌های زمین وجود دارد، غرفه ارائه خدمات به علاقه‌مندان برای برگزاری جلسه خانگی قرآن است که طی آن به افرادی که علاقه‌مند برگزاری جلسه قرآن کریم در منزلشان هستند مشاوره و خدماتی ارائه می‌شود.

برگزاری مسابقه و پویش در بخش ستاره‌های زمین

فضای بخش ستاره‌های زمین به گونه‌ای طراحی شده که افرادی که در بخش حاضر می‌شوند، شروع به گرفتن عکس یادگاری با این فضا زیبا و نوستاژیک می‌کنند. همین امر سبب شده تا مسئولان بخش از این فرصت استفاده کرده و  مسابقه‌ای هم طراحی کنند که طی آن مردم می‌توانند عکس‌های‌شان از این بخش را در فضای مجازی منتشر و با ارسال آن به دبیرخانه پویش در مسابقه شرکت کنند و از جوایزی هم بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا