البرز

دلیل چشم پوشی بر تخلفات انتخابات نظام مهندسی البرز چیست؟/ آیا وزیر راه و شهرسازی به موضوع ورود می‌کند؟

به گزارش یولن از کرج، نود دقیقه وقت داشت و وقت کشی می کرد. به تعبیر مجری برای پاسخگویی آمده بود اما او با پاسخ‌های گاهی بی ارتباط با موضوع تلاش می کرد وقت کشی کند تا سوالات کمتری پرسیده شود.

انتخابات نظام مهندسی در یک ماه گذشته برگزار شد و در برخی از استان ها حاشیه هایی داشت که بسیاری از مهندسان را ناراضی و از آینده سازمان نگران کرده است.

انتخابات نظام مهندسی برای اولین بار به صورت الکترونیک و مجازی برگزار شد که همین مسئله حاشیه های زیادی را در انتخابات رقم زد.

ماجرا از این قرار بود که استان البرز هفتم مهر ماه ساعت هشت صبح تا چهار عصر قرعه انتخابات به نامش خورده بود. تلاش برای برگزاری یک انتخابات سالم در نظام مهندسی از انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر آغاز شده بود ولی هر چه روزها می گذشت استرس مهندسان بیشتر می شد.

کلاف انتخابات نظام مهندسی هر روز سردرگم تر می شد؛ از بررسی صلاحیت ها تا ممنوعیت هیات رییسه برای کاندیدا شدن آن هم درست ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری! همه مشکلات و گذشت تا چهارشنبه موعود فرارسید اما تا ساعت یک ظهر تنها درصد اندکی از افراد صاحبان رای توانستند در انتخابات شرکت کنند و گزارش های متعددی مبنی بر مشکلات فنی  و عدم اخذ رای از مهندسین در سراسر کشور و از جمله استان البرز به گوش می‌رسید.

هیات اجرایی اعلام کرد که انتخابات برگزار نمی شود

حوالی ظهر نامه ای با امضای رضا خالقی مدیرکل راه و شهرسازی البرز خطاب به علی محمد عبدی قهرودی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال می شود.

در این نامه آمده است: «با عنایت به مشکلات به وجود آمده در فرایند برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان البرز در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۷، ناشی از عدم توانایی شرکت مجری انتخابات، پیشنهاد هیات اجرایی انتخابات مبنی بر ابطال انتخابات است».

در بخش دیگری از این نامه نوشته شده است: «برگزاری آتی در زمان مناسب تر(تصویر پیوست) مورد تایید اعضاء دستگاه نظارت استان واقع گردید».

بخش پایانی نامه امضا شده توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان به بند ۱۰-۲ فصل دهم نظام نامه انتخابات اشاره شده و از مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی خواسته تا نظر خود را اعلام کند.

خالقی در این نامه تأکید کرده است: «ضمنأ با توجه به در جریان بودن فرایند انتخابات، تسریع در اعلام نظر آن دستگاه محترم مورد درخواست است».

گفته می شود علی محمد عبدی هیچ پاسخی به این نامه رییس هیأت نظارت بر انتخابات نظام مهندسی البرز نداده است. مهندسان از این جریان و اینکه امکان شرکت در انتخابات را ندارند ناراضی هستند، عده ای مشکل را به رسانه ها بازگو می‌کنند و برخی به هیأت نظارت گزارش می‌کنند و عده ای دیگر به هیأت اجرایی شکایت می برند.

شرکت ققنوس که از طرف وزارت راه و شهرسازی به البرز معرفی شده بود به گفته عبدی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی تجربه انتخابات های بزرگ را نداشته ولی این وزارتخانه از استان‌ها می خواهد که ققنوس مجری برگزاری اولین انتخابات الکترونیکی و مجازی نظام مهندسی باشد.

ساعت هشت صبح هفتم مهر ماه که ساعت شروع اولین انتخابات مجازی نظام مهندسی بود بسیاری از مهندسان در زمان رای دادن با خطا مواجه می شدند و تا حوالی ساعت یک ظهر که پنج ساعت از زمان انتخابات گذشته بود فقط هشتصد عضو رای داند و طبقه اعلام نظر هیات نظارت و هیات اجرایی انتخابات متوقف شد.

برخی از رای دهندگان عطای انتخابات را به لقایش بخشیدند و رفتند ولی عده کمی تلاش کردند تا تعیین تکلیف شود و اطمینان حاصل کنند که آیا انتخابات البرز با این همه مشکل ابطال می شود یا خیر؟

نامه مدیر کل راه و شهرسازی البرز خطاب به مسؤولان وزارت خانه: «با عنایت به مشکلات به وجود آمده در فرایند برگزاری انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان البرز در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۷، ناشی از عدم توانایی شرکت مجری انتخابات، پیشنهاد هیات اجرایی انتخابات مبنی بر ابطال انتخابات است».

 

مهندسان بلاتکلیف بودند تا اینکه ساعت شش و نیم پیامکی از سرشماره ۳۰۰۰۹۰۱۴ ارسال می شود که متن آن چنین است: «رای دهنده محترم ضمن عرض پوزش بابت مشکل پیش آمده، زمان انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد».

این پیامک در حالی ارسال شد که انتخابات طبق اعلام قبلی می بایست ساعت چهار بعدازظهر تمام می شد و بعد از شش ساعت و نیم سکوت وزارت راه و شهرسازی این پیامک به رای دهندگان ارسال می شود.

با مهندسینی که در انتخابات شرکت کردند گفت‌و‌گو کردیم. یکی از رای دهندگان می گوید: ساعت یک و ۲۳ دقیقه بعد از ساعت ها تلاش پیامکی را مبنی بر تایید کد عضویت را دریافت می کند.

ساعت دو ۲۸ دقیقه پیامک دوم برای ارسال می شود که در پیام آمده است: «رای دهنده محترم ضمن عرض پوزش بابت مشکل پیش آمده، هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر نسبت به ثبت رای خود اقدام فرمایید».

وی عنوان می کند: لینکی در انتهای پیامک برای او آمده ولی وقتی وارد لینک می شود با خطا مواجه می شود و موفق به ثبت رای نمی شود.

به گفته این رای دهنده بعد از اینکه اخبار لغو و توقف انتخابات گوش به گوش به او نیز می رسد ساعت شش و ۴۹ دقیقه پیامکی را با محتوای«کد فعال سازی خود را وارد نمایید. ققنوس» دریافت می کند.

مهندس دیگری که با ما به گفتگو نشست بیان می کند: ساعت هشت و ۴۱ دقیقه وارد سایت و عملیات ثبت رای شدم ولی باز هم با خطا مواجه می شدم و نتوانستم در انتخابات شرکت کنم و رای بدهم.

یکی دیگر از مهندسان مطرح می کند: من سال هاست که عضو نظام مهندسی البرز هستم و کد عضویت دارم ولی وقتی کد عضویتم را در سامانه وارد می کردم پیغام «رای دهنده ای با مشخصات وارد شده وجود ندارد» را دریافت می کردم.

به گفته این مهندس چند ساعتی سامانه انتخابات از دسترس خارج شده و وقتی از طریق لینک وارد سایت می شدند با پیغام«سرور وب سایت به طور موقت از دسترس خارج شده است» مواجه می شدند.

عبدی مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس در گفتگو با بیش از دویست مهندس حاضر در روم ادعا می کند: انتخابات در سی و یک استان برگزار و در سیزده استان همزمان«به حمدالله بدون هیچ مشکلی برگزار شد».

وی انتقاد مهندسان مبنی بر اینکه شرکت ققنوس که مجری برگزاری انتخابات مجازی بوده کوتاهی کرده و یا توانایی برگزاری را نداشته را نمی پذیرد.

چرا احراز هویت در سامانه انتخابات حذف شد؟

خبرنگار ما از این مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با دلیل حذف احراز هویت در سامانه انتخابات می‌پرسد. عبدی پاسخ می دهد: هر کسی تنها یک بار رای داده و اگر کسی سندی مبنی بر این دارد که دوبار یا چند بار رای داده به ما بگوید ولی حتی یک گزارش مبنی بر این مسئله نداشتیم.

در حالی‌که اسنادی وجود دارد که برخی مهندسان در یکی از شبکه های اجتماعی اعلام کرده است: «دوستان من یه گوشی هنوز برای رای دارم. کسی مشکل داره من میتونم کمک کنم».

حتی مستنداتی وجود داردکه ۵ یا ۶ کد فعال سازی بر روی یک خط تلفن همراه ارسال شده است و در واقع برخی از افراد توانسته اند به جای ۵ یا ۶ مهندس صاحب رای در انتخابات رای دهند.

با توجه به مصادیق متعددی از اشکالات فنی که مستندات آن نزد خبرنگار فارس موجود است اگر روند انتخابات به همین شکل انجام گرفته باشد نتیجه انتخابات می تواند کاملا تحت الشعاع قرار بگیرد.

در استان البرز در یک مورد بین یکی از اعضای هیات مدیره و فرد دیگری که به هیات مدیره راه پیدا نکرده بوده تنها ۲۵ رای فاصله وجود دارد و این موارد به راحتی می تواند سرنوشت انتخابات را عوض کند!

عبدی در پاسخ به سوال دوم خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا وقتی هیات اجرایی و هیات نظارت از شما درخواست توقف انتخابات و موکول کردن به وقت دیگری را داشت پاسخی به نامه ندادید، می گوید: اطلاعات شما به روز نیست!

برخی از مهندسان از نحوه و مشکلات انتخابات مجازی نظام مهندسی در یکی از شعبات کرج شکایت کردند و دادگاه رای «مبنی بر منع تایید انتخابات و اعلام آن تا تعیین تکلیف قطعی» داده است.

عبدی مشکلات را نمی‌پذیرد و ادعا می‌کند که انتخابات بدون هیچ مشکلی همزمان در سیزده استان برگزار شده است در حالیکه شاهدان عینی خلاف صحبت‌های این مقام مسؤول را می‌گویند.

با توجه به گزارش های مشابهی که از ۱۳ استان کشور در این رابطه رسیده است همان روز هفتم مهرماه احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نامه ای با مهر «فوری» ارسال می‌کند و تمام اشکالات و مشکلات انتخابات را شرح می دهد.

اعضای نظام مهندسی استان البرز می گویند: ما از وزیر انقلابی انتظار داریم حقوق ضایع شده ی رای دهندگان را که شرکت مجری انتخابات کوتاهی و یا کم کاری کرده است را بازگرداند انتخابات مجدد برگزار شد.

نشست های خصوصی با عبدی، پیگیری های برخی مهندسان از محمود زاده معاون وزیر هنوز حقوق اعضای نظام مهندسی را نگرفته است باید دید با همه این اشکالات و نارضایتی ها آیا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شخصا به موضوع ورود می کند و انتخابات نظام مهندسی البرز باطل می شود؟  

انتهای پیام/ب/ی


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا