بین الملل

دمشق: آمریکا در رقه، جنایت جنگی مرتکب شده است

دمشق: آمریکا در رقه، جنایت جنگی مرتکب شده است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، وزارت خارجه سوریه شامگاه امروز دوشنبه درباره جنایات جنگی که ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا در رقه واقع در شمال سوریه مرتکب شد، به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، نامه فرستاد.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن نقل بیانیه این نهاد سوری گزارش داد، ائتلاف آمریکا، شهر رقه را نابود کرد و هزاران بی‌گناه را به قتل رساند، ولی با این وجود، این مسئله از نظر بین‌‌المللی مورد توجه قرار نگرفته است.

در این بیانیه آمده است، اقدامات ائتلاف در رقه، یکی از فجیعترین جنایاتی است که جامعه بین‌الملل آگاهی کاملی از آن نداشت، ولی زمان آن رسیده است که این مسئله انسانی، حقوقی و سیاسی، روشن شود.

بر اساس این بیانیه، حجم خسارات در زیرساختها و مراکز دولتی و شخصی و تعداد قربانیان در رقه، «عین العرب» و «الباغوز» نشان می‌دهد که آمریکا و همپیمانانش، علیه بشریت جنایت جنگی مرتکب شده‌اند.

این نهاد سوری خاطر نشان کرد، گزارشهای رسمی آمریکا درباره رقه و بررسی ابعاد فاجعه در آن، دروغ است و سازمان ملل باید به پروند نابودی رقه و کشتار هزاران نفر از ساکنان آن، رسیدگی کند.

وزارت خارجه سوریه در پایان تأکید کرد، دمشق به طرح این مسئله و رخدادهای رقه و الباغوز ادامه خواهد داد و کشورهایی که در این ائتلاف نیز مشارکت داشتند، از نظر سیاسی، حقوقی و اخلاقی، مسئول این جنایات هستند.

در همین ارتباط، فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه دی ماه گذشته از نقض حقوق بشر توسط نظامیان تروریست آمریکایی در این کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: «تجاوز آمریکا، شهر رقه را نابود کرد و این شهر، گواهی بر توحش آمریکاست».

وی ضمن انتقاد از اینکه آمریکا از حقوق بشر سوء استفاده می‌کند،  تأکید کرد که این کشور تا حد زیادی در برابر تروریسم به پیروزی رسیده است و تا نابودی کامل آن، به مبارزه ادامه خواهد داد.

مقداد گفت: «گروه تروریستی جبهه النصره همچنان با حمایت ترکیه در شمال غرب سوریه، و گروه تروریستی داعش نیز با حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه حضور دارند».

وی با بیان اینکه «منفعت دولت ترکیه در نابودی و بی‌ثباتی سوریه است»، تصریح کرد، مصالحه، یک تصمیم راهبردی حکومت سوریه بود تا شهروندان خود را بازگرداند.

وزی خارجه سوریه درباره شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که وابسته به آمریکا هستند، گفت: «شبه‌نظامیان نیروهای دموکراتیک، هیچ منطقه‌ای را در کنترل ندارند، بلکه آمریکای اشغالگر از آنان حمایت می‌کنند، ولی نباید بر روی آمریکا حساب باز کنند؛ زیرا آمریکا از آنان سوء استفاده خواهد کرد».

مقداد با تأکید بر اینکه این شبه‌نظامیان نباید بر روی هیچ طرح تجزیه‌طلبانه‌ای حساب باز کنند، تصریح کرد: «هیچ طرحی تجزیه‌طلبانه‌ای نمی‌تواند در سوریه اجرایی شود… از کسانی که منابع سوریه را غارت کردند، می‌خواهیم که غرامت آن را بپردازند».

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا