بین الملل

دمشق: تهدیدهای نظامی ترکیه، نقض قوانین بین المللی است

دمشق: تهدیدهای نظامی ترکیه، نقض قوانین بین المللی است

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، دولت سوریه تاکید کرد که تهدیدهای خصمانه و تهاجمی رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه است و با تفاهمات و نتایج روند آستانه در تضاد است.

یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه در گفت وگو با خبرگزاری دولتی این کشور (سانا)، گفت: جمهوری عربی سوریه اظهارات تجاوزکارانه رژیم ترکیه در خصوص ایجاد منطقه موسوم به منطقه امن در شمال سوریه و حملات مکرر و مستمر به خاک سوریه که جان تعدادی از شهروندان بی‌گناه را گرفته است، دنبال می‌کند.

این منبع افزود: تهدیدهای تجاوزکارانه رژیم ترکیه نقض آشکار قوانین بین المللی و حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه است.

او تاکید کرد: این امر با تفاهمات و نتایج روند آستانه در تضاد است و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت در منطقه است؛ علاوه بر اینکه همه تفاهمات قبلی تحت نظارت بین المللی درباره خطوط مناطق کاهش تنش را تضعیف می‌کند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بعدازظهر شنبه بار دیگر تهدیدهای خود را درباره حمله به خاک سوریه تکرار کرد و گفت: ما آن گذرگاه تروریستی را که قرار بود در مرزهای جنوبی‌مان تشکیل شود، در قالب عملیات سپر فرات،‌ شاخه زیتون، چشمه صلح، سپر فرات و پنجه-قفل  ویران کردیم.

رجب طیب اردوغان اضافه کرد: ما اقدامات مربوط به تکمیل عملیات امنیتی‌مان در مرزهای جنوبی را در قالب عملیات‌های جدید ادامه می‌دهیم.

اردوغان  افزود: منطقه‌ای که در مجاورت مرزهای جنوبی ما در عمق ۳۰ کیلومتری امتداد دارد (اشاره به خاک سوریه)، منطقه‌ امنیتی ماست و نمی‌خواهیم کسی در آنجا برای ما مزاحمت ایجاد کند. ما اقدامات خود را در این خصوص ادامه خواهیم داد.

نیروهای ترکیه چند روزی است که حملات خود را در مناطق شمالی سوریه تشدید کرده‌اند. این حملات پس از آن تشدید شد که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا در نشستی با اعضای حزب «عدالت و توسعه» این کشور گفت که نیروهای ترکیه «منبج» و «تل رفعت» سوریه را از آنچه «تروریست» خواند، پاکسازی خواهند کرد. او همچنین اشاره کرد که عملیات ترکیه به صورت تدریجی در دیگر مناطق سوریه نیز ادامه خواهد یافت.

اردوغان پیش از این اظهارات اعلام کرده بود که آنکارا به تلاش خود برای ایجاد آنچه «منطقه امن» خواند، در عمق ۳۰ کیلومتری در طول مرزهای جنوبی با سوریه ادامه خواهد داد.

دمشق پیشتر به شدت به این اظهارات اردوغان واکنش نشان داده بود و آن را محکوم کرده بود. وزارت امور خارجه سوریه پیش از این در واکنش به این سخنان گفته بود: «اظهارات سخیف رئیس‌جمهور رژیم ترکیه درباره ایجاد منطقه‌ای امن در شمال سوریه بازیچه‌‌ای خصمانه است که این رژیم علیه سوریه و تمامیت ارضی آن دارد به راه می‌اندازد. چانه‌زنی‌های رذیلانه‌ای که رژیم ترکیه انجام داده و همچنان انجام می‌دهد، از نداشتن کمترین میزان فهم سیاسی و اخلاقی برای تعامل با بحران سوریه حکایت دارد چراکه این رژیم خود همواره بخشی از این بحران بوده و هست و آن را با طرح تجزیه و تقسیم [سوریه] تداوم بخشیده است؛ طرحی که تنها در راستای اهداف اسرائیل، آمریکا و غرب می‌باشد.» 

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا