بین الملل

دوله القانون: کمک طرف‌های منطقه‌ به اتحاد گروه‌های عراقی موجب موفقیت روند سیاسی می‌شود

دوله القانون: کمک طرف‌های منطقه‌ به اتحاد گروه‌های عراقی موجب موفقیت روند سیاسی می‌شود

به گزارش گروه بین الملل یولن، «وائل الرکابی» عضو ائتلاف دولهالقانون تاکید کرد که نتایج دیدارهای «اسماعیل قاآنی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و رهبران کمیته هماهنگی و جریان صدر هنوز اعلام نشده است.

الرکابی در گفت‌وگو با موازین نیوز گفت: قاآنی با رهبران کمیته هماهنگی و جریان صدر تشکیل جلسه دارد؛ اما هنوز مسائل مورد بررسی در این نشست‌ها و نتایج آن اعلام نشده است.

وی افزود:  ورود طرف‌های منطقه‌ای به منظور اتحاد صفوف هیچ ضرری ندارد، همان طور که در  خصوص دیگر طرف‌های سیاسی رخ می‌دهد و موفقیت روند سیاسی عراق از نظر منطقه‌ای نیز حائز اهمیت است.

عضو ائتلاف دوله القانون تاکید کرد: چارچوب هماهنگی هنوز هیچ نامزدی را برای نخست وزیری معرفی نکرده است.

خالد السرای، عضو ائتلاف الفتح هم تاکید کرد که نشست‌های سیاسی که در بغداد، نجف و منطقه کردستان عراق برگزار می‌شود به منظور حرکت به سمت تشکیل دولتی توافقی است.

او در اظهاراتی تلویزیونی تاکید کرد که هنوز هیچ شخصیتی برای تصدی نخست وزیری مطرح نیست؛ اما امکان اینکه کمیته هماهنگی حیدر العبادی را برای نخست وزیری معرفی کند، وجود دارد؛ زیرا او از مقبولیت سیاسی برخوردار است.

السرای در عین حال گفت که غیر از العبادی و مصطفی الکاظمی نخست وزیر کنونی اسامی دیگری هم نزد فراکسیون‌ها برای تصدی نخست وزیری آتی عراق مطرح است.

در همین حال ثائر مخیف، عضو ائتلاف دوله القانون هم امروز سه شنبه اعلام کرد که درباره دستیابی به راه حل‌هایی برای ایجاد توافق بین کمیته هماهنگی و جریان صدر خوش‌بینی وجود دارد.

وی افزود: هیچ حساسیتی نسبت به حضور نوری المالکی رهبر ائتلاف دوله القانون در هر نشست میان جریان صدر و کمیته هماهنگی وجود دارد.

در حال حاضر شایعات رسانه‌ای حاکی از مخالفت مقتدی الصدر با حضور ائتلاف دوله القانون یکی از گروه های کمیته هماهنگی در کابینه آتی عراق است.

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

جریان صدر با وجود اینکه بیش‌ترین تعداد کرسی را در پارلمان به دست آورده برای تشکیل دولت باید با دیگر فراکسیون‌ها ائتلاف کند.

انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا