سمنان

اجرای طرح پایلوت مبارزه با جوندگان در سرخه

اجرای طرح پایلوت مبارزه با جوندگان در سرخه

به گزارش یولن از سرخه، عباس غفوریان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران از اجرای طرح پایلوت مبارزه با جوندگان در سطح ۱۰۰ هکتار در منطقه خنار از توابع روستای امامزاده عبدالله در شهرستان سرخه خبر داد.

وی اظهار کرد: جوندگان مزرعه کشاورزی به‌عنوان آفات عمومی در طبیعت وجود دارند و معمولاً در سال‌هایی که بارندگی و سرما و یخبندان وجود نداشته باشد، این جوندگان به‌ویژه موش‌ها نسبت به زاد و ولد اقدام و حالت طغیانی پیدا می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه افزود: این جوندگان علاوه بر زیان‌های وارده به مواد غذایی به دلیل جویدن و حیف‌ و میل کردن انواع و اقسام مواد خوراکی و غیرخوراکی که باعث اتلاف و هدررفت مقدار زیادی سرمایه ملی می‌شود، به انسان و دام نیز از طریق انتقال و انتشار انواع بیماری‌های عفونی و مسری صدمه وارد می‌کنند.

غفوریان تصریح کرد: همچنین این جوندگان سبب ایجاد خسارت از طریق جویدن و از بین بردن مواد غیرخوراکی مانند کابل‌های برق و تلفن و ایجاد آتش‌سوزی و حریق، خرابی ساختمان‌ها و یا سوراخ کردن آن‌ها و هدر دادن آب آبیاری و جویدن لوله‌های آبیاری تحت‌فشار می‌شوند.

وی عنوان کرد: انواع جوندگان خسارت‌زایی که تا به حال در شهرستان سرخه شناسایی شده‌اند، شامل موش مغان و موش ورامین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرخه افزود: در کنار تمامی روش‌هایی که منجر به کاهش جمعیت جوندگان و کاهش میزان خسارت ایجادشده توسط آن‌ها می‌شود، مبارزه شیمیایی یکی از روش‌های مناسب برای کنترل این آفت است؛ از این رو تصمیم بر آن شد که در منطقه‌ای از این شهرستان که بیشترین تراکم و موش در آن مشاهده شده، طرح پایلوت مبارزه با جوندگان اجرا شود.

غفوریان خاطرنشان کرد: برای این منظور عملیات پروب‌برداری در منطقه خنار که بیشترین سطح کشت آن شامل باغات و زراعت حبوبات و یونجه است، توسط کارشناسان و بهره‌برداران با هماهنگی شورا و دهیار منطقه انجام شد و پس از تعیین تراکم موش و تأمین سم مورد نیاز از واحد حفظ نباتات استان سمنان طرح پایلوت در سطح ۱۰۰ هکتار اجرا شد.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا