سلامت

ذخایر خون در کرمان با کاهش محسوس مواجه شد

ذخایر خون در کرمان با کاهش محسوس مواجه شد

اوایل آبان ماه جاری نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی مطلبی در مصاحبه با مدیرکل انتقال خون استان کرمان درباره نیاز حیاتی به خون در مراکز درمانی این استان منتشر و درخواست مسئولان این سازمان را اطلاع رسانی کرد.

امروز یکشنبه نیز اداره کل انتقال خون استان کرمان باز در خبری که در اختیار رسانه ها قرار داده ضمن تشریح چرایی مصرف بالای خون در این استان از شهروندان درخواست کرده در امر خیرخواهانه اهدای خون مشارکت کنند.

انتقال خون کرمان تاکید دارد که همه اصول بهداشتی و مراقبتی برای آنکه افراد در زمان اهدای خون از سرایت ویروس سرماخوردگی در امان بمانند توسط کادر این سازمان تمهید شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد..

در این زمینه بیشتر بخوانید:

  • آنفلوآنزا، اهدای خون را در کرمان کم رونق کرد اما نیاز بیماران همچنان باقیست

درخواست از شهروندان دیار کریمان برای مشارکت بیشتر در اهدای خون در کرمان درحالی است که براساس آمارها افزون بر ۳۰ درصد خون اهدایی در این استان توسط بیماران تالاسمی مصرف می شود و خون مورد نیاز برای بیماران سوانح متعدد نیز جای خود را  دارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان از کمبود خون و فرآورده‌های خونی به‌دلیل سردی هوا و شیوع آنفلوآنزا خبر داده و گفته است: انتقال خون استان نیازمند تمامی گروه‌های خونی بویژه گروه‌های خونی منفی است و ذخایر خونی در کرمان با کاهش محسوسی روبه رو شده است.

به گزارش روابط عمومی این اداره کل، ایرج شکوهی افزود: بیماران تالاسمی و هموفیلی از مصرف‌کنندگان دائمی خون هستند و آمار این بیماران در کرمان از بسیاری از استان ها بالاتر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد خون اهدایی در استان کرمان توسط بیماران مبتلا به تالاسمی مصرف می‌شود اظهارداشت:از سویی مصرف خون برای مصدومان حوادث، بیماران نیازمند اعمال جراحی و نیز بیماران مبتلا به سرطان نیز حیاتی است.

مدیرکل انتقال خون کرمان این استان را حادثه خیز اعلام کرد و گفت: کرمان حوادث و تصادفات زیادی دارد و آمار بیماران مبتلا به تالاسمی و هموفیلی در این استان نیز بیش از هزار و ۵۰۰ نفر برآورد می شود که در مقایسه با سایر استان ها بسیار بیشتر است.

وی گفت: همچنین در فصول سرد سال برای مقابله با هرگونه بحران احتمالی، باید ذخایر خون افزایش پیدا کند و این امر وابسته به همت مردم و مدیریت مصرف خون در مراکز درمانی است.

این مسئول با بیان اینکه به‌دلیل شروع آنفلوآنزا از تعداد مراجعه اهداکنندگان در کرمان کاسته و همین امر موجب کاهش ذخایر خون استان شده است، گفت: مبتلایان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز می‌توانند پس از ۲ هفته برای اهدای خون داوطلب شوند.

شکوهی، خون اهدا شده زیر هفت تا ۱۰ روز را خون تازه برشمرد و تصریح کرد: هر بیمار مبتلا به تالاسمی در ماه ۲ بار خون تازه مصرف می کند و ۳۰ تا ۳۵ درصد خون مصرفی در استان کرمان مربوط به بیماران تالاسمی است.

وی ضمن قدردانی از مردم استان کرمان که بدون چشم‌داشت در نجات جان بیماران در ایام سال می‌کوشند، افزود: انتقال خون کرمان نیازمند تمام گروه‌های خونی بویژه گروه‌های خونی منفی است.

به گزارش یولن تعداد مراجعه کنندگان برای اهدا خون در استان کرمان طی طی سال گذشته ۷۳ هزار نفر اعلام شده است که ۶۲ درصد آنان اهداکننده مستمر بوده اند و این درحالی است که آمار اهدای خون طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۰ درصد نسبت به ۶ ماهه سال قبل رشد داشته اما باتوجه به نیاز بالای به خون ، اهدای  بیشتر خون همچنان ضرورت دارد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا