سلامت

ذخیره ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا/ در طرح دارویار کمبود دارویی از ۱۰۰ به ۸۰ قلم کاهش یافت

ذخیره ۵۰ میلیون دز واکسن کرونا/ در طرح دارویار کمبود دارویی از ۱۰۰ به ۸۰ قلم کاهش یافت

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت یولن، بهرام عین اللهی روز شنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران بهداشت و درمان در مرکز همایش های رازی افزود: در حال حاضر واکسن کرونا به ونزوئلا صادر کردیم و آمادگی داریم به سایر کشورها نیز واکسن بفرستیم.

وی اظهار داشت: واکسن کرونا در آبان و آذر ۹۹، در دنیا تولید شد، اولین گروه واکسیناسیون اسپوتنیک بود که وارد کشور شد و هزار دز از این واکسن را کادر بهداشت و درمان تزریق کردند.

وی ادامه داد: کوواکس قرارداد ما را برای واردات واکسن کرونا  اجرا نکرد به ما واکسن ندادند، وقتی دولت تغییر کرد،  ۱۹ میلیون دز واکسن تزریق شده بود و حتی مردم برای تزریق واکسن به کشورهای دیگر مانند ارمنستان می رفتند، وقتی دولت سیزدهم شروع به کار کرد هیچ واکسنی نداشتیم بصورت مستمر با وزارتخانه های کشور، امور خارجه و سازمان هواپیمایی جلسه برگزار می کردیم، اول ۱۰ میلیون دز واکسن وارد کردیم و بعد بصورت هفتگی واکسن های زیادی به کشور وارد شد.

وزیربهداشت ادامه داد: مردم وارد صحنه شدند مراکز بهداشتی و درمانی، استادیوم ها و غیره به تزریق واکسن پرداختند، دانشجویان و جوانان علاقه مند در صحنه پوشش وسیع واکسیناسیون حضور داشتند و توانستیم روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز تزریق انجام دهیم و در هفته به حدود ۸ میلیون تزریق واکسن افزایش یافت.

وی تصریح کرد: بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر روزانه کرونایی،   حدود ۸ هزار بستری در آی سی یو و مراکز درمانی مملو از بیماران بود و واکسیناسیون توانست کمک شایانی کند، بطوریکه تا آذر ۱۴۰۰، ۱۳۲ هزار فوتی داشتیم، الان این میزان به ۱۴۳ هزار نفر رسید و به عبارتی دیگر امروز ۱۱ هزار فوتی با پوشش وسیع واکسیناسیون داشتیم و این موفقیت بزرگ برای ایران در دنیا است.

به گفته عین اللهی،  ایران کشور موفق در کنترل کرونا است  و حمایت مردم نیز در این زمینه نقش آفرین بوده است. اکنون بالای ۹۶درصد  تزریق  دز اول. بالای ۸۶ درصد دز دوم و 
بالای ۵۵ درصد دز سوم انجام شده است.

وی افزود: خبرنگاران حوزه سلامت باید به ما کمک کنند که واکسیناسیون  ادامه دار باشد البته با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مردم از جمله حفظ فاصله ها ، استفاده از ماسک و غیره بیماری کرونا کنترل شد.

وی اظهارداشت: دانشمندان پلتفرم های تولید واکسن را آغاز کردند و اکنون ۶ واکسن تولید شده است، همچنین سیستم تولید ما هوشمند شده و هر کشوری بخواهد واکسن صادر می کنیم.

به گفته وزیر بهداشت ، ۶۰ هزار پزشک و دانشمند در قالب یک کمیته علمی نیز در مورد کرونا نظر می دهند، طراحی و ساخت کیت امیکرون انجام شده است، تخت بخش آی سی یو اطفال دو برابر در دوران همه گیری کرونا افزایش یافته، واکسیناسیون بیش از ۲ و نیم میلیون نفر از اتباع بیگانه بویژه  افغانها انجام شد و یک هزار و ۹۹۳ پزشک و ۵۰۰ دندانپزشک نیز در این دوران به نقاط مختلف کشور اعزام شد.

وی با بیان اینکه حرکت خبرنگاران حرکت زینبی است که ارزش و اعتبار حادثه را اعلام می کند، گفت: جامعه علمی و سلامت کشور مرهون خبرنگاران است در تمام مراحل انقلاب که در سال ۵۷ اتفاق افتاد در صحنه ها و  خیابان‌ها حضور داشته و در دوران دفاع مقدس نیز نقش روایت گری داشتند.

وی اضافه کرد: در دنیای امروز هجمه وسیع علیه ما است و خبرنگاران در تمام عرصه ها افتخارآفرینی کردند و سلامت مردم را بر همه چیز ترجیح دادند هدف همه ما ارتقای سلامت مردم است، در  این راستا اقداماتی انجام دهیم که جان مردم را حفظ کنیم.

وی توضیح داد: وقتی بیماری کرونا در جهان ایجاد شد شیوع ویروس برای همه کشورها یکسان بود،  فرق ما با کشورهای دیگر آن بود که  در تحریم بودیم و باید با فشارهای اقتصادی و تحریم ها با این  ویروس مقابله کنیم، همه شغل ها از کار افتاد محدودیت های شدید ایجاد شد و مردم در فشار اقتصادی بودند و باید رسالت خود را برای سلامت مردم ایفا می کردیم، کادر سلامت کشور با تقدیم ۳۰۰ شهید رسالت خود را انجام داد، کادر سلامت در صحنه آتش قرار داشت و خبرنگاران لحظه به لحظه هشدارها را به مردم انعکاس می دادند.

وزیر بهداشت ادامه داد: کشور ما در کنترل کرونا از موفق ترین کشورهاست دانشمندان ما در مراکز تحقیقاتی انجام دادند تا پوشش سلامت را به مناطق محروم گسترده کنیم، قلم های خبرنگاران در اینجا بسیار موثر بوده و در جهت ارتقای سلامت جامعه مهم است.

جایزه ارتباطات ملی سلامت به خبرنگاران  ارائه می شود
وی از ارائه جایزه ارتباطات ملی سلامت به خبرنگاران حوزه سلامت خبر داد و گفت: تخصصی شدن خبرنگاری سلامت کار بسیار خوبی است ، در رابطه با کرونا، خبرنگاران روایت گری زیادی کردند که به ارتقای سلامت جامعه کمک زیادی کرد.

بیمه همگانی ۶ میلیون ایرانی 
وزیر بهداشت گفت:با مصوبه مجلس و تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان سه دهک حدود ۶ میلیون نفر در دولت سیزدهم  بیمه رایگان شدند و زیر ساخت خوب بیمه ای در طرح دارویار ایجاد شد.

عین اللهی افزود:سه ماه بیمه افراد فاقد هر نوع بیمه ای نیز  در طرح دارویار رایگان شد.

در طرح دارویار کمبود دارویی از  ۱۰۰ به ۸۰ قلم کاهش یافت
وی با اشاره به اینکه دارویار طرح گسترده ای است، اظهارداشت: ۱۰۰ قلم کمبود دارویی داشتیم که لا اج ای طرح دارویار ۲۰ قلم دارو تامین شده و اکنون ۸۰ قلم دارو کم داریم.

وی تصریح کرد: در طرح دارویار سعی شده کمبودهای دارویی نیز برطرف شود و داروخانه ها در ابتدای اجرای طرح نگرانی زیادی داشتند که با پرداخت مطالبات آنها از سوی بیمه ها تاحدودی از نگرانی آنها کاسته شده است .

عین اللهی در ادامه سخنانش به اقدامات دیگر وزارت بهداشت در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: تجهیز ۷۹ بیمارستان با بیش از ۱۰ هزار تخت، احداث ۵۵ مرکز درمانی در مناطق محروم و راه اندازی ۸۵ پروژه بهداشتی با زیربنای ۳۵ هزار و ۸۰۰ متر مربع از اقدامات دیگر ما است و  باید به بحث احداث خانه های بهداشتی توجه بیشتری شود و گسترش این خانه ها در دستور کار ما است تا امسال به ۲۰۰۰ خانه بهداشت افزایش یابد.

وی افزود: اختصاص ۷۵ درصد از پزشکان متخصص به مناطق محروم کار خوبی بود که برای ماندگاری پزشکان نیز قرار شد سقف پرداخت کارانه در مناطق محروم برداشته شود، ابلاغ ۷۰ روش راهنمای بالینی در حوزه سلامت نیز انجام شده و در حوزه پرستاری با توجه به اینکه زحماتی زیادی در دوران کرونا کشیده اند، تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در تیرماه ۱۳۸۶ قانون آن تصویب شده بود اما اجرایی نمی شد با تلاش این دولت آماده اجرا بوده و تا پایان شهریور اولین پرداخت‌ها بر این اساس انجام شود.

عین اللهی با بیان اینکه امروزه ایران توانایی زیادی در تولید انواع واکسن ها دارد، تصریح کرد: تاکنون ۳ میلیون دز واکسن هپاتیت ب و بیش از ۳میلیون دز واکسن ب ث ژ تولید شده و قرارداد خرید ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس هم بسته شده و تا پایان امسال به کشور وارد می شود.

به گفته وزیر بهداشت،در حوزه درمان ناباروری نیز پوشش بیمه ای خوبی انجام شده و ۹۰ درصد خدمات بخش دولتی و ۷۰ درصد بخش خصوصی درمان ناباروری زیر چتر حمایتی بیمه ها قرار گرفت.

وی افزود: تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت با مسولیت وزیر شکل گرفت و ما از پیشگامان قانون جوانی جمعیت هستیم. اگر تا چندسال دیگر به داد جمعیت نرسیم برای مملکت مشکل‌زا خواهد بود.

عین اللهی ، ایران را از قوی ترین کشورهایی دانست که در گردشگری سلامت در منطقه سرآمد است و اظهار داشت: ۲۰۰ بیمارستان کشور مجوز گردشگری سلامت دارند و بسیاری از بیماران کشورهای مختلف بویژه همجوار برای درمان به ایران می آیند.

وی با بیان اینکه ارایه ۹ هزار و  ۴۰۰ قلم دارو در هزار و ۶۰۰ کد ژنریک بصورت الکترونیک در آمده است، گفت: طرح دارویار کار انقلابی در حوزه دارو بوده و ابتدای امسال به ما می گفتند که آزاد سازی ارز ترجیحی را اجرا کنید با توجه به اینکه ۴ ماه برای فراهم کردن زیرساخت های این طرح طول کشید، ۲۳ تیرماه اجرای آن در مراکز درمانی و داروخانه ها سراسری شد.

وی تصریح کرد: البته سیستم تی تیک و اچ آی اس بیمارستانی نیز با اجرای طرح دارویار تقویت شده و قیمت برخی داروها نیز کاهش یافته است، هدفمان آن است که شرکت های صنعت داروسازی علاوه بر تامین نیاز داخلی ، برای صادرات نیز اقدام کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه امروزه بیش از ۹۰ درصد نسخه الکترونیک نیز پیشرفت کرده است، اظهار امیدواری کرد با اجرای نسخه الکترونیک مشکلاتی دارویی و مصرف منطقی دارو برطرف شود. 

عین اللهی با بیان اینکه ۶۵ درصد تولید داروها در بخش خصوصی انجام می شود، گفت: با وجود دانشمندان خوب در کشور داروهای های تک تولید می کنیم ، خبرنگاران باید کمک کنند سرمایه گذاران بیشتری در حوزه دارو فعال شوند زیرا سود دهی زیادی دارد ، در گذشته داروهای ما بصورت قاچاق در عراق و پاکستان فروش می رفت.

وی با تاکید براینکه باید استعدادهای درخشان در حوزه دارو را گسترش دهیم ، افزود: آیین نامه بنیاد تولید دارو  را به تصویب رساندیم و آمادگی همکاری با شرکت های دانش بنیان را در این زمینه داریم.

۵ هزار میلیارد تومان به وضعیت دارویی بیماران صعب العلاج اختصاص یافت

عین اللهی در مورد وضعیت دارویی  بیماران صعب العلاج نیز گفت: مجلس شورای اسلامی ۵ هزار میلیارد تومان به صندوق بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص داده و بزودی داروهای این بیماران به درب منازل ارسال می شود.

وی درباره شهدای مدافع سلامت نیز اظهار داشت: تعدادی از شهدای مدافع سلامت تعیین تکلیف نشدند که باید به سرعت وضعیت آنها مشخص شود و ۶۷ هزار نفر از کارکنان نظام سلامت تبدیل وضعیت شدند که آمار قابل توجهی است.

وزیر بهداشت با اشاره به حذف غربالگری جنین ، گفت: غربالگری جنین در دوران بارداری حذف نشده بلکه این شیوه به عنوان تشخیص ناهنجاری کروموزومی تغییر یافته ،  متخصصان زنان و مربوطه مجاز هستند انواع و اقسام آزمایش بویژه افرادی که سابقه فامیلی را دادند، برای مادران باردار تجویز و انجام بدهند ، از آنجایی که برخی از آزمایشات باعث سقط می شود طبق روال، تشخیص ناهنجاری کروموزومی صورت می گیرد و به هیچ وجه رفع تکلیف از متخصصان زنان سلب نخواهد شد.

عین اللهی خاطرنشان کرد: متخصص زنان اگر تشخیص بدهد ناهنجاری کروموزومی جنین دارد، اقدام به سقط خواهد کرد، البته در مورد این طرح جوسازی و فضاسازی شده ، در حالیکه باید فقط افراد متخصص این کار را انجام بدهند.

مجوز صادرات واکسن کرونا به تولیدکنندگان داده شده است

وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون مجوز صادرات واکسن کرونا از سوی ستاد ملی کرونا به تولید کنندگان داده شده و می توانند در این زمینه بازاریابی کنند و سازندگان واکسن از هم اکنون می توانند هر واکسن دیگر را تولید کنند زیرا کارآیی لازم را در این زمینه دارند.

عین اللهی افزود: به انستیتوپاستور ایران گفته شده تولیدات خود را به سمت محصولات دیگر سوق دهند و شرکت های دیگر نیز با توجه به میزان مورد نیاز واکسن تولید کنند، هزینه تولید کنندگان واکسن نزدیک ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان بود از این مبلغ ، ۶.۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شد و با توجه به ذخیره مناسب واکسن در کشور، فعلا نمی‌توانیم ثبت سفارش کنیم، چراکه در این صورت ممکن است تاریخ واکسن‌ها بگذرد.

آبله میمونی مانند کرونا نیست 

وی در مورد وضعیت بیماری آبله میمونی در کشور اظهار داشت:بیماری آبله میمونی مانند کرونا نیست. شیوع آبله میمونی به صورت تک گیر است و حدود ۳۶ هزار نفر در دنیا مبتلا شده‌ و همه گیری نداشته است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در کشور  یک مورد ابتلا به آبله میمونی گزارش شده و  با توجه به مسافرت‌ها این امکان وجود دارد که بازهم ابتلا صورت گیرد اما نگرانی زیادی از آن نداریم. اگر همه‌گیری این بیماری زیاد شود امکان واکسیناسیون وجود دارد و می‌شود واکسنی تولید شود اما فعلا ضرورتی ندارد و فعلا تمرکز ما بر پیشگیری و آموزش است.

به گفته عین اللهی هزینه های پرداختی از جیب مردم در حوزه دارو و درمان در سال‌های اخیر بسیار افزایش یافته و  طرح دارویار در جهت کاهش این هزینه ها در حال انجام است.

وی تصریح کرد: حدود هزار بیمارستان و ۱۵۰هزار تخت بیمارستانی و ۶۰۰هزار پرسنل داریم و حدود ۲۵ درصد از مراکز درمانی‌ بهره‌وری دارند. پرداخت از جیب مردم وقتی کم می‌شود که از مراکز درمانی بهتر استفاده شود و باید بهره‌وری را افزایش دهیم که این کار نیز عمدتا با تمام وقتی نیروهای سلامت محقق می شود و در این جهت امسال تعرفه خدمات بخش خصوصی و دولتی را نزدیک هم کردیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: هیچ دارویی از لیست بیمه‌ها خارج نشده است،  برنامه داریم که داروهای جدید هم وارد لیست کنیم و در این رابطه شورای عالی بیمه سلامت تصمیم‌گیری می‌کند ولی اگر کسی از طریق بیمه و نسخه الکترونیک وارد داروخانه شود، به هیچ وجه با افزایش قیمت دارو مواجه نمی‌شود.

عین اللهی افزود: از سوی دیگر بخش خصوصی درمان نیز تحت کنترل است و همه باید بر اساس تعرفه‌هایی که دولت مشخص کرده  ارائه خدمت کنند. اگر شکایتی هم وجود دارد مردم می‌توانند آن را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا به تخلفات رسیدگی شود.

وی در مورد اجرای برنامه پزشک خانواده گفت: برنامه پزشک خانواده ۱۸ سال است که هنوز بصورت قانونی اجرایی کشوری نشده و در مازندران و شیراز بصورت آزمایشی بوده و یکی از عدم موفقیت این طرح اجباری بودن آن است که باعث شده مردم استقبال چندانی نکنند.

وی افزود: باید برنامه پزشک خانواده را برای ایجاد تسهیلات و تشویقی اختیاری کنیم تا با رغبت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

عین اللهی در پایان این نشست اظهار امیدواری کرد با کمک رسانه ها، اقدامات مفید و ارزشمند دیگری در حوزه بهداشت و درمان کشور تحقق یابد.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا