بین الملل

رؤسای دموکرات کنگره به بایدن: در دیدار با بن‌سلمان اولویت‌ها را در نظر بگیر

رؤسای دموکرات کنگره به بایدن: در دیدار با بن‌سلمان اولویت‌ها را در نظر بگیر

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، رؤسای دموکرات کمیته روابط خارجی، امور اطلاعاتی، امنیت داخلی، نظارت و اصلاح، نیروهای مسلح و رئیس کمیته فرعی نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان درباره دیدار آتی جو بایدن با محمد بن سلمان خطاب به رئیس‌جمهور هم حزبی خود نامه نوشتند.

در حالی که اظهارنظرها و گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار آتی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی ادامه دارد، تعدادی از اعضای ارشد دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در این باره به بایدن نامه نوشتند.

به نوشته وبگاه «هیل»، روسای دموکرات‌های شش کمیته مجلس نمایندگان از بایدن خواستند تا فهرستی از اولویت‌ها را پیش از دیدار احتمالی با محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی ارائه دهد که شامل رسیدگی به موضوعات بشردوستانه در این کشور و مسئولیت‌پذیری در قتل جمال خاشقچی است.

طبق این گزارش، روسای دموکرات کمیته روابط خارجی، اطلاعاتی، امنیت داخلی، نظارت و اصلاح، نیروهای مسلح به همراه کمیته فرعی نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان در این نامه از رئیس‌جمهور هم حزبی خود خوستند که مسائل مربوط به نفت و مسائل بسردوستانه را اولویت‌بندی کند.

گرگوری میکس، آدام شیف، برتی تامسون، کارولین مالونی، آدام اسمیت و استفان لینچ در این نامه که روز سه شنبه برای بایدن ارسال شده تصریح کردند که آنها به دنبال «در میان گذاشتن به نظرات خودشان (با بایدن) درباره روابط آمریکا با عربستان سعودی» هستند.

وبگاه هیل در گزارش خود نوشت: «گزارش منتشر شده درباره دیدار بین بایدن و ولیعهد محمد که هنوز به طور رسمی توسط کاخ سفید تایید نشده است، شامل گفت‌و‌گوهایی در مورد افزایش تولید نفت نیز می‌شود چرا که بهای بنزین داخلی به نرخ‌های بسیار بالایی رسیده است. حتی در شرایطی که ایالات متحده کارزاری را برای منزوی کردن روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین رهبری کرده است، ریاض به دنبال حفظ روابط خود با مسکو است».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، دیدار رئیس‌جمهور دموکرات این کشور با ولی‌عهد عربستان سعودی در تناقض آشکار با اظهارات بایدن در مبارزات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است.

روسای دموکرات شش کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود به بایدن اذعان کردند که عربستان سعودی، «یک شریک مهم ایالات متحده» است اما با اشاره به قدرت گرفتن محمد بن سلمان تاکید کردند که اقدامات رهبری عربستان سعودی «در تضاد با ارزش‌ها و سیاست ایالات متحده» است.

در نامه ادعا شده است: «مهم‌ترین موضوع، امتناع عربستان سعودی از ایجاد ثبات در بازارهای جهانی انرژی است که به تامین مالی جنایات جنگی ولادیمیر پوتین در اوکراین کمک می‌کند و در عین حال باعث تحمیل اقتصادی بر زندگی روزمره آمریکایی‌ها است».

پیش از این آدام شیف رئیس دموکرات کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده بود که جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور نباید به عربستان سعودی سفر یا با محمد بن سلمان ولی‌عهد این کشور دیدار کند.

وی در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفت: اگر من بودم نمی‌رفتم و با او (محمد بن سلمان) دست نمی‌دادم. او همان کسی است که یک شهروند ساکن آمریکا را سلاخی و به وحشتناک‌ترین شیوه از قبل برنامه‌ریزی‌شده، مُثله کرد».

رئیس دموکرات کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در همین مصاحبه افزود: «تا زمانی که عربستان سعودی تغییر اساسی در زمینه حقوق بشر ایجاد نکند، من نمی‌خواهم کاری با او داشته باشم».

قانون‌گذاران ارشد دموکرات در نامه به بایدن همچنین از رئیس‌جمهور آمریکا خواستند تا «بر سیاست ایالات متحده در خصوص پادمان‌های قوی برای هرگونه همکاری هسته‌ای غیرنظامی» محکم بایستد و «بر خطرات همکاری بیشتر عربستان سعودی با چین تأکید کند».

آنها در این نامه، فهرستی از خواسته‌هایی را ارائه کرده و از بایدن خواستند در مورد استراتژی دولت آمریکا برای «تنظیم مجدد» روابط با پادشاهی عربستان سعودی، در راستای تعهدات برای ایجاد ثبات در بازارهای جهانی انرژی و کنار گذاشتن توافق‌هایی که (ریاض) با مسکو در چارچوب توافق اوپک پلاس انجام داده است، عمل کند.

قانونگذاران ارشد دموکرات همچنین از جو بایدن خواستند که به تعلیق «حمایت نظامی تهاجمی ایالات متحده از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن» ادامه دهد و در عین حال برای مذاکرات صلح چندجانبه فشار بیاورد.

در نامه همچنین خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا آمده است که بایدن خواستار پایان بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر و سایر موارد نقض حقوق بشر توسط پادشاهی شود و همچنین خواهان پاسخگویی برای «قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و ساکن قانونی آمریکا» شود.

آنها نوشتند: «بالاترین سطوح دولت عربستان سعودی از جمله حمد بن سلمان ولی‌عهد، در قتل آقای خاشقچی مقصر هستند و هیچ راه فراری از این حقیقت تلخ وجود ندارد.  ما باید به اصرار بر اجرای عدالت برای این جنایت هولناک ادامه دهیم».

قانونگذاران ارشد دموکرات کنگره افزودند: «ما آماده همکاری با شما برای پیشبرد این دستور کار هستیم و از اعضای ارشد تیم امنیت ملی شما درخواست می‌کنیم که کنگره را در جریان این مسائل قبل و بعد از سفر شما قرار دهند».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا