سلامت

“رازی کووپارس” از پیشروترین واکسن‌های داخل بینی در جهان معرفی شد

“رازی کووپارس” از پیشروترین واکسن‌های داخل بینی در جهان معرفی شد

به گزارش یولن از وزارت جهاد کشاورزی، «سیدرضا بنی‌هاشمی» گفت: نشریه نیچر با انتشار مقاله‌ای، واکسن رازی کووپارس ساخت ایران را به عنوان پیشروترین واکسن‌های داخل بینی برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ معرفی کرده است و کشور ما در این زمینه جلوتر از آمریکا و کشورهای اروپایی می‌باشد.

طراح واکسن رازی کووپارس درباره مزیت واکسن‌های داخل بینی اظهارداشت: واکسن‌های داخل بینی به منظور پیشگیری و هم جلوگیری از انتقال ویروس کرونا استفاده می‌شوند.

وی افزود: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌هایی که می‌توانند جلوی زنجیره انتقال ویروس کرونا را بگیرند، جزو واکسن‌های برتر محسوب می‌شوند.

بنی‌هاشمی گفت: امید سازمان جهانی بهداشت این است که با استفاده از واکسن‌های داخل بینی، بیماری کووید۱۹ ریشه‌کن شود.

وی با بیان این که موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ایران، دو نوع واکسن تزریقی و داخل بینی کووید۱۹ با نشان رازی کووپارس را تولید کرده است، تصریح کرد: واکسن رازی کووپارس داخل بینی کووید۱۹ را به عنوان بوستر دز یا دز یادآور مطرح می‌کنیم.

مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی ادامه داد: مطالعات فاز ۱، ۲ و ۳ و بوستر واکسن رازی کووپارس داخل بینی انجام شده، اما سازمان غذا و دارو هنوز مجوز استفاده از آن را صادر نکرده است.

وی گفت: این موسسه توانایی تولید ۳۰ میلیون دز از واکسن داخل بینی کووید ۱۹ را تا پایان سال دارد و با توجه به فرآیند تولید، بسته‌بندی و کنترل کیفیت از زمان درخواست تا تحویل یک بازه حدود ۳ ماهه نیاز داریم.

بنی‌هاشمی ابراز داشت: واکسن داخل بینی کووید ۱۹ اگر به عنوان دز یادآور مصرف شود، ۶ ماه تا یکسال در بدن اثربخشی دارد و علاوه بر جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، می‌تواند زنجیره انتقال این ویروس به افراد دیگر را قطع کند.

وی  یادآور شد: ۵ میلیون دز واکسن رازی کووپارس تزریقی نیز در سبد واکسن‌های کشور داریم و اثربخشی این واکسن نیز ۴ برابر واکسن چینی سینوفارم است.

طراح واکسن رازی کووپارس خاطرنشان کرد: کشورهای آمریکا، روسیه، چین و هند نیز در حال مطالعه بر روی واکسن داخل بینی کووید ۱۹ هستند

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا