سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

رانت پنهان|آزادسازی نرخ ارز مطالبه شرکت‌های داروسازی از دولت/ صادرات دارو نصف شد

زمان انتشار: 10 نوامبر 2021 ساعت 11:57

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 127805

زمان مطالعه: 6 دقیقه

رانت پنهان|آزادسازی نرخ ارز مطالبه شرکت‌های داروسازی از دولت/ صادرات دارو نصف شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، افت سالانه 20 درصدی ارزش صادرات دارو از کشور، زنگ هشداری است که دست‌کم طی سه سال گذشته به صدا درآمده‌است. فعالان صنعت داروسازی در حالی بر مطالبه خود مبنی بر آزادسازی نرخ ارز در این بخش پافشاری می‌کنند که به گفته یکی از مدیران سازمان توسعه تجارت ایران، برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که قاچاق دارو به میزان 5 تا 6 برابر ارزش صادرات رسمی در حال وقوع است.

 رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از کاهش 50 درصدی صادرات دارو در سال 99 نسبت به سال پیش از آن خبر داد و مطالبه اصلی شرکت‌های داروسازی و صادرکنندگان این بخش را آزادسازی نرخ ارز اعلام کرد.

محمد عبده‌زاده که در هفتمین جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران این خبر را اعلام کرد، یادآور شد که به دلیل استفاده از ارز دولتی در بخشی از ماده موثره تولیدات دارویی، اجازه صادرات محصول ساخته شده داده نمی‌شود.

به گفته وی، شرکت‌های داروسازی همچنین باید تعهد کتبی بدهند که ارز حاصل از صادرات آن دست از داروهای تولید شده که برای مواد اولیه آن ارز ترجیحی دریافت کرده‌اند، را به داخل بازمی‌گردانند.

عبده‌زاده سپس سخت‌گیری‌های بیش از حد بر صادرات دارو از سوی سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت را منجر به سقوط صادرات این بخش عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار، صادرات دارو طی سال گذشته در مقایسه با سال پیش از آن، نصف شد و به حدود 50 میلیون دلار رسید که رقم بسیار ناچیزی در مقابل واردات مواد اولیه و تجهیزات پزشکی است.

رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، افزود: دارو تا به امروز از ارز 4200 تومانی بهره‌مند بوده‌است و اگر تصمیم دولت بر این است که دارو همچنان مشمول دریافت ارز ترجیحی باشد، باید برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه‌های داروسازی نیز ارز دولتی تخصیص داده شود.

به گفته وی، ادامه روند تخصیص ارز 4200 تومانی به دارو و نه تامین ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای تولیدی این بخش، به طور قطع به ورشکستگی و تعطیلی آتی شرکت‌های داروسازی می‌انجامد.

عبده‌زاده تصریح کرد که دولت و مجلس باید هرچه سریع‌تر به کمک صنایع داروسازی کشور بیایند و تاخیر در این مورد، عواقب ناگواری برای این صنعت و کشور به همراه خواهد داشت.

در همین رابطه، علیار اسماعیلی مدیر میز دانش‌بنیان و دارو سازمان توسعه تجارت، از کاهش سالانه 20 درصدی صادرات دارو طی سه سال گذشته خبر داد و گفت: صادرات دارو در سال 97 در حالی به رقم 72 میلیون دلار رسید که این میزان برای سال 98 و 99 به ترتیب، 57 و 45 میلیون دلار را به ثبت رساند. امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات دارو رشدی نداشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، به میزان صادرات سال گذشته باشد.

وی با بیان اینکه برخوردهای سلیقه‌ای از سوی برخی دستگاه‌ها به ویژه سازمان غذا و دارو، صادرات دارو را تهدید می‌کند، افزود: سازمان توسعه تجارت به دنبال آن است تا موضوع تسهیل صادرات دارو به طور فوریت پیگیری شود و در همین رابطه، به دنبال دریافت مصوبه‌ای از سوی سران سه قوا برای تسهیل در این بخش هستیم.

به گفته این مسول سازمان توسعه تجارت، محدودیت و ممنوعیت‌های سازمان غذا و دارو بر صادرات دارو، منجر به تشدید قاچاق دارو از کشور شده و برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان قاچاق دارو از کشور 5 تا 6 برابر ارزش دلاری صادرات رسمی است.

انتهای پیام/ب


برچسب ها
ارز 4200 تومانی محمد عبده‌زاده رئیس هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت طلا تا پایان سال/ طلا احتمالا تا این عدد تغییر می‌کند! 4 هفته پیش
  • چالش جدید متقاضیان وام؛ وقتی تعدد حساب بهانه رد درخواست می‌شود
    چالش جدید متقاضیان وام؛ وقتی تعدد حساب بهانه رد درخواست می‌شود 4 هفته پیش
  • بازار طلا و ارز دوشنبه ۱۲ خرداد با این نرخ‌ها بسته شد /جزییات
    بازار طلا و ارز دوشنبه ۱۲ خرداد با این نرخ‌ها بسته شد /جزییات 4 هفته پیش
  • برق ۸.۴ میلیون خانه در جیب چه کسانی است؟ / اگر می‌ توان مشترکان پرمصرف را شناسایی کرد، چرا این گروه ناشناس مانده‌اند؟
    برق ۸.۴ میلیون خانه در جیب چه کسانی است؟ / اگر می‌ توان مشترکان پرمصرف را شناسایی کرد، چرا این گروه ناشناس مانده‌اند؟ 4 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 12218
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 15500
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 11379
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 392
  • بوشهر 165
  • بین الملل 22862
  • تبلیغات 26
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 437
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9697
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 8330
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود نرم افزار |  گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور