سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار ورزشی
  • بین الملل
  • اقتصادی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • سیاسی
  • علمی و فناوری
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

4 هفته پیش

رانت پنهان| کسری 8 میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو

زمان انتشار: 6 نوامبر 2021 ساعت 13:33

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 112207

زمان مطالعه: 7 دقیقه

رانت پنهان| کسری 8 میلیارد دلاری تامین کالاهای اساسی و دارو

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، یکی از برنامه‌ریزی‌های دولت سیزدهم تعیین تکلیف کردن ارز ترجیحی 4200 تومانی است که فروردین سال 97 از داخل جلسه هیات دولت دوازدهم متولد شد که تبعات و آثار مختلف آن بر اقتصاد و سفره معیشت مردم مشهود است.

دلایل متعددی برای حذف ارز ترجیحی از اقتصاد ایران وجود دارد که عمده آن توزیع رانت و انحصار برای قشری خاص و مهمتر از همه کسری ارز دولت برای تامین کالاهای اساسی است که در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی می‌شود. این عامل نقش مستقیم و موثری در تولید تورم برای همه اقشار جامعه دارد و از طرفی عواید آن به مردم نمی‌رسد.

کدام کالاها ارز ترجیحی دریافت می‌کنند؟

سال 97، دولت وقت تصمیم گرفت اقلام اساسی و دارویی که نقش پررنگی در سبد معیشت خانوار و سلامت مردم دارد را در دایره شمول ارز ترجیحی قرار دهد.

این کالاها شامل برنج، شکرخام، لاستیک سنگین و مواد اولیه آن، کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه و مواد اولیه آن، ماشین آلات و تجهیزات خاص تولید کالاهای آن، انواع بذر، کود شیمیایی، داروی دامی و مولد، سموم دفع آفات نباتی، گوشت قرمز، گوشت مرغ، حبوبات، کره، چای خشک خارجی، تخم مرغ، گندم،‌ انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

کدام کالاها در سال 1400 ارز ترجیحی می‌گیرند؟

ارز ترجیحی بخشی از این اقلام به تدریج در سال‌های گذشته حذف شده و در سال جاری ارز دولتی تنها به گندم، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن خام، جو،‌ ذرت دامی، کنجاله سویا، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.

طبق نظر کارشناسی سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و بانک مرکزی یکی از دلایل حذف ارز ترجیحی عدم امکان استمرار این روش است که به تامین درآمدهای ارزی کشور باز می‌گردد و مضرات آن بیش از مزایای تجربه شده است.

درآمدهای ارزی دولت چقدر است؟

درآمدهای ارزی دولت ناشی از صادرات نفت خام است که با آن ارز ترجیحی کالاهای اساسی را تامین می‌کند. فروض درآمدهای ارزی برای سال 1400 از این قرار است:

1- طبق پیش بینی‌ها در بودجه روزانه 700 هزار بشکه نفت خام صادرات می‌شود.
2- قیمت نفت خام صادراتی میانگین 60 تا 65 دلار در هر بشکه محاسبه می‌شود.
3- با این حساب و کتاب سهم دولت از صادرات نفت با توجه به کسر سهم شرکت ملی نفت (14.5) درصد و سهم 38 درصدی طبق قانون برنامه ششم، 47.5 درصد است که حدود 8 میلیارد دلار خواهد بود.
4- سهم صندوق توسعه ملی در نیمه نخست سال با توجه واریز سهم 20 درصد حدود 1.6 میلیارد دلار بوده است و در صورتی که همین روند برای نیمه دوم سال در نظر گرفته شود حدود 3 تا 3.2 ملیارد دلار خواهد بود
5- بنابراین کل منابعی که تا پایان سال برای دولت به منظور تامین ارز کالاهای اساسی و سایر برنامه‌ها در دسترس خواهد بود کمی بیش از 11 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

مصارف ارزی چقدر پیش بینی می‌شود؟

طبق نظر کارشناسی وزارت جهاد کشاروزی و وزارت بهداشت از میزان تامین کالاهای اساسی و دارو، تجهیزات و واکسن در سال جاری 19 میلیارد دلار برآورد شده است.

گندم، روغن خام، ذرت، کنجاله، دانه سویا، جو، دارو و تجهیزات پزشکی کل اقلامی هستند که ارز ترجیحی دریافت می‌کنند. ذرت، دارو و تجهیزات پزشکی بیشترین مصارف ارزی را به خود اختصاص می‌دهند.

 ذرت و 

به گزارش فارس، قطعا ادامه دادن شیوه کنونی تامین ارز کالاهای اساسی، دارو و نظایر آن امکانپذیر نیست و منافع آن نیز به مصرف کننده واقعی نمی‌رسد و با قطع این زنجیره پیامدهای مثبت آن در جامعه و اقتصاد قابل لمس خواهد بود.

انتهای پیام/ب


برچسب ها
بانک مرکزی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • پیش‌بینی یک کارشناس از قیمت طلا تا پایان سال/ طلا احتمالا تا این عدد تغییر می‌کند! 4 هفته پیش
  • چالش جدید متقاضیان وام؛ وقتی تعدد حساب بهانه رد درخواست می‌شود
    چالش جدید متقاضیان وام؛ وقتی تعدد حساب بهانه رد درخواست می‌شود 4 هفته پیش
  • بازار طلا و ارز دوشنبه ۱۲ خرداد با این نرخ‌ها بسته شد /جزییات
    بازار طلا و ارز دوشنبه ۱۲ خرداد با این نرخ‌ها بسته شد /جزییات 4 هفته پیش
  • برق ۸.۴ میلیون خانه در جیب چه کسانی است؟ / اگر می‌ توان مشترکان پرمصرف را شناسایی کرد، چرا این گروه ناشناس مانده‌اند؟
    برق ۸.۴ میلیون خانه در جیب چه کسانی است؟ / اگر می‌ توان مشترکان پرمصرف را شناسایی کرد، چرا این گروه ناشناس مانده‌اند؟ 4 هفته پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 577
  • آذربایجان غربی 484
  • اجتماعی 12218
  • اخبار استانها 35
  • اخبار بورس 276
  • اخبار تکنولوژی 120
  • اخبار روز 42
  • اخبار ورزشی 15500
  • اردبیل 359
  • اصفهان 603
  • اقتصادی 11379
  • البرز 1631
  • ایلام 246
  • بازار کار 392
  • بوشهر 165
  • بین الملل 22862
  • تبلیغات 26
  • تهران 342
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 761
  • خراسان جنوبی 309
  • خراسان رضوی 668
  • خراسان شمالی 166
  • خوزستان 384
  • زنجان 310
  • سبک زندگی 437
  • سلامت 3385
  • سمنان 2082
  • سیاسی 9697
  • سیستان و بلوچستان 5
  • عکس 79
  • علمی و فناوری 8330
  • فارس 404
  • فرهنگ و هنر 5101
  • قزوین 547
  • قم 330
  • کاریکاتور 78
  • کردستان 538
  • کرمان 2091
  • کرمانشاه 478
  • کهگیلویه و بویراحمد 444
  • گلستان 315
  • گیلان 335
  • لرستان 18
  • مازندران 84
  • مرکزی 5
  • هرمزگان 398
  • همدان 603
  • یزد 160
famaserver

جدیدترین مقالات

  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش
  • 4 هفته پیش

لینکهای پیشنهادی

دانلود نرم افزار |  گلدن ویزای یونان | کابل شبکه | درریزان

میزبانی در هاست لینوکس فاماسرور