قم

«راهکارهای مردمی حمایت از ملت افغانستان» در قم بررسی شد

به گزارش یولن از قم، نشست بررسی «راهکارهای مردمی حمایت از ملت افغانستان» روز گذشته با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای و به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست علیرضا صالحی، طلبه و فعال فرهنگی افغانستانی مقیم ایران، با بیان اینکه رابطه دو کشور ایران و افغانستان، یک رابطه ویژه است؛ اظهار کرد: اشتراک فرهنگی میان دو کشور بسیار است و این یعنی زمینه کار فرهنگی و مردمی میان دو ملت زیاد است.

وی با گلایه از اعمال برخی سیاست‌ها در قبال افغانستان تصریح کرد: در موضوع افغانستان قبل از اینکه راهکارهای مردمی بررسی شود باید اول از روش‌های ضد مردمی جلوگیری شود.

صالحی در ادامه اظهارات خود، ارتباط ملت‌های ایران و افغانستان را ویژه دانست و در این مورد گفت: ارتباط ایران و افغانستان از جنس نرم، لطیف و فرهنگی است با این حال این نوع نگاه، آنطور که باید فهم نشده و اولویت تعامل ایران با افغانستان، موضوع فرهنگ نبوده است.

فعال فرهنگی افغانستانی افزود: متاسفانه در این بین نوعی فرصت‌سوزی رخ داده که تبعات آن باعث شده است یک روند ضد فرهنگی در روابط ایران و افغانستان به وجود آید که حتی مانع از فعالیت‌های گروه‌های مردمی نیز شده است.

 *نمی‌شود وحدتی را تعریف کرد که یک لبه آن تفرقه آمیز باشد

در ادامه این نشست، سید سرباز روح‌الله رضوی، فعال رسانه‌ و مستندساز عرصه بین‌الملل گفت: تمایل برخی گروه‌ها به سمت طالبان بر اساس دو خاستگاه منافع ملی و اسلام‌گرایی است.

وی در تشریح استدلال حامیان تعامل با طالبان بیان کرد: برای گروه اول، امنیت ملی موضوع است؛ چرا که کشور ایران با کشور افغانستان، ۹۵۰ کیلومتر مرز زمینی دارد و بالاخره طالبان توانسته است آمریکا را از افغانستان بیرون کند. بر همین اساس این گروه معتقدند در افغانستان، اشرف غنی حاکم باشد یا طالبان تفاوتی نمی‌کند و آنچه که مهم است منافع ملی ما است.

رضوی افزود: برخی دیگر نیز طالبان را دارای ساختار اسلام‌گرا می‌دانند و بر همین اساس معتقدند که می‌شود با طالبان همنشین شد که این دیدگاه برخلاف دیدگاه اول، ایجابی است.

این فعال عرصه با بیان اینکه برای درک بهتر این دو خاستگاه، نیاز است تا مفاهیم امنیت ملی و اسلام‌گرایی بازتعریف شوند، اظهار کرد: به گفته رهبر انقلاب، منافع ملی آن‌ وقتی منافع ملی هستند که با هویت انقلابی ملت ایران در تعارض نباشند.

وی خاطرنشان کرد: با استناد به این سخن رهبر انقلاب، مشکل مبنایی ما با طرفداران دیدگاه اول این است که نمی‌توان مردم افغانستان را رها کرد و در مواجهه با طالبان، صرفا روی بحث امنیت ملی ایران تکیه کرد. از طرفی در بحث تامین امنیت ملی ما از سوی طالبان نیز مباحثی وارد است و معتقدم که در آینده این نظر محقق نمی‌شود.

رضوی با اشاره به دیگر استدلال طرفداران تعامل با طالبان تصریح کرد: اسلام به منزله فاکتور هویتی است که موضوعیت پیدا می‌کند. این وحدت هویتی است که اصالت دارد و نمی‌شود وحدتی را تعریف کرد که یک لبه آن تفرقه آمیز باشد.پ

*طالبان برای حکومت کردن آمده است

جواد موگویی، نویسنده و مستندسازی که به تازگی سفری را به کشور افغانستان داشته است نیز در این نشست گفت: هدف من از سفر به افغانستان، بررسی اتهاماتی بود که به خاطر نوع مواجهه با طالبان به جمهوری اسلامی زده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه طالبان تغییر کرده است، عنوان کرد: اینکه این تغییر مبنایی است یا خیر، مشخص نیست اما طالبان امروز، به دانشگاه‌ها اجازه فعالیت داده است و زن‌ها در افغانستان می‌توانند به تنهایی در خیابان‌ها تردد کنند و دیگر ممنوعیت تلویزیون و ماهواره در حکومت طالبان وجود ندارد.

موگویی با بیان اینکه طالبان به آزادی بیان اعتقادی ندارد، تصریح کرد: اگر طالبان امروز با من مصاحبه می‌کند به این خاطر است که می‌داند تبعات مصاحبه نکردن به ضررش تمام می‌شود و فهمیده است اگر می‌خواهد آدم بکشد این کار را در مقابل دوربین‌ها انجام ندهد.

این فعال عرصه رسانه در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه طالبان نمی‌تواند برابر مردم بایستد، چرا که برای حکومت کردن آمده است، خاطرنشان کرد: طالبان فهمیده است که دیگر نمی‌تواند مانع از به دانشگاه رفتن دختران شود و به جای آن عملا دانشگاه‌ها را زوج و فرد کرده است.

وی افزود: اینکه عده‌ای معتقدند طالبان تغییر ناپذیر است اشکالی ندارد، اما اینکه عده‌ای به دروغ می‌گویند طالبان در حال جهاد نکاح و  قتل عام مردم افغانستان است و جمهوری اسلامی چشم‌اش را بر روی این جنایات بسته است؛ غیر قابل قبول است.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا