فرهنگ و هنر

راه‌یابی ۶۲ شرکت‌کننده به فینال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

راه‌یابی ۶۲ شرکت‌کننده به فینال مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی یولن نشست خبری سی‌وهشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و‌ امور خیریه در محل این سازمان برگزار شد.

برگزاری مسابقات با شعر یک کتاب، یک امت

در این نشست مجیدی‌مهر طی سخنانی با اشاره به شعار برگزاری این دوره از مسابقات گفت: رقابت‌ها با شعار «یک کتاب یک‌امت» با توجه به شیوع کرونا به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران اولین کشور برگزار‌کننده مسابقات در شرایط کرونایی در جهان است

وی درخصوص برگزاری رقابت‌های امسال گفت: همزمان با شیوع کرونا همه مسابقات قرآن جهان اسلام تعطیل شد و شاید کسی گمان نمی‌کرد امکان برگزاری مسابقات به صورت مجازی وجود داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که مسابقات در شرایط کرونا برگزار کرد و الگوی برای دیگر کشور‌ها شد.

مجیدی‌مهر ادامه داد: سازمان اوقاف با سه دوره برگزاری غیرحضوری مسابقات یک‌ دوره مسابقات سراسری و‌ دو‌ دوره مسابقات بین‌المللی دانش تجربه خوبی در زمینه مسابقات کسب مرده و‌ این تجربه را در اختیار بسیاری از نهادهای برگزارکننده مسابقات قرار داده است.

همکاری نهاد‌هایی چون بهزیستی و آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درباره مشارکت دیگر نها‌دها در مسابقات قرآن امسال گفت: در دوره‌ چهل‌و‌سوم مسابقات سراسری بیش از ۱۰ نهاد مشارکت دارند و با اوقاف همکاری می‌کنند. در این راستا با سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش برای برگزاری مسابقات نابینایان و دانش‌آموزان همکاری ویژه داریم.

حضور ۱۹۰ شرکت‌کننده از ۶۹ کشور در مسابقات امسال

وی درخصوص کشورهای شرکت‌کننده در مسابقات امسال گفت: از طریق نمایندگی‌های فرهنگی و سیاسی دعوت‌نامه حضور در مسابقات برای ۹۰ کشور از ۵ قاره جهان ارسال شد و نهایتاً نمایندگان ۶۹ کشور به تعداد ۱۹۰ شرکت‌کننده در بخش‌ها و رشته‌های مختلف در مسابقات حضور پیدا کردند. البته تعداد ۶ کشور نتوانستند استاندار‌های ما را کسب کنند و از همان ابتدا از مسابقات کنار گذاشته شدند.

کیفیت شرکت‌کنندگان مسابقات رشد داشته و آن را در مرحله فینال مشاهده می‌کنید

مجیدی‌مهر از افزایش کیفیت مسابقات بین‌المللی قرآن خبر داد و گفت: امسال طی مکاتباتی که داشتیم شرکت‌کنندگان قوی‌تری در مسابقات حضور دارند و این ارتقای کیفیت‌ها را در مرحله فینال مسابقات مشاهده خواهید کرد. همچنین مسابقات را آسیب‌شناسی کرده و در راستای اشکالات ادوار قبل برنامه‌ریزی انجام می‌شود. البته هنوز هم کاستی‌های در مسابقات هست و برای رفع آنها هم تلاش می‌کنیم.

راه‌یابی ۶۲ نفر از ۲۹ کشور به فینال مسابقات

وی درباره مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: مرحله مقدماتی مسابقات دی‌ماه، نیمه‌نهایی بهمن‌ماه و مرحله نهایی اسفند‌ماه برگزار می‌شود و ۶۲ شرکت‌کننده از ۲۹ کشور در آن حضور دارند.

سختی‌ها و مشکلات برگزاری غیرحضوری مسابقات

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به مشکلات برگزاری مسابقات غیرحضوری گفت: در مسابقات غیرحضوری شرکت‌کننده‌ها در اختیار ما نیستند و ما باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که فیلم تلاوت آنها با کیفیت استاندارد به دست ما برسد و همچنین شرکت‌کنندگاه در فرایند ضبط از افکت‌های صوتی و برخی کار‌هایی که تخلف محسوب می‌شود، استفاده نکنند. زیرا در رشته‌ای مانند حفظ باید از طریق ارتباط زنده فیلم ارائه محفوظات ضبط می‌شد.

بخش‌ها و رشته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن کریم

مجیدی‌مهر درباره بخش‌ها و رشته‌های مسابقات امسال گفت: امسال رقابت‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق و‌ ترتیل ، حفظ کل آقایان و‌ بانوان، مسابقات دانش‌آموزان دختر و‌ پسر در رشته‌های قرائت و‌ حفظ و مسابقات نابینایان خواهر و برادر در رشته حفظ کل برگزار می‌شود.

افتتاحیه مسابقات نهم و اختتامیه چهاردهم اسفند‌ماه برگزار می‌شود

وی درباره افتتاحیه مسابقات گفت: آیین افتتاحیه از ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۹ اسفند‌ماه برگزار و ۱۰ شبکه داخلی و خارجی مسابقات را پوشش می‌دهند، همچنین روزهای دهم تا سیزدهم مسابقات در بخش آقایان و روز چهاردهم‌ اختتامیه مسابقات برگزار می‌شود. مسابقات بانوان روز سیزدهم برگزار می‌شود.

ضرورت تشکیل اتحادیه مسابقات قرآن جهان اسلام

مجیدی‌مهر با اشاره به ضرورت تشکیل اتحادیه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: ما اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم تا مسئولیت دبیرخانه دائمی اتحادیه مسابقات قرآن جهان اسلام را در اختیار داشته باشیم تا از این رهگذر هماهنگی‌های لازم بین برگزار‌کنندگان مسابقات قرآن جهان اسلام بوجود آید و تجریبات هم تبادل شوند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا