بین الملل

رایزنی‌های پشت پرده غرب برای آتش‌بس در اوکراین

رایزنی‌های پشت پرده غرب برای آتش‌بس در اوکراین

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، در حالی که آمریکا و متحدانش بارها ضمن تاکید بر لزوم شکست دادن روسیه در حال تشدید کمک‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و اقتصادی به اوکراین هستند، رسانه غربی از رایزنی‌های پشت پرده غربی‌ها برای آتش‌بس خبر داد.

شبکه «سی‌ان‌ان» شامگاه جمعه (دیشب) گزارشی با این عنوان منتشر کرد: « با نزدیک شدن به صدمین روز از جنگ (روسیه و اوکراین)، متحدان غربی به طور منظم برای تعیین چارچوب احتمالی آتش‌بس اوکراین ملاقات می‌کنند».

طبق این گزارش، «ایالات متحده و متحدانش با توجه به دورنمای یک بن‌بست طولانی در اوکراین، در حال تاکیدی مجدد بر نیاز به یک راه‌حل مذاکره برای پایان دادن به جنگ هستند در حالی که این جنگ به صدمین روز خود رسیده و هیچ‌یک از طرف‌ها هیچ پیروزی مشخصی در آن مشاهده نمی‌کنند».

به گزارش سی‌ان‌ان، «چند منبع آگاه به این رسانه گفتند که مقام‌های واشنگتن در هفته‌های اخیر به طور مربت با همتایان انگلیسی و اروپایی خود برای گفت‌و‌گو در مورد چارچوب‌های احتمالی آتش‌بس و پایان دادن به جنگ اوکراین از طریق مذاکره کرده‌اند».

گفته می‌شود که یکی از موضوعات مورد مذاکره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور، طرح پیشنهادی چهار بندی ایتالیا است؛ پیشنهادی که اواخر ماه گذشته میلادی مطرح شد.

این چارچوب شامل تعهد اوکراین به بی‌طرفی در قبال ناتو در ازای دریافت برخی ضمانت‌های امنیتی و مذاکرات بین اوکراین و روسیه در مورد آینده کریمه و منطقه دونباس است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، به رغم تعهد آمریکا مبنی بر اینکه «هیچ چیزی در مورد اوکراین بدون حضور اوکراین» مورد مذاکره قرار نمی‌گیرد، اوکراین به طور مستقیم در این گفت‌و‌گوها دخالت ندارد.

این رسانه ادامه داد: «مقامات ایالات متحده و اوکراین گفتند که ایالات متحده اوکراین را تحت فشار قرار نداده است تا به یک برنامه خاص متعهد شود یا مستقیم آنها را برای نشستن (بر سر میز مذاکره) با روس‌ها تحت فشار قرار نداده است».

سی‌ان‌ان افزود: «با این حال، در مورد اینکه ایالات متحده چه نوع چارچوبی را به منظور بحث بیشتر برای اوکراینی‌ها مناسب می‌داند، سردرگمی وجود دارد».

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل هفته گذشته به خبرنگاران درباره پیشنهاد ارائه شده ایتالیا گفت که «(پیشنهاد ایتالیا) یکی از آن ابتکاراتی است که ما به طور قطع دوست داریم ببینیم این جنگ وحشتناک و حملات وحشتناک به مردم اوکراین را به پایان برساند».

به رغم این اظهارنظر نماینده دولت جو بایدن در سازمان ملل، دو مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که «ایالات متحده از پیشنهاد ایتالیایی حمایت نمی‌کند».

سی‌ان‌ان ادامه داد: «مقامات آمریکایی و غربی می‌گویند که نگرانی فزاینده‌ای وجود دارد که اگر روس‌ها و اوکراینی‌ها به میز مذاکره باز نگردند و به توافق دست پیدا نکنند، جنگ احتمالا برای سال‌ها ادامه خواهد داشت».

در ادامه گزارش این رسانه نزدیک به دموکرات‌ها ادعا شده است: «مشخص نیست که آیا این گفت‌و‌گوها به مذاکرات نهایی تبدیل خواهد شد یا خیر. دولت بایدن هنوز چشم‌انداز واقعی برای پیشرفت‌های دیپلماتیک یا آتش‌بس به این زودی‌ها نمی‌بیند و دو مقام ناتو می‌گویند که ائتلاف غربی از طرف اوکراینی تمایل چندانی برای مذاکره نمی‌بیند تا حدی به این دلیل که بمباران وحشیانه روسیه و نقض بی‌شمار حقوق بشر حمایت عمومی از هرگونه دادن امتیاز به روسیه را از بین برده است».

سی‌ان‌ان همچنین ادعا کرد: «مقامات (آمریکایی) می‌گویند مسکو نیز علاقه چندانی به گفت‌و‌گوهای جدی نشان نداده است. این منابع گفتند که در حال حاضر، اوکراین همچنان بر تضمین یک پیروزی نظامی قاطع در شرق و جنوب متمرکز است تا خود را در موقعیت برتر مذاکره قرار دهد».

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به این شبکه گفت: « ما می‌توانیم تمام برنامه‌هایی را که می‌خواهیم پیشنهاد کنیم، اما بعید است که کی‌یف در حال حاضر به دنبال هر چیزی که قلمروش را واگذار کند، برود».

در پایان این گزارش، سی‌ان‌ان ضمن اشاره به وضعیت میدانی درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین از تمرکز و رجوع بیشتر آمریکایی‌ها به «دیپلماسی» خبر داده است.

در گزارش آمده است: «در ماه آوریل سخنگوی شورای امنیت ملی (آمریکا) گفته بود، هدف اعلامی ایالات متحده این بود که روسیه “شکست بخورد” و ارتش روسیه به طور قابل توجهی در دراز مدت “تضعیف” شود…اما از آنجایی که یک بن‌بست موثر در میدان جنگ به وجود آمده است، با پیشرفت‌های فزاینده روسیه در شرق و این حرف اوکراین که می‌گوید به طور فزاینده‌ای در حال عقب‌نشینی است، مقامات ارشد غربی شامل جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده  بار دیگر تاکید می‌کنند که حتی با وجود تسلیحاتی پیشرفته غرب، چشم انداز صلح اوکراین در نهایت به دیپلماسی بستگی دارد».

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا