بین الملل

رایزنی‌ها امروز هم در وین ادامه داشت

رایزنی‌ها امروز هم در وین ادامه داشت

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، امروز (دوشنبه) چهارم بهمن ماه رایزنی‌ها در وین در ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها با حضور هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه داشت.

در همین خصوص و در ادامه مباحث شب گذشته، نشستی با حضور روسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ به منظور بررسی و بحث درباره متون پیش نویس در هتل کوبورگ برگزار شد.

از سوی دیگر نشست‌های کارشناسی هم به موازات این نشست برگزار شد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها هم عصر امروز (دوشنبه) در هتل کوبورگ دیداری دوجانبه داشتند.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات جاری در وین گفت: ‌آنچه امروز در وین شاهد آن هستیم پیشرفت‌ گفت‌وگوها در مسیر درست است. در هر چهار حوزه‌ای که اسناد برای گفت‌وگو داریم، پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته در برخی اسناد پرانتزها و اختلاف‌ها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بوده که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شدند از جمله در حوزه تضامین.

وی بیان کرد: مهم این است که همه اطراف مذاکرات در وین پذیرفتند که نباید آنچه در سال‌های گذشته با خروج غیرقانونی آمریکا از برجام رخ داد، تکرار شود. اصل این‌که تضامینی باید اندیشیده شود مورد توافق همه بوده است. ایده‌های کاملا اجرایی و عملیاتی را در وین با واقع نگری ارائه کردیم و معتقدیم این ایده‌های ما امکان گفت‌وگو درباره تضامین را فراهم کرده است. جمهوری اسلامی ایران در وین است برای یک توافق که دو ویژگی عمده داشته باشد پایدار و قابل اتکا و برای همین هم مسیر اخذ تضامین مسیر مهمی است. (اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت خارجه درباره بحث توافق موقت نیز اظهار داشت: موضع ما درباره آنچه در وین در حال گفت‌وگو است روشن و ثابت است. توافقی که دنبال آن هستیم پایدار و قابل اتکاست و هیچ چیزی را کمتر از این نمی‌پذیرد. آن‌چه برای ما اصالت دارد، کیفیت آن چیزی است که توافق می‌شود ولی نه چیزی کمتر و نه بیشتر. لذا توافق موقت یا چیزهای شبیه این، هیچگاه در دستورکار ما نبوده است. 

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز عصر امروز (دوشنبه) در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه طی اظهاراتی بیان کرد:  مذاکرات ما به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع می‌رسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم. تا این جای کار رفتار سه کشور اروپایی در مذاکرات اینگونه بوده که وقتی از تحریم صحبت می‌شود آن را به آمریکا حواله می‌دهند و در موضوع هسته‌ای وقتی صحبت می‌شود می‌گویند حوزه نگرانی ماست و ما آماده‌‌ایم درباره همه جزییات هسته‌ای گفت‌وگو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتقاد ما از سه کشور اروپایی عضو برجام این است که هیچ ابتکار جدید، رو به جلو و سازنده‌ای را در مذاکرات ارائه نداده‌اند، البته تلاش کردند در مذاکرات هفته‌های اخیر منطقی و با رفتای سازنده حضور داشته باشند. حتی امروز فرانسه دیگر نقش پلیس بد را ایفا نمی‌کند. 

وزیر خارجه همچنین بیان کرد: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ است و مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا از طریق NonPaper و از طریق مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است. گفت‌وگوهایی که بعضا در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا لازمه‌اش این باشد که سطحی از گفت‌وگو را با آمریکا داشته باشیم، آن را نادیده نخواهیم گرفت. (بیشتر بخوانید)

به گزارش فارس، مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند. دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا