بین الملل

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس/ تأکید امیرعبداللهیان بر جدیت و مسئولیت پذیری طرف مقابل در مذاکرات

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس/ تأکید امیرعبداللهیان بر جدیت و مسئولیت پذیری طرف مقابل در مذاکرات

به گزارش گروه سیاست خارجی یولن، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگویی تلفنی در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات در وین، موضوعات دوجانبه و برخی مسائل مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع در افغانستان و یمن بحث و تبادل نظر کردند.

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و انگلیس/ تأکید امیرعبداللهیان بر جدیت و مسئولیت پذیری طرف مقابل در مذاکرات

خانم تراس وزیر امور خارجه انگلیس در این‌گفت‌وگوی تلفنی، ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و گفت‌وگوها در وین نقطه نظرات لندن در این خصوص را تشریح‌ کرد. 

* امیدواری به پرداخت بدهی انگلیس در آینده نزدیک

وزیر امور خارجه انگلیس روابط رو به رشد انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور خواند و همچنین ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی‌های معوق خود به ایران را پرداخت کند.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان ۱۷ آبان سال جاری در تماس تلفنی همتای انگلیسی با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن جهت بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرده بود. (اینجا بخوانید)

وی همچنین به همکاری انگلیس و سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به مردم افغانستان اشاره و از نقش و همکاری موثر ایران در این راستا تقدیر کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت‌و‌گوی تلفنی با  اشاره به سفر معاون رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در اجلاس آب و هوایی گلاسکو و وبینار مشترک گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور و درخواست سفر هیأت انگلیس به تهران، روند مناسبات دو کشور را مثبت ارزیابی کرد.

* مطالبات مشروع ایران لحاظ شود

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نزدیک شدن مرحله حساس و مهم مذاکرات وین ، لزوم جدیت و مسئولیت پذیری طرف‌های مذاکره کننده با ایران را مورد تأکید قرار داد و رسیدن به این مرحله از گفت‌وگوها را بیش از هر چیز ناشی از رویکرد منطقی و نیز ابتکار عمل طرف ایرانی خواند و بر لزوم توافق دسته جمعی بین همه طرف‌های مذاکره کننده بر سر متن واحد و ضرورت لحاظ شدن مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان همچنین دیروز با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره مذکرات وین تلفنی گفت‌وگو کرده بود.

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر حقوق و مطالبات مشروع ایران در هرگونه پیشنهادی، تصریح کرد: به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد. (اینجا بخوانید)

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ بعد از تنفسی ۱۱ روزه به منظور مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و کماکان نیز در جریان است.

* اوضاع انسانی بحرانی در یمن و افغانستان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع انسانی در یمن و افغانستان را بحرانی خواند و ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی در قبال افغانستان،  تشکیل دولت فراگیر در افغانستان را حائز اهمیت برشمرد و بر کمک رسانی فوری جامعه جهانی به مردم این کشور تأکید کرد.

* انگلیس به وظایف خود برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از تداوم تجاوز و جنگ در یمن عمل کند

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از این‌ گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن، ابراز امیدواری کرد که انگلیس به وظایف خود برای پایان دادن به فاجعه انسانی ناشی از تداوم تجاوز و جنگ در یمن عمل کند. 

وزیر خارجه انگلیس همچنین شهادت حسن ایرلو سفیر کشورمان در یمن را تسلیت گفت.

وزرای خارجه ایران و انگلیس ۱۷ آبان ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا