تهران

رد پای سلجوقیان در ریزش دیواره تونل مترو شهرری

خبرگزاری یولن از ری، عصر روز گذشته، در جریان حفاری مترو در خیابان غیوری شهرری محدوده مالک اشتر و حین عملیات احداث پروژه خط ۶ بخشی از دیواره تونل دچار ریزش شد و دو نفر از کارگران دچار مصدومیت جزئی شدند که رفع شد.

با توجه به اینکه این حادثه در منطقه نزدیک به آثار تاریخی ارزشمندی همچون ابن بابویه و برج طغرل اتفاق افتاده، از حساسیت بیشتری برخوردار است همچنین شهر باستانی ری با وجود آثار تاریخی زیادی که دارد همواره دارای اهمیت است و باید مورد توجه و رسیدگی ویژه باشد.

احمد ابوحمزه پژوهشگر و کارشناس مسائل تاریخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار یولن در ری، با اشاره به بروز این حادثه اظهار کرد: حدود ۲۷ سال پیش در همین محدوده شهرری، بخشی از سطح زمین ریزش کرد که در پی آن بقایای یک بازارچه قدیمی در این محوطه نمایان شد.

وی گفت: در آن زمان شهرری دارای اداره میراث فرهنگی نبود و لذا موضوع به میراث استان تهران اعلام شد که در نهایت طبق اعلام آن اداره به دلیل نبود بودجه کافی و امکانات، حفاری برای نمایان شدن مابقی آثار تاریخی انجام نگرفت و محوطه ریزش شده نیز، پوشانده شد.

این استاد دانشگاه و ری‌شناس ادامه داد: این احتمال وجود دارد که ریزش فعلی تونل مترو با ریزش ۲۷ سال پیش همین محدوده ارتباط داشته باشد زیرا حفاری فعلی در محل بقایای همان بازارچه قدیمی است.

ابوحمزه با تاکید بر نظارت میراث فرهنگی بر حفاری‌هایی که در محدوده آثار تاریخی انجام می‌گیرد، افزود: میراث فرهنگی باید در کنار این حفاری‌ها و به ویژه محدوده‌ای که ریزش داشته، حضور داشته باشد و بر روند کار نظارت داشته باشد زیرا به احتمال قوی ریزش فعلی با بقایای بازارچه قدیمی ارتباط دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: حفاری فعلی تونل مترو در محدوده آثار تاریخی برج طغرل، آرامستان ابن بابویه، دژ رشکان، محوطه تاریخی سه راه ورامین و سایر آثار است که قطعاً با یکدیگر ارتباط دارد.

این پژوهشگر با اشاره به قدمت ۸ هزارساله ری بیان کرد: به احتمال قوی بازارچه‌ای که در ۲۷ سال پیش کشف شد مربوط به دوره سلجوقیان است که در زلزله دوره زندیه مدفون شده است.

ابوحمزه در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است، خالی بودن وجود دالان، موجب ریزش تونل در حال احداث شده باشد لذا باید ادامه حفاری با نظر کارشناسان انجام گیرد.

حادثه هیچ مصدومی نداشت

منصور درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار یولن با اشاره به ریزش دیواره تونل متروی در حال احداث خط ۶ در شهرری اظهار کرد: در این حادثه نزدیک بوده دو نفر محبوس شوند که با کمک کارگران مترو این اتفاق نیفتاده و این دو نفر برای اطمینان خاطر به اورژانس بیمارستان شهدای هفتم تیر منتقل شدند که خوشبختانه هیچ‌گونه مصدومی نداشتیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری تهران با بیان اینکه این حادثه بعد از ساعتی رفع خطر شده و مصالح ریخته شده در پی ریزش نیز جمع آوری شدند، گفت: علت حادثه را کارشناسان آتش نشانی و فنی مهندسی بررسی می‌کنند تا مشخص شود حادثه به دلیل وجود رطوبت، بار، رعشه، لرزه و یا چه چیزی بوده است.

جعفر شربیانی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار یولن در رابطه با این حادثه اظهار کرد: با حضور در محل حادثه و طبق مشاهدات و بررسی های انجام گرفته مشخص شد، حادثه ریزش جدی نبوده و بر اثر برهم خوردن تعادل یکی از کارگران پروژه و سپس برخورد وی به قسمتی از دیواره های محل فعالیتش، یک متر ریزش بوجود آمده که پای وی دچار صدمه و مصدوم به مرکز درمانی منتقل شده است.

وی در ادامه بیان کرد: شهرری در بسیاری از مناطق بافت تاریخی و باستانی دارد اما در محل مذکور علت ریزش مربوط به مجاورت با آثار و ابنیه تاریخی نبوده است.

روابط عمومی شرکت مترو نیز در پی وقوع این حادثه در توضیحاتی اعلام کرد: عصر روز گذشته در محل حفاری سینه کار بخشی از تونل پروژه توسعه جنوبی خط ۶ مترو، نیم متر از خاک دیواره ریزش پیدا می‌کند که بر اثر آن، یک نفر کارگر از بالای داربست سقط کرده و پایش می‌شکند.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: کارگر بلافاصله به بیمارستان منتقل شده و ساعت ۰۸.۲۰ دقیقه ترخیص می‌شود.  محل ریزش خاک با لتیس‌گذاری و شاتکریت تحکیم شده و تثبیت سینه کار محقق می شود. در این رویداد نه زمین فرونشست داشته و نه ریزشی در سطح زمین رخ داده است؛ همه چیز داخل تونل بوده است.

در خصوص حادثه ریزش دیواره تونل مترو خط ۶ منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم(ع)، فعلا علت دقیق حادثه مشخص نشده و معلوم نیست که در روزهای آینده نیز علت این حادثه اعلام خواهد شد یا نه. چراکه اخیرا اخباری مبنی بر اینکه در محوطه تاریخی برج طغرل نیز آثاری کشف شده، که بدون کاوش و حفاری، و توضیحات لازم از طرف مسئولان، پوشانده شد.

با توجه به قدمت تاریخی این شهر کهن اینگونه آثار در ری کم نیست و موارد متعددی وجود داشته که در حفاری‌های مختلف اشیای قدیمی از زیر زمین کشف شده است، لذا آنچه مهم است آثار باستانی و میراث فرهنگی ری توجه ویژه می‌خواهد.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا