بین الملل

رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه

رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، پایگاه ارتش اشغالگر آمریکا در اطراف چاه نفتی العمر در استان دیرالزور سوریه، امروز (دوشنبه) شاهد رزمایش مشترک با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) بود.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، در این رزمایش از سلاح‌های پیشرفته، موشک‌های زمین به زمین، توپخانه و تانک، جنگنده‌ها و بالگردهای نظامی استفاده شد.

چندی پیش نیز ارتش آمریکا در استان دیرالزور  اقدام به پرواز یک کشتی‌ هوایی برای اولین بار کرد و منابع محلی با رصد حرکت این کشتی هوایی، گفتند که این بالون توانایی پرواز به مدت یک هفته بدون وقفه را دارد

رزمایش امروز نیز در مناطق بیابانی «معیزیله» و «العزبه» انجام شد که دومین رزمایش در یک ماه اخیر محسوب می‌شود. ارتش آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در ۱۷ مارس نیز در همین منطقه دست به رزمایش زده بودند.

آمریکا از میدان نفتی العمر در منطقه «الشحیل» به عنوان اصلی‌ترین پایگاه نظامی خود در شرق سوریه استفاده می‌کند؛ در کنار این پایگاه چندین مقر کوچک‌تر نیز در مناطق شمال شرق سوریه دایر کرده است. کمی آن طرف‌تر در آن سوی کرانه فرات نیز منطقه «المیادین» واقع شده است که در کنترل نیروهای مقاومت قرار دارد.

رزمایش مشترک آمریکا و شبه‌نظامیان کرد در سوریه

دولت سوریه هرگونه حضور ارتش آمریکا در این کشور را اشغالگری دانسته و بارها در نامه‌هایی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت بر لزوم خروج این نیروها از خاک سوریه تأکید کرده است؛ از سوی دیگر نیروهای مقاومت سوریه نیز بارها پایگاههای نظامیان آمریکایی را هدف حملات راکتی و خمپاره‌ای قرار داده‌اند. همراستا با این رویدادها، مردم محلی و ساکنین روستاها نیز بارها جلوی خودروهای نظامی آمریکا را گرفته آن‌ها را مجبور به عقب‌نشینی کرده‌اند. در آخرین مورد در پنجم فروردین ماه نیروهای ایست و بازرسی ارتش سوریه با همراهی اهالی روستای «الدعدوشیه» در شرق شهر قامشلی در استان الحسکه (شمال شرق سوریه) مانع ورود خودروهای گشتی ارتش آمریکا به داخل روستا شده و آن‌ها را به عقب راندند.

آمریکا از میدان نفتی العمر در منطقه «الشحیل» به عنوان اصلی‌ترین پایگاه نظامی خود در شرق سوریه استفاده می‌کند

اهالی روستای «الدعدوشیه» زمانی که متوجه تنش میان نیروهای ارتش سوریه با خودروهای گشتی آمریکایی شدند، وارد عمل شده و نظامیان آمریکایی را مجبور به بازگشت کردند.

اینگونه موارد بارها در استان‌های الحسکه و دیرالزور که نیروهای آمریکایی چندین پایگاه در مناطق مختلف آن دارند، رخ میدهد، به طوریکه در سوم ماه مارس نیز اهالی روستای «الصالحیه» و «الدعدوشیه» با همکاری نیروهای ارتش سوریه مقابله نظامیان آمریکایی ایستاده و آن‌ها را از منطقه دور کردند.

 

 

عنب بلدی در ادامه نوشت که این تمرین‌های نظامی با حملات تروریست‌های داعش به مواضع شبه‌نظامیان کُرد همراه شده است، به طوریکه اخیرا چهار تن از نیروهای کرد در نزدیکی چاه نفتی «صبیحان» به دست تروریست‌های داعش کشته شده‌اند. هرچند ارتش آمریکا مبارزه با داعش و تروریسم را بهانه ادامه حضور خود در شرق سوریه معرفی کرده است، اما «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ صراحتا گفت که ارتش آمریکا به خاطر نفت در سوریه مستقر شده است.

ترامپ در آن سخنان گفته بود: «ما می‌خواهیم از سوریه خارج شویم البته من تعدادی را آنجا به خاطر نفت باقی گذاشتم. آیا این خوب نیست که ما نفت را (برای خودمان) نگه داریم؟»

انتهای پیام/.

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا