اقتصادی

رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحدی شاخص بورس تهران / ارزش معاملات دو بازار از ۶۳ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی یولن، همان گونه که رئیس سازمان بورس وعده کرده بود، امروز آرامش نسبی به بازار سرمایه برگشته و شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد ۲۱ هزار و ۱۱۴ واحد به رقم یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۴۰۶ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با رشد ۳۱۲۲ واحد به رقم ۳۶۳ هزار و ۱۰۵ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از ۴.۳ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۵۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۳ هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

در فرابورس ایران هم امروز بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان معامله صورت گرفت که عمده آن متعلق به معاملات ثانویه اوراق با درآمد ثابت است که بین بانک‌ها صورت می‌گیرد.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۵ درصد رشد کردند این دو شاخص با معیار هموزن ۰.۸۷ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۷ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲.۲ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس ۰.۷۵ درصد افزایش یافت.


نقشه معاملات دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ بورس تهران

امروز نمادهای شاخص‌ساز در بورس شامل فولاد مبارکه، ملی مس، گل‌گهر، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و سرمایه‌گذاری غدیر بوده‌اند.

در فرابورس ایران هم امروز به مدد معاملات ثانویه اوراق با درآمد ثابت بین بانک‌ها معاملات حسابی رونق گرفت و ارزش معاملات بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان شد.

امروز شاخص کل در فرابورس با رشد ۱۶۹ واحد به رقم ۱۹ هزار و ۴۰۰ واحد رسید ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۸۳ هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین ارزش پایه فرابورس به بیش از ۳۴۹ هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از ۲.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۷۷ هزار فقره معامله و به ارزش بی‌سابقه ۶۱ هزار و ۴۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند که عمده این معاملات مربوط به معاملات اوراق خریداری شده دولتی در بازار ثانویه بین بانک‌ها بوده است.

امروز نمادهای پلیمر آریاساسول، ذوب‌آهن، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان،‌صنعتی مینو، فرابورس ایران، پالایش نفت شیراز، بیشترین اثرات افزایشی در شاخص فرابورس ایران را داشته‌اند.

به گزارش فارس، بعد از ریزش بازار در روز گذشته رئیس سازمان بورس امروز در صدا و سیما وعده داد آرامش و ثبات به بازار سرمایه برمی‌گردد و این نکته را هم اعلام کرد که دولت در ۴۰ روز گذشته حتی یک ریال اوراق دولتی در بورس منتشر نکرده و معاملاتی که بر روی این اوراق با درآمد ثابت انجام می‌شود در واقع معاملات ثانویه است که خریداران این اوراق یعنی بانک‌ها در گذشته اوراق خریداری کرده و اکنون بین خودشان معامله می‌کنند.

وی این نکته را هم تأکید کرد خریدران اوراق با درآمد ثابت با خریداران سهام متفاوت هستند و صندوق‌ها و بانک‌هایی که اوراق خریداری می‌کنند معمولا سهامداران با درآمد ثابت هستند.

اما خریداران سهام افرادی هستند که ریسک را پذیرفته و نوسان بازار را هم می‌پذیرند به هر حال سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است.

اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند، مردم از طریق صندوق‌ها به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در بورس حضور پیدا کنند تا از طوفان‌های نوسان و ریسک بازار در امان بمانند اما در عین حال ریسک جزء ذات بازار است و نمی‌توان آن را کلاً حذف کرد بلکه می‌توان با داشتن یک استراتژی بلندمدت آن را مدیریت کرد.

از طرفی بازار سرمایه محل پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری بلندمدت حداقل دو سه ساله است و نمی‌توان انتظار بازدهی سریع از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشت.

انتهای پیام/ب


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا