سمنان

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

یولن- علی عامری: عملیات «والفجر ۳» در ساعت ۲۳ هفتم مردادماه ۱۳۶۲ با رمز «یا الله» در سه محور در غرب کشور و منطقه مهران اجرا و به آزادسازی دو جاده ایلام- مهران-دهلران و ارتفاعات زالوآب و نمه‌کلان بو و دشت مهران منجر شد.

در این عملیات، از شهرستان شاهرود نیز یگانی حضور داشت که ۹ شهید تقدیم کرد. سردار شهید شیخ «محمد تهرانی» از جمله این شهداست که به‌عنوان شهید شاخص استان سمنان معرفی شد.

اخیراً یادواره شهدای عملیات والفجر ۳ به محوریت این شهید بزرگوار در گلزار شهدای شاهرود به همت شهرداری، بسیج طلاب و روحانیون شهید مطهری، معاونت فرهنگی هنری سپاه و مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهرستان شاهرود برگزار شد که دارای نکات جالب‌توجهی بود.

شهید شیخ محمد تهرانی به‌عنوان شهید شاخص سپاه و بسیج استان سمنان معرفی و از این شهید، مستندی هم ساخته شده است.

این شهید روحانی در ۶ مهرماه سال ۱۳۳۴ در شاهرود متولد شد. دیپلم ادبیات گرفت. سپس وارد حوزه علمیه شد و در کنار آن به ورزش می‌پرداخت. فوتبال خوبی داشت و با آغاز جنگ وارد جبهه‌ها شد و بیش از پنج ماه در جبهه آر.پی.جی‌زن بود.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

نماز شکر در ارتفاعات

حسین جلالی، هم‌رزم شهید، خاطره کوتاهی از شهید تهرانی بیان و تأکید می‌کند: شهید محمد تهرانی وقتی در محور فرخ‌آباد به خط رسیدیم، تنها فردی بود که نماز شکر را در ارتفاعات خواند و این هنوز در یادم است.

وی اظهار کرد: ما در خط کمین تانک بودیم و وقتی این خط را تحویل شهید تهرانی و خانی دادیم، بعد از چند دقیقه خبر شهادت آنها به ما رسید.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

طلبه‌ای که در ورزش سرآمد بود

مرتضی احمدیان، از فرماندهان سپاه هم می‌گوید: این سردار شهید چندوجهی و جامع‌الشرایط بود و در کنار طلبگی، شاخصه‌های دیگری داشت که او را به این درجه رساند.

وی افزود: این شهید در عرصه ورزشی از قبل انقلاب، نوجوانان و جوانان را جمع کرد؛ زمانی که جمع شدن دور هم جرم بود و در ورزش باستانی، پهلوان و در فوتبال، قهرمان و در کوهنوردی، سرآمد بود. این شهید ورزش را مسیری برای تعالی می‌دانست.

فرمانده اسبق سپاه شاهرود با اشاره به شاخصه‌های علمی شهید تهرانی گفت: این شهید علم به‌روز و مطالعه داشت و در کنار ابوی مرحوم خود کار بنایی می‌کرد و با مزدی که می‌گرفت کتاب می‌خرید و می‌خواند و تعالیم آن را به دیگران منتقل می‌کرد.

وی با اشاره به تأکید دوستان طلبه شهید که او را از نخبگان علمی حوزه می‌دانستند، گفت: شهید تهرانی مدارج علمی را جهشی طی می‌کرد و به شهادت قریب به‌اتفاق دوستانش، اگر این شهید الآن زنده بود، مجتهد مسلمی شده بود و شاگردان فراوانی داشت.

احمدیان ادامه داد: شهید تهرانی از حیث اخلاق بسیار خوش‌رو بود و همیشه لبخند می‌زد و گشاده‌رو بود و با چهره باز با دیگران برخورد می‌کرد.

این فرمانده سپاه با اشاره به شجاعت شهید تهرانی اضافه کرد: شهید تهرانی در همه میدان‌ها شجاعانه حضور داشت و در صحنه شهادت هم در سنگر کمین آر.پی.جی بود و با شهید قربانعلی خانی و شهید فصیح بیکی برای شکار تانک حضور داشتند.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

هرگز نماز شبش قطع نشد

احمدیان، زهد و دوری از مادیات را از دیگر شاخصه‌های این شهید عنوان کرد و گفت: شهید همیشه لباس‌های ساده می‌پوشید و در جبهه هم لباس ساده داشت و زهد ایشان زیاد و زبانزد بود.

وی با بیان اینکه شیخ محمد در معنویت که شاخصه همه شهدای ماست سرآمد بود، اظهار کرد: در جبهه نماز شبش قطع نشد و ارتباط عمیقی با خدا برقرار کرده بود و بر تقوا و اخلاص عمل برای خدا تأکید داشت.

احمدیان بیان کرد: ۳۰ نفر از تیم فوتبال و جلسه قرآن تشکیل‌شده توسط این شهید، از جمله حسن عرب‌عامری، عباسعلی بازوی و احمد نقی‌زاده شهید شدند.

این رزمنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه این شهید در ابتدای طلبگی با علامه طباطبایی دیدار داشت، گفت: در این دیدار، نصیحت علامه به وی این بود که خدا را فراموش نکنید و در طول روز به یاد خدا باشید و محاسبه و مراقبه داشته باشید.

وی با اشاره به توصیه شهید شیخ محمد تهرانی در خصوص اخلاص و درجات آن گفت: شهید در دست‌نوشته خود بیان می‌کند «آدمی اگر امر خدا را اطاعت کند، به ثواب دنیوی یا اخروی می‌رسد و مقابل نعمت‌ها باید سپاسگزار باشد. خدا تواناست و بقیه نیازمند. خدا را در همه حال ناظر بر خود ببینید و مطیع او باشید. فرمان حق تعالی را از روی محبت اطاعت کنید».

احمدیان به شهید احمد رضایی، همراه همیشگی شهید تهرانی هم اشاره کرد و افزود: این شهید با تربیتی که در جلسه قرآن و ورزش شیخ محمد آموخت، شب با وضو می‌خوابید و در جبهه اگر شب، ۱۰ بار از خواب بیدار می‌شد، هر ۱۰ بار وضو می‌گرفت که اجر شهید را ببرد و حالا به درجه قرب الی الله رسیده است.

روایتی از زندگی آخوندی که آر.پی.جی‌زن جنگ شد+ فیلم

این کتاب‌ها برای کدام عالم ربانی است؟

کاظم مقدس، همرزم شهید تهرانی و از فرماندهان دوران دفاع مقدس هم با بیان اینکه شهید تهرانی در علم و شجاعت شاخص بود، گفت: شاهد بودیم این شهید و یارانش در عملیات والفجر ۳ تا سه و چهار بعدازظهر بسیار کار کردند و تانک‌های تی.۷۲ دشمن را منهدم کردند.

وی افزود: شهید تهرانی اهل زهد و تقوا بودند. نماز شب‌ها را در شرایط سخت می‌خواندند و شب عملیات در خط فرخ‌آباد، با دیگران شوخی می‌کردند و به رزمندگان روحیه می‌دادند.

همرزم شهید تهرانی گفت:‌ شهید تهرانی در ۱۵ مردادماه سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر ۳ در منطقه مهران بر اثر اصابت ترکش به گردن و بدن به شهادت رسید.

مقدس بیان کرد: در وصیت‌نامه او آمده بود که کتاب‌هایش را به کتابخانه مدرسه فیضیه قم اهدا کنند که وقتی آنها را جمع کردند، یک نیسان کتاب شد.

این همرزم شهید بیان کرد: در نوشته‌ها آمده که وقتی کتاب‌های شهید را تحویل کتابخانه فیضیه دادند، همه تعجب کردند که این کتاب‌ها برای کدام عالم ربانی است.

فیلم گذری بر عملیات والفجر ۳ به روایت شهید آوینی که شیخ محمد تهرانی در آن به شهادت رسید، را ببینید:

نمونه‌هایی که کم نیستند

هشت سال جنگ تحمیلی به معنای واقعی کلمه میدان ایثار و شهادت و البته مکان درس‌آموزی برای ما امروزی‌ها بود.

نمونه‌های شهید تهرانی که تمام وجود خود را در راه اسلام و میهن عزیزمان گذاشتند، کم نیستند و امروز باید سیره عملی آنها بیش از همیشه تبیین و ترویج شود.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/م/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا