اردبیل

روایتی کوتاه از سفرمردمی به استان اردبیل/ سادگی و مردمی بودن شاخصه سفر رئیس جمهور

خبرگزاری یولن – اردبیل|مهران عقلمند: آخرین جمعه مهرماه ۱۴۰۰ روزی متفاوت برای مردم استان اردبیل بود. از چند روز پیش خبر سفر رئیس جمهور به استان اردبیل توسط مسؤولان استانی و کشوری پخش شده بود و مردم در انتظار حضور رئیس جمهور در استان اردبیل بودند.

برنامه‌ریزی‌ها برای سفر رئیس جمهور به استان اردبیل انجام شده بود و روابط عمومی استانداری از هر رسانه محلی مشخصات خبرنگارانی که قرار بود این سفر را پوشش دهند، خواسته بود.

همه رسانه‌ها و خبرگزاری‌های فعال در استان اردبیل نام خبرنگاران خود را برای صدور کارت و جواز حضور در مراسمات ارائه کرده بودند. برنامه‌ریزی‌ها برای پوشش خبری را انجام داده بودیم اما یک روز قبل از سفر به ما اطلاع دادند که برنامه تغییر کرده است.

مسؤولان گفتند به دلیل بدی آب و هوا به احتمال زیاد رئیس جمهور از طریق فرودگاه پارس آباد در شمال استان وارد این منطقه خواهد شد و به همین دلیل تمام برنامه‌ها را باید از نو تنظیم می‌کردیم. بر این اساس قرار بر این شد که به دو گروه تقسیم شویم و برخی از خبرنگاران به پارس آباد بروند و تعدادی نیز در اردبیل منتظر باشند.

عصر روز پنجشنبه از روابط عمومی استانداری اردبیل تماس گرفتند تا برای اعزام به پارس‌آباد آماده شویم. حدود ساعت ۸ شب به همراه تعدادی از خبرنگاران و عکاسان اردبیل سوار یک دستگاه مینی‌بوس شده و راهی شمال استان شدیم. هوای اردبیل در آن روز بسیار سرد و مه آلود بود و در طول مسیر راننده بخاری مینی بوس را روشن کرده بود.

در طول مسیر یکی از بحث‌های ما در خصوص این بود که نکند فردا صبح هوای اردبیل مناسب فرود هواپیما باشد و رئیس جمهور به فرودگاه اردبیل بیاید؟! این موضوع کمی ما را نگران می‌کرد، چون اگر این چنین می‌شد پوشش مراسم در اردبیل را از دست می‌دادیم و حرکت‌مان به سمت شمال استان بی ثمر می‌شد.

تعجب خبرنگاران از عدم نصب بنر خوش‌آمدگویی

در طول مسیر و حتی نزدیک فرودگاه و خود فرودگاه هیچ بنر خوش آمدگویی برای حضور رئیس جمهور در این منطقه نصب نشده بود موضوعی که برایمان تعجب آور بود! سوالی ذهنم را درگیر کرد که نکند حدسی که زدیم درست بود و رئیس جمهور به اردبیل می رود؟! مگر پیش از این در سفر سایر مقامات کشوری به هر استانی بنرهای عریض و طویل در طول مسیر و فرودگاه و … نمیدیدم؟ حال چه شده که در این مسیر حتی یک بنر خوش آمدگویی هم ندیدیم؟

بالاخره با تمام این سوالات در ذهنمان ساعت ۵ و نیم صبح به فرودگاه پارس آباد رسیدیم و بعد از چند دقیقه معطلی در مقابل درب ورودی در نهایت پس از هماهنگی‌های لازم وارد فرودگاه شدیم و هم‌چنان همان سوال در ذهنمان بود. اما از طرفی هم وضعیت فرودگاه و مسایل امنیتی موجود نشان می‌داد که یک مقام عالی رتبه کشوری در پارس آباد حضور پیدا خواهد کرد. و در نهایت یکی از همراهان تیم ریاست جمهوری اطلاع داد که رئیس جمهور به پارس آباد خواهد آمد و از این بابت خیالمان راحت شد.

وقتی این را شنیدم تازه متوجه شدم که منظور افرادی که می‌گویند سفرهای آیت الله رئیسی بدون تشریفات است و سادگی خاص خود را دارد چه بوده. گویی به مسؤولان استان گفته بودند که هیچ بنر خوش‌آمدگویی و یا تشریفات خاصی در طول مسیر و فرودگاه وجود نداشته باشد.

وارد سالن فرودگاه شده و پس از بازرسی بدنی و … به باند فرود هواپیما رسیدیم. سادگی این سفر را از همان بدو ورود به پارس آباد و هم چنین فرودگاه به عینه می‌توانستیم ببینیم. در فرودگاه هیچ تشریفات خاصی دیده نمی‌شد نه بنری نصب شده بود نه جایگاه خاصی تعیین شده بود.

 

بالاخره ساعت ۷:۱۰ صبح، هواپیمای رئیس جمهور در فرودگاه پارس‌آباد به زمین نشست. هم‌چنان خبری از فرش قرمز و تشریفات آن‌چنانی برای استقبال از رئیس جمهور نبود. سید حامد عاملی استاندار اردبیل و آیت الله سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل برای استقبال از رئیس جمهور پیش رفتند و پس از چند دقیقه رئیس جمهور از هواپیما پیاده شد.

پس از آن، آیت الله سید ابراهیم رئیسی پشت میکروفون ایستاد و اولین سخنرانی خود را در بدو ورود به استان اردبیل انجام داد. رئیس جمهور در سخنرانی خود به ظرفیت‌های بالای کشاورزی اردبیل اشاره کرده و گفت: استان اردبیل قطب کشاورزی است و با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و چرخش ارزش افزوده در حوزه کشاورزی و گردشگری از جمله مسائلی است که باید در استان اردبیل توسعه یابد.

آیت الله رئیسی گفت: با در نظر گرفتن نظر کارشناسان و مسؤولان استانی، در کوتاه مدت و میان مدت برنامه‌های مناسبی برای متحول کردن کشاورزی و صنایع تبدیلی و ظرفیت گردشگری استان اردبیل خواهیم داشت.

رئیس جمهور هم‌چنین در میان سخنان خود از اینکه به دلیل وضعیت بیماری کرونا در جامعه امکان دیدار مردمی وجود ندارد از مردم استان اردبیل عذرخواهی کرد.

پس از اتمام سخنرانی آغازین رئیس جمهور خودروها آماده حرکت شدند و نکته جالب توجه در این خصوص این بود که هیچ خبری از خودرو خاص و شخصی برای رئیس جمهور نبود و آیت الله رئیسی به همراه تعدادی از مسؤولان استانی اردبیل و هم‌چنین برخی از وزرا سوار یک خودرو شده و حرکت کردند.

 

کشت و صنعت مغان اولین مقصد رئیس جمهور

کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان اولین مقصد رئیس جمهور بود. کشت و صنعت مغان به عنوان قلب تپنده کشاورزی منطقه و کشور محسوب می‌شود که در گذشته متاسفانه چوب حراج زده شده بود و با قیمت بسیار ناچیز به فروش رسیده بود که این موضوع به شدت واکنش مردم استان و مسؤولان را در پی داشت که در نهایت با ورود دستگاه قضایی و همت آیت الله رئیسی در کسوت رئیس دستگاه قضا و در سال ۱۳۹۹ این مجموعه عظیم که تاثیر بسیار زیادی در تامین امنیت غذایی کشور دارد به آغوش مردم منطقه بازگشت.

به محل کشت و صنعت مغان رفتیم و مسؤولان کشت و صنعت مغان آماده ارائه گزارش عملکرد در خصوص وضعیت کشت و صنعت مغان بودند. حجم انبوه مسؤولان و برخی از مردم در این منطقه کار را برای تهیه خبر و گزارش و عکس بسیار سخت کرده بود و اما بالاخره در کنار بلندگوی دستی که یک نفر در دست گرفته بود جایی پیدا کرده و به ثبت سخنان مسؤولان و رئیس جمهور پرداختم.

 

 

رئیس جمهور: دولت تمام تلاش خود را برای آبادانی کشت و صنعت مغان به کار می‌بندد

رئیس جمهور در این بازدید گفت: در حال حاضر کشت و صنعت مغان در اختیار دولت بوده و وجهی برای توقف و یا کندکردن توسعه وجود ندارد و دولت تمام تلاش خود را برای توسعه آن انجام خواهد داد.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تصریح کرد: کشت و صنعت و دامپروری مغان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تا جایی‌که امکانات ایجاب کند باید نسبت به توسعه اشتغال تلاش شود.

وی افزود: در حال حاضر این شرکت در اختیار دولت بوده و وجهی برای توقف و یا کندکردن توسعه این شرکت وجود ندارد و باید تمام تلاش خود را در راستای استفاده از این ظرفیت انجام دهیم.

رئیس جمهور بیان کرد: با وجود چنین مجموعه عظیمی بیکاری در منطقه و به خصوص شهرستان پارس‌آباد معنایی ندارد و طرح توسعه‌ای این شرکت باید توسط استاندار اردبیل پیگیری شده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا شاهد توسعه و رونق تولید و افزایش اشتغال در این مجموعه باشیم.

 

مقصد دوم: بازدید از پروژه بزرگراه پارس‌آباد به اردبیل

پس از اتمام بازدید از این مجموعه عظیم کشاورزی و سخنان امیدوارکننده رئیس جمهور راهی مقصد دوم خود شدیم و بازدید از مراحل احداث بزرگراه پارس‌آباد به اردبیل دومین مکانی بود که رئیس جمهور قصد بازدید از آن را داشت.

جاده‌ای که متاسفانه به دلیل عدم ایمنی کافی به جاده مرگ در استان اردبیل معروف است و اینکه رئیس جمهور بازدید از مراحل چهاربانده کردن این پروژه را در برنامه خود قرار داده بود نشان از اشراف رئیس جمهور به مشکلات اصلی استان اردبیل داشت.

سوار مینی‌بوس شدیم و پشت خودروهای دیگر به سمت مقصد رفتیم. وقتی به محل پروژه رسیدیم همچنان جمعیت زیاد کنار رئیس جمهور کار را برای ما سخت کرده بود و اما انگار ریز نقشی‌ام به دادم رسید و دوباره توانستم خودم را با هزار زحمت به کنار مسؤولان و رئیس‌جمهور برسانم و با توجه به آنکه سیستم صوتی برای شنیدن صدای سخنان رئیس‌جمهور و مسؤولان وجود نداشت با زحمت فراوان بالاخره توانستم سخنان رئیس جمهور را به طور واضح بشنوم.

اعتبارات لازم برای تکمیل هرچه سریع‌تر بزرگراه اردبیل ـ پارس‌آباد تامین شود

رئیس جمهور در بازدید از این پروژه گفت: منابع مالی لازم برای بهره‌برداری از پروژه بزرگراه اردبیل به پارس‌آباد باید تامین شود تا شاهد تکمیل و بهره‌برداری هر چه سریعتر این پروژه در استان اردبیل باشیم.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عنوان کرد: پروژه بزرگراه اردبیل به پارس‌آباد نیازمند اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل و بهره‌برداری بوده و در این راستا باید هر چه سریع‌تر اعتبارات لازم برای احداث این پروژه تامین شده و شاهد بهره‌برداری از این بزرگراه باشیم.

وی افزود: همان‌طور که استاندار اردبیل پیشنهاد اجرا و تکمیل فاز به فاز این پروژه را داد، باید برنامه‌ریزی در راستای این امر از سوی مسؤولان استان و وزارت راه‌وشهرسازی انجام یافته و منابع مالی لازم برای افتتاح این پروژه تامین شود تا پس از ۹ سال شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.

رئیس جمهور گفت: تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز انجام و در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه اردبیل به پارس‌آباد در نظر گرفته شود تا گرهی از مشکلات مردم رفع شود.

گفتنی است؛ اعتبار مورد نیاز برای پروژه احداث باند دوم پارس‌آباد ـ اردبیل، ۳ هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان بوده و طول کامل این راه ۲۲۲ کیلومتر است که ۴۷ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۷۸ کیلومتر نیز در دست اجرا است.

از نکات جالب توجه دیگر در این بازدید حضور جمع کثیری از مردم برای دیدار با رئیس جمهور بود. امیدواری را با نگاهی به چشمان مردمی که درد دل خود را برای رئیس جمهور آورده بودند کاملا قابل رویت بود. گویی این دیدار با سایر دیدارها تفاوت داشت.

 

 

مردمی که بدون هیچ مشکلی می‌توانستند از نزدیک به صحبت با رئیس جمهور پرداخته و مشکلاتشان را بدون هیچ‌گونه مشکلی بیان کنند. گرچه محافظان رئیس جمهور سعی می‌کردند به لحاظ امنیتی فضا را تحت کنترل داشته باشند اما رئیس جمهور پس از بازدید از پروژه دقایقی در همان محل ایستاده و به درد دل مردم گوش داد.

جمعیت بسیار زیادی در این محل بود و صدا به صدا نمی‌رسید. جوانی را دیدم که بسیار تلاش می‌کرد تا با رئیس جمهور سخن بگوید و از سخنانش معلوم بود درد عمیقی در سینه دارد. صحبت با رئیس جمهور آن هم اینقدر نزدیک و بدون هیچ‌گونه تشریفات خاص و مشکلی دور از انتظار بود. در سال‌های گذشته هیچگاه این امکان برای سخن گفتن از نزدیک با رئیس جمهور میسر نبود.

مردم یک به یک به سراغ رئیس‌جمهور رفته و حرف‌هایشان را به رئیس‌جمهور می‌زدند. نوبت به یک جوان رسید. پیش رفت و حرف دلش را گفت. صدا آنچنان ضعیف بود که مکالمه این جوان با رئیس‌جمهور را نشنیدم و اما وقتی که حرف‌هایش تمام شد و کمی آن طرف‌تر رفت به دوستش گفت دیدی گفتم آیت الله رئیسی فرق دارد و براحتی می‌توانیم حرف‌مان را  با او در میان بگذاریم. همه مشکلات‌مان را به رئیس جمهور گفتم. فکر می‌کنم شادترین فرد در آن لحظه همین جوان بود که سفره دلش را بدون مشکل در حضور رئیس‌جمهور باز کرد.

پیرمردی دیگر با موهای سپیدش جلو آمد و در آن شلوغی خود را به رئیس‌جمهور رساند و نوبت به او رسید تا حرفهایش را بزند. این پیرمرد سخنانش خطاب به رئیس جمهور را این چنین شروع کرد. «فدای شما من برم. من به نمایندگی از ۱۲۰ جانباز و رزمنده می‌خواهم مشکلاتمان را به شما بگویم. چرا زمین‌هایی که به ما داده شده را تحویل‌مان نمی‌دهند ما چه گناهی کرده‌ایم. خواهش می‌کنم دستور فرمایید به استاندار ولایی و زحمتکش که مشکل ما حل شود».

وی ادامه داد: «به وزیر هزار تا واتساپ زدم. پیام زدم و به دنبال شما از هزاران راه آمدم من خواهش می‌کنم تو را به اشک چشمانت که بر سردار سلیمانی ریختی، به شاه غریب خراسان همین‌جا دستور بده استاندار زمین ما را بدهد. این خودکار این هم استاندار لطفا دستور بده.» اصرار می‌کرد که در همان جا رئیس جمهور دستور نامه‌اش را بدهد.

سخنان این پیرمرد چقدر زیبا بود. بدون ریا، راحت و لکنت زبان. گویی که اصلا برای اولین بار رئیس جمهور سخن نمی‌گوید و چندین سال است با رئیس جمهور هم صحبت است. اینکه فردی بدون هیچ مشکلی از این نزدیکی و بدون لکنت زبان و کلمات جمع و زبان محاوره‌ای و … با رئیس جمهور سخن بگوید و مشکلاتش را به راحتی بیان کند نشان از مردمی بودن و سادگی رئیس جمهور دارد. پس از وی نیز چندین نفر پیش رئیس جمهور آمده و به درد ودل با سیدابراهیم رئیسی پرداختند. 

 

مقصد سوم: بازدید از پایاب خداآفرین

بازدید از سد پایاب خداآفرین برنامه دیگر رئیس‌جمهور بود پروژه شبکه آبیاری و زهکشی سد خداآفرین با وسعت ۴۳ هزار هکتار در محدوده استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل اجرا می‌‌شود که اغلب اراضی آن در حدود ۳۷ هزار هکتار در محدوده استان اردبیل در قالب چهار ناحیه عمرانی مختلف قرار دارد.

شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین بزرگترین و مدرن‌ترین شبکه شمال‌غرب کشور است که آب مورد نیاز آن از طریق سد مخزنی خداآفرین و سد تنظیمی-انحرافی قیزقلعه تامین می‌شود. به گفته مسؤولان با اتمام این پروژه سالانه یک میلیون تن به تولید محصولات کشاورزی در این منطقه و کشور افزوده خواهد شد که سبب اشتغال‌زایی بسیار بالایی در منطقه می‌شود. آیت الله رئیسی در این بازدید پس از استماع گزارش وضعیت این پروژه بر تسریع و رفع مشکلات آن تاکید کرد.

مقصد چهارم: حضور در بین کشاورزان مغانی

پس از بازدید از این پروژه مقصد بعدی رئیس جمهور حضور در بین کشاورزان بود. در این میان به یکی از روستاهای منطقه به نام فتحعلی قشلاقی رسیدیم که رئیس جمهور از ماشین پیاده شده و به بین مردم و کشاورزان رفت. در این جا بادام زمینی‌های برداشت شده را در قسمتی تلنبار کرده بودند و مسؤولان استان اردبیلی توضیحاتی در مورد تولید این محصولات در استان اردبیل می‌دادند که در این بین کشاورزی پیش رئیس‌جمهور آمد و با زبان ترکی شروع به صحبت با رئیس جمهور کرد.

 

 

رئیس جمهور هم چند کلمه‌ای به زبان ترکی با وی احوال پرسی کرد و مرد کشاورز بدون هیچ واسطه‌ای در مقابل رئیس جمهور ایستاده به گفت و گو با آیت الله رئیسی پرداخت و بی ریا به رئیس جمهور گفت «قربانام حاجی سلامت اولاسان.» وی به درد و دل با رئیس جمهور پرداخت و تمام مکالماتش را به زبان ترکی به رئیس جمهور گفت و مسؤولان سخنانش را برای رئیس جمهور ترجمه کردند. رئیس جمهور در طول این مدت با طمانینه به سخنان کشاورز مغانی گوش داد و پای درد و دل و سخنانش نشست.

این دیدارها رنگ و بوی خاصی داشت. مردمی که بدون هیچ واسطه و تشریفاتی توانسته بودند به گفت‌وگو با رئیس جمهور بپردازند و سفره درد و دلشان را پیش رئیس جمهور باز کنند. شاید پیش از این اصلا چنین تصوری نمی‌کردند که به این راحتی می‌توانند با رئیس جمهور دیدار داشته باشند. همه کسانی که پیش رئیس جمهور آمده و به درد دل با وی پرداختند امیدی در ته نگاهشان بود. گویی خودشان هم احساس می‌کردند که این دیدار فرق دارد.

 

 

پایان سفر به پارس آباد و حرکت به سمت مرکز استان

سفر رئیس جمهور به پارس آباد در این مکان پایان یافت و با حضور در فرودگاه به سمت اردبیل حرکت کردند و ما نیز با همان مینی بوس خود به سمت اردبیل حرکت کردیم. رئیس جمهور پس از ورود به مرکز استان به طرف یکی از مهم‌ترین پروژه‌های نیمه تمام استان اردبیل (راه آهن اردبیل – میانه) رفت که به آرزوی دیرینه برای مردم اردبیل تبدیل شده است.

این پروژه یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم استان اردبیل بوده که نزدیک به ۱۵ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و تا به امروز علی‌رغم وعده‌های متعدد مسؤولان به نتیجه‌ای نرسیده است. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بازدید از این پروژه بر لزوم اتمام آن تاکید کرد.

 

دیدار با با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و سایر اقشار مردمی

پس از بازدیدهای میدانی رئیس جمهور از پروژه‌هایی در استان اردبیل، دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و ایثارگران و سایر اقشار مردمی در برنامه سفر رئیس جمهور قرار داشت. اما در این بین باید به این موضوع هم اشاره کنیم که هر یک از وزرا برای بازدید از شهرستان‌های مختلف استان تقسیم شده و به عنوان وزیر معین در شهرستان‌ها برای بررسی مسایل و مشکلات و جمع‌بندی آن تعیین شده بودند که این وزرا نیز به شهرستان‌ها رفته و جمع‌بندی خود را در جلسه شورای اداری استان مطرح کردند.

دیدار با نخبگان استان اردبیل نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های رئیس جمهور بود که در این دیدار نیز همانند طول سفر نمایندگان اقشار مختلف مردمی در جلسه حضور یافته و مطالب خود در خصوص وضعیت استان و مشکلات و راهکارهای موجود را با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

رئیس جمهور: وجود جوانان در راس ادارات فرصتی برای پیشرفت دولت است

رئیس جمهور نیز پس از استماع نظرات اقشار مختلف مردمی در پایان این جلسه با تاکید بر لزوم استفاده از توانمندی جوانان نخبه در اداره کشور افزود: وجود جوانان در راس ادارات می‌تواند فرصتی برای پیشرفت و پیشبرد اهداف دولت باشد چرا که روحیه ایثار، مقاومت و تلاش در جوانان راه‌گشای برون رفت از مشکلات خواهد بود و برای همین باید به جوانان اعتماد کرد.

وی در ادامه به لزوم تسهیل در حوزه سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: مسأله بیکاری در استان اردبیل را می‌توان با توجه به حوزه دانش بنیان حل کرد چرا که ظرفیت‌های استان اردبیل در بخش‌های کشاورزی و گردشگری بالا است.

بازدید سرزده رئیس جمهور از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و هم صحبتی با بازاریان

پس از اتمام این جلسه نیز وقت نماز مغرب فرا رسید. حضور آیت الله رئیسی در مسجد عالی قاپوی اردبیل و اقامه نماز در این مسجد به همراه مردم و هم‌صحبتی با آنان نیز برایم بسیار جذاب و جالب بود. در این میان و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء و پیش از شروع جلسه شورای اداری استان اردبیل، آیت الله رئیسی به بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی رفته و به بازدید از این بقعه تاریخی پرداخت. این دیدار به صورت سرزده بدون حضور سایر مسؤولان بود.

حتی در این بازدید چند دقیقه ای از بقعه شیخ صفی نیز رئیس جمهور از هم صحبتی با مردم غافل نشد. رئیس جمهور به محوطه بقعه شیخ صفی رفته و با کسبه محل که اغلب از هنرمندان صنایع دستی استان اردبیل هستند به گفتگو پرداخت.

 

آغاز جلسه شورای اداری استان اردبیل

پس از بازگشت رئیس جمهور از بازدید بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، جلسه شورای اداری استان اردبیل با حضور رئیس جمهور آغاز شد و در این مراسم مسؤولان استان اردبیل، نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان اردبیل و هم‌چنین وزرای معین در شهرستان‌های استان نسبت به ارایه گزارش عملکرد اقدام کردند و جمع بندی نهایی در خصوص وضعیت موجود استان و اقدامات لازم در راستای توسعه این استان انجام گرفت.

 

رسیدگی به پروژه‌های نیمه تمام در استان اردبیل، افزایش اشتغال در استان و کاهش نرخ بیکاری، حذف بروکراسی‌های اداری زاید و انجام خصوصی‌سازی‌ها با هدف افزایش تولید و اشتغال جزو نکات اصلی آیت الله رئیسی در این جلسه بود.

 

نشست خبری، پایان بخش سفر رئیس جمهور به استان اردبیل

اما پس از اتمام این جلسه نوبت به آخرین برنامه رسید و آن هم حضور رئیس جمهور در جمع خبرنگاران استان اردبیل بود. پیش از اتمام جلسه شورای اداری به محل برگزاری نشست خبری با رئیس جمهور رفتیم و حوالی ساعت ۱۱ رئیس جمهور وارد محل نشست خبری شد.

 

سامان‌دهی پروژه‌های نیمه تمام جزو اولویت‌های اصلی دولت است

رئیس جمهور سامان‌دهی طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام استان اردبیل را جزو اولویت‌های اصلی دولت در این استان عنوان کرد و گفت: در این سفر هیچ کلنگی بر زمین زده نشد چرا که طرح های نیمه تمام استان اردبیل باید تعیین تکلیف شوند و تکمیل طرح‌های نیمه تمام سبب توسعه و پیشرفت استان اردبیل خواهد شد.

افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده تولیدات در شرکت کشت وصنعت مغان در جهت افزایش میزان اشتغال در این مجموعه و هم چنین رسیدگی به خواسته‌های عشایر استان اردبیل در خصوص مالکیت اراضی نیز موضوعات دیگری بود که مورد تاکید رئیس جمهور در نشست خبری بود.

آیت‌الله رئیسی گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت‌های مهم استان اردبیل دانسته و در این خصوص نیز به اهمیت توسعه راه‌های مواصلاتی به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری اشاره کرد

وی تصریح کرد: گزارشاتی نیز در خصوص حجم تلفات جاده‌ای در استان اردبیل داشته‌ایم که حتی یک نفر از این تلفات نیز مورد قبول نیست چرا که حفظ امنیت و جان و سلامت مردم بسیار مورد اهمیت است و در این خصوص نیز قرار بر این شد تا طرح‌های جاده‌ای استان به صورت فاز بندی و اولویت بندی بر طبق نقاط خطرخیز تکمیل شود.

تکمیل راه‌آهن اردبیل ـ میانه نیازمند یک اقدام جهادی است

رئیس جمهور عنوان کرد: راه‌آهن اردبیل میانه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان اردبیل بوده که ۱۵ سال از زمان شروع اجرای این طرح می‌گذرد و به همین‌ دلیل تکمیل آن به یک آرزو برای مردم این استان تبدیل شده و لذا بهره‌برداری از این طرح در استان اردبیل نیازمند یک اقدام جهادی است.

رئیسی بیان کرد: منابع و اعتبارات مورد نیاز برای طرح‌های موجود از دو طریق تامین خواهد شد؛ یکی از طرق بودجه سال ۱۴۰۱ که اعتباراتی را در این بودجه در نظر خواهیم گرفت و اما در کنار آن مقداری از منابع مالی نیز از طریق فروش مازاد دارایی‌های دولت تامین خواهد شد.

وی تشریح کرد: اما اقتصاد استان اردبیل وابسته به کشاورزی بوده و این بخش از اصلی‌ترین حوزه‌های اقتصادی استان است و برای توسعه این بخش در استان اردبیل باید گام‌های اساسی و ضروری برداشته شود و ایجاد صنایع تبدیلی جهت ایجاد بازار فروش مناسب محصولات تولیدی در این استات و تضمین خرید محصولات کشاورزی راهکاری مناسب برای توسعه این بخش در استان اردبیل است.

رئیس جمهور عنوان کرد: منطقه آزاد تجاری استان اردبیل یکی دیگر از موضوعات مهم در استان اردبیل بوده که طرح ایجاد این منطقه توسط دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و فقط باید وارد فاز اجرایی شود و در این راستا نیز وزیر اقتصاد در جریان این سفر بازدیدی از منطقه آزاد تجاری استان اردبیل داشت.

وی گفت: در حال حاضر ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت صنعتی استان اردبیل معطل بوده و شروع مجدد کارخانه‌های نیمه تعطیل و راکد جزو برنامه‌های اصلی ما قرار دارد و ایجاد اشتغال برای جوانان به خصوص افراد تحصیلکرده در برنامه‌های اصلی ما قرار دارد و قدم‌های بسیار مثبتی در این راستا برداشته و ان شاالله شاهد یک وضعیت مطلوب در استان اردبیل خواهیم بود.

در سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل در مجموع ۱۰۰ طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسید که از این تعداد ۲۴ طرح مربوط به حوزه زیر بنایی، هشت طرح در حوزه صنعت و معدن، سه طرح در حوزه نفت و انرژی ،  هشت طرح در حوزه آب و خاک کشاورزی و پنج طرح نیز در حوزه اشتغال، ۱۶ طرح در حوزه بهداشت و درمان ، ۲۱ طرح در حوزه فرهنگی و آموزشی و ۱۵ طرح نیز در حوزه رفاه و اجتماعی- آغاز عملیات اجرایی ساخت چهار هزار واحد مسکونی در استان اردبیل با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار، اختصاص چهار هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح تونل دوم حیران واقع در جاده اردبیل- آستارا ، تکمیل ۱۹ هزار میلیارد ریال پروژه آب و برق به ارزش ۱۹ هزار میلیارد ریال، تخصیص ۲ هزار میلیارد ریال برای تکمیل تالار شهر، راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری تا ۲ ماه آینده وچندین طرح دیگر بود.

این سفر نیز به پایان رسید. اما آنچه بسیار مورد توجه بود سادگی و بی آلایشی این سفر همراه با بررسی مشکلات اصلی استان اردبیل به‌صورت دقیق و تخصصی بود. چرا که استان اردبیل جزو استان‌های کم برخوردار بوده و در صورت تکمیل طرح‌های نیمه تمام موجود در این استان که جزو اولویت‌های اصلی دولت است شاهد رونق تولید و توسعه استان اردبیل خواهیم بود.

آیت الله رئیسی در این سفر خود از دادن وعده‌هایی که شاید عمل به آن غیر ممکن می‌بود پرهیز کرد و اولویت خود را بر تکمیل طرح‌های در حال اجرای استان قرار داد. امیدواریم که با تحقق این امر شاهد توسعه استان اردبیل و رفع معضل بیکاری در این استان باشیم.

انتهای پیام/۳۴۶۳/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا