بین الملل

روسیه با یادآوری «ویال دروغین» کالین پاول ادعاهای آمریکا را به چالش کشید

روسیه با یادآوری «ویال دروغین» کالین پاول ادعاهای آمریکا را به چالش کشید

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، سفارت روسیه در واشنگتن اعلام کرد، روسیه از سناریوی «خلاقانه» جدیدی که توسط پنتاگون و وزارت امور خارجه ایالات متحده در رابطه با برنامه‌های ادعایی روسیه برای اجرای عملیات پرچم دروغین علیه اوکراین ترسیم شده، با توجه به تسلط واشنگتن بر چنین اقداماتی، شگفت‌زده نمی‌شود.

این وزارتخانه اعلام کرد: «این شاخصه ایالات متحده است. جامعه جهانی جعلیاتی را که آمریکا برای مداخلات نظامی خود در سراسر جهان به کار برد، از جمله ویال معروف کالین پاول را به یاد می‌آورد».

پاول وزیر خارجه دولت جورج دابلیو بوش پنجم فوریه ۲۰۰۳ در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و به دفاع از حمله جنایتکارانه آمریکا و متحدانش به عراق پرداخت.

پاول در این جلسه با نشان‌ دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد». سخنرانی او و تصویر معروف او که ویال را در دست دارد، از آن زمان به نمادی جهانی تبدیل شده که نشان‌دهنده بهانه‌های دروغین برای توجیه جنگ است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، توئیت‌های سفارت روسیه در پی اظهارات «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در روز پنجشنبه است که مدعی شد پنتاگون اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه روسیه در حال ایجاد بهانه‌ای است که به او مجوز حمله به اوکراین را می‌دهد، با گزینه‌هایی که ظاهراً شامل برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی حمله جعلی ارتش یا نیروهای اطلاعاتی اوکراین علیه قلمرو حاکمیتی روسیه یا مردم روسی‌زبان است تا اقدام خود برای حمله علیه اوکراین را توجیه کند. وی مدعی شد مسکو همچنین در حال ضبط یک ویدیو تبلیغاتی به عنوان مدرک جعلی است.

 «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) ادعای جدید غربی‌ها درباره تلاش مسکو برای تدوین اسناد جعلی به منظور به‌ دست آوردن بهانه برای حمله به اوکراین را «بی‌معنی» توصیف کرد.

بعدازظهر پنجشنبه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود به تکرار این ادعا پرداخت، اما از سوی خبرنگاران تحت فشار قرار گرفت. وی در واکنش، با بی‌اعتنایی نسبت به سوالات «مت لی» خبرنگار دیپلماتیک خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «اگر به اعتبار دولت ایالات متحده، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها شک دارید و اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند آرامتان می‌کند، به خودتان مربوط است». 

مقامات و رسانه‌های غربی طی ماه‌های اخیر ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و به همین بهانه فشارها علیه مسکو را افزایش داده‌اند. آمریکا و متحدانش با دستاویز قرار دادن این حمله خیالی، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه آماده کرده و شمار نیروها و  تجهیزات نظامی خود را در شرق اروپا افزایش داده‌اند.

پس از آنکه مقامات دولت اوکراین از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور، آلمانی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند باور ندارند حمله قریب‌الوقوعی از سوی روسیه رخ دهد، آمریکایی‌ها ادعای جدید تدوین فیلم جعلی از سوی روس‌ها درباره درگیری در شرق اوکراین را مطرح کرده‌اند تا بلکه بتوانند مشروعیت فشار علیه مسکو را بازیابی کنند.

رسانه‌‌ها و مقام‌های کشورهای غربی در روزهای گذشته روسیه را به اعزام نزدیک به ۱۰۰ هزار نیرو به مرز با اوکراین متهم کرده‌ و مدعی شده‌اند ممکن است روسیه در آینده نزدیک قصد حمله به اوکراین داشته باشد. مسکو تمامی این اتهامات را رد کرده است.

علی‌رغم آنکه روسیه بارها اطمینان خاطر داده که قصد حمله به اوکراین را ندارد، آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی‌های نظامی خودشان را برای آنچه به گفته آنها مقابله با تحرکات نظامی احتمالی مسکو است افزایش داده‌اند. برخی از این کشورها به همین بهانه به اوکراین نیرو و تجهیزات نظامی ارسال کرده‌اند.

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا