بین الملل

روسیه: به استقرار نیروهای ناتو در لهستان پاسخ می‌دهیم

روسیه: به استقرار نیروهای ناتو در لهستان پاسخ می‌دهیم

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، خبرگزاری روسی «اینترفاکس» به نقل از یک دیپلمات روسیه گزارش داد، وزارت خارجه این کشور امروز (شنبه، ۱۱ ژوئن) گفت که پاسخ مسکو به تجمع نیروهای ناتو در لهستان متناسب خواهد بود.

به گزارش رویترز، «اولگ تیاپکین» رئیس بخش روابط روسیه با اروپا در وزارت خارجه این کشور گفت: پاسخ، مثل همیشه، متناسب و مناسب خواهد بود و هدف آن خنثی کردن تهدیدهای احتمالی علیه امنیت فدراسیون روسیه است.

به دنبال آغاز بحران اوکراین، روابط آمریکا و کشورهای غربی با روسیه به شدت متشنج شد و در این میان روابط لهستان با روسیه هم به سردی گراییده است. دولت لهستان که مرز مشترک با اوکراین دارد، به دنبال آغاز این بحران مواضع تندی علیه روسیه اتخاذ کرده‌ و فشارهای مقام‌های ورشو به دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اتخاذ مواضع سرسختانه‌تر علیه مسکو ادامه دارد.

پیش‌تر، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین را متهم کرد که حاکمیت کشورش را به لهستان تحویل داده است. رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه گفت: ورشو به شدت رژیم زلنسکی را تحت فشار قرار می‌دهد تا کنترل عملی بر مهمترین وظایف و نهادهای دولتی را به آن واگذار کند. با موافقت کی‌یف، لهستانی‌ها در حال حاضر به ویژه میزبان یک مرکز پردازش داده‌های پشتیبان خدمات مالیاتی دولتی اوکراین هستند.  

 «ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان اخیراً گفت کشورش به سوئد و فنلاند در صورتی که قبل از عضویت در ناتو مورد حمله قرار گیرند، کمک خواهد کرد.

وی در کنفرانسی گفت: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را سیگنال مهمی برای تقویت امنیت در اروپا می‌دانم. می‌خواهم روشن کنم که در صورت حمله به سوئد یا فنلاند در جریان (فرآیند) الحاق آن‌‌ها، لهستان به کمک آن‌ها خواهد آمد.

ادعای نخست‌وزیر لهستان درباره احتمال حمله به دو کشور فنلاند و سوئد که بهانه این دو کشور برای پیوستن به ناتو است، در حالی است که کارشناسان معتقدند هیچ تهدید واقعی علیه سوئد یا فنلاند وجود ندارد. روسیه هم بارها گفته که الحاق این دو کشور به ناتو بر امنیت آن نمی‌افزاید.

معاون ناتو دیروز جمعه (دهم ژوئن) در نشست دموکراسی کپنهاگ اذعان کرد که هیچ تهدید نظامی فوری از سوی روسیه برای سوئد و فنلاند نمی‌بیند. با این حال، فنلاند روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد قوانین مرزی را به منظور ایجاد موانع در مرزهای شرقی خود با روسیه در اقدامی برای تقویت آمادگی در برابر تهدیدات هیبریدی اصلاح کند. 

انتهای پیام/م


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا