بین الملل

روسیه: ما عامل وقفه در مذاکرات وین نیستیم

روسیه: ما عامل وقفه در مذاکرات وین نیستیم

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در تهران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «روسیه-۲۴» بار دیگر تأکید کرد که کشورش عامل وقفه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین نیست.

جاگاریان در این مصاحبه تلویزیونی که ترجمه انگلیسی آن روی وب‌سایت خبرگزاری «تاس» قرار گرفته تصریح کرده است: «می‌خواهم یک بار دیگر تأکید کنم همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم روسیه هیچ ارتباطی با این وقفه ندارد.»

حدود ۱۰ روز پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده است و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده‌اند (جزئیات بیشتر).

بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد. طرف‌های غربی ادعا می‌کردند که درخواست روسیه برای اخذ تضمین جهت انجام مراودات با ایران باعث ایجاد وقفه شد.

با وجود این، چند روز پیش «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه همکاری‌های هسته‌ای مسکو و تهران بعد از توافق وین مشمول تحریم نخواهد شد (جزئیات بیشتر).

پس از آن «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تأکید کرد که حصول نتیجه در مذاکرات به رفتار مسکو بستگی ندارد بلکه در گرو رفتار طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا است. اولیانوف در توییتر نوشت: «از گمانه‌زنی‌ها درباره موضع روسیه در مرحله نهایی مذاکرات وین خسته شده‌ام.سوءتفاهمات، سوءتعبیرها و تحریف واقعیات. مخلص کلام: جمع‌بندی مذاکرات نه به روسیه بلکه به طرف‌های دیگر به ویژه به آمریکا بستگی دارد.» (جزئیات بیشتر).

جاگاریان هم در مصاحبه روز دوشنبه بار دیگر ادعاها را درباره اینکه مسکو عامدانه سرعت پیشرفت مذاکرات وین را کاهش می‌دهد تکذیب کرد و گفت که سران ایران هدف انتشار این اطلاعات جعلی را درک می‌کنند.

جاگاریان تأکید کرد: «دولت آن کشور و مذاکره‌کنندگان آن به خوبی آگاهند که هدف همه این اطلاعات جعلی ایجاد شکاف بین روسیه و ایران است. آنها از این موضوع به خوبی آگاهند.»

سفیر روسیه در تهران در ادامه تصریح کرد که روند مذاکرات وین ممکن است بعد از اتمام تعطیلات نوروز در ایران از سر گرفته شوند. وی گفت: «می‌توانم بگویم وقفه‌ای که الان در جریان است به دلیل این است که دیروز نخستین روز سال ایران و جشن نوروز بود. به مدت یک هفته نهادهای دولتی در اینجا کار نمی‌کنند. با وجود این، امید است که روند مذاکرات بلافاصله بعد از آن اغاز شوند.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چهارشنبه گذشته به نقل از دو مقام ارشد غربی نوشته بود اولیانوف به مقام‌های اتحادیه اروپا گفته که مطالبات روسیه برای اخذ تضمین‌ از آمریکا بار دیگر بر همکاری در زمینه پروژه‌های هسته‌ای متمرکز شده است.

این دیپلمات مدعی شد: «روسیه می‌گوید از ضمانت‌ها در خصوص پروژه‌های هسته‌ای خشنود است و خواستار چیز بیشتری نیست. بنابراین می‌توانیم مذاکراتی را که اکنون منحصراً میان ایران و آمریکا است ادامه دهیم.»

دیپلمات مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال در ادامه ادعاهای خود گفته چنانچه روسیه بار دیگر تغییر مسیر ندهد، اکنون آمریکا و ایران باید اختلافات نهایی‌شان در زمینه تحریم‌ها را حل کنند» (جزئیات بیشتر).

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال به اجرای سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران ادامه داده است. اجرای این سیاست علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های دولت بایدن گفته‌اند فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده است.

انتهای پیام/

 


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا