بین الملل

روسیه ۵ دیپلمات پرتغال را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد

روسیه ۵ دیپلمات پرتغال را «عنصر نامطلوب» اعلام کرد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، در ادامه تنش‌های سیاسی بین روسیه و کشورهای غربی در پی عملیات نظامی ویژه در اوکراین، مسکو چند دیپلمات پرتغالی را اخراج کرد.

وزارت خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ۵ دیپلمات در اماکن دیپلماتیک پرتغال در خاک این کشور را «عنصر نامطلوب» اعلام کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، این وزارتخانه گفت که به پنج دیپلمات پرتغالی مذکور دستور داده شد ظرف دو هفته خاک روسیه را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین سفیر پرتغال را احضار کرد و در ارتباط با خبر عنصر نامطلوب اعلام شدن ۱۰ دیپلمات روسیه در این کشور، شدیداً اعتراض کرد.

در این بیانیه آمده است: «به عنوان پاسخ، پنج کارمند سفارت جمهوری پرتغال در فدراسیون روسیه عنصر نامطلوب اعلام شدند. آنها باید ظرف ۱۴ روز از تاریخ تحویل یادداشت مربوطه به سفیر کشور را ترک کنند».

پیش از این، وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که در اقدامی تلافی‌جویانه در قبال فرانسه، ۳۴ دیپلمات این کشور را اخراج کرده است. (جزئیات بیشتر)

اخراج دیپلمات‌های خارجی از روسیه در شرایطی انجام گرفته که روابط مسکو و غرب بر سر بحران اوکراین همچنان متشنج است و موضوع الحاق سوئد و فنلاند به ناتو بر شدت این تنش‌ها افزوده است.

تنش‌ها در روابط روسیه و غرب با آغاز بحران اوکراین شدت گرفت. مسکو پنجم اسفندماه سال گذشته از شروع «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» خبر داد. مقام‌های روس هدف این عملیات را محافظت از جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک»، نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین خوانده‌اند.

به دنبال بحران اوکراین، مسئولان فنلاند و سوئد رسما اعلام کردند که خواهان عضویت در ناتو هستند. حمایت آمریکا و متحدانش اروپایی واشنگتن از الحاق فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی غربی، تنش تازه‌ای در روابط دو طرف ایجاد کرده است.

انتهای پیام/خ


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا