بین الملل

ریاض خواستار موضع‌گیری یکپارچه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران شد

ریاض خواستار موضع‌گیری یکپارچه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قبال ایران شد

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، نشست مشترک وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد.

بنابر گزارش شبکه «العربیه»، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این نشست اظهار داشت: «موضع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] در قبال ایران باید در فراخواندن این کشور به پایبندی به حقوق بین‌الملل یکپارچه باشد.»

وزیر امور خارجه سعودی در ادامه گفت که موضع کشورهای حاشیه خلیج [فارس] در قبال بحران اوکراین یکپارچه است.» بن فرحان همچنین مدعی شد: «ما بر حمایت از تمام تلاش‌ها در جهت دست‌یابی به یک راهکار سیاسی عادلانه در یمن اصرار داریم».

العربیه همچنین گزارش داد که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از این نشست در کنفرانسی مطبوعاتی حاضر شده و اظهار داشته که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس جنگ میان روسیه و غرب را درک می‌کنند.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد که شرکای روسیه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تأکید کرده‌اند به تحریم‌های ضد روسیه نخواهند پیوست. لاوروف افزود: «تسلیحات سنگین باید از اوکراین خارج شود. کشورهای غربی با رفتارشان میثاق سازمان ملل متحد را نقض می‌کنند.»

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «سوریه باید به جایگاه خود در اتحادیه عرب بازگردد. ما از ابتکار عربی که عربستان سعودی آن را در خصوص کشور فلسطین ارائه کرد، حمایت می‌کنیم. ما از شورای ریاستی یمن حمایت می‌کنیم و امیدواریم آتش‌بس فعلی در این کشور تمدید شود.»

شبکه «الجزیره» نیز با پوشش بخش دیگری از اظهارات وزیر امور خارجه روسیه اشاره کرد که سرگئی لاوروف با همتایان عربی خود به توسعه روابط اقتصادی و روابط این کشورها با ایران نیز پرداخته است. لاوروف همچنین اشاره‌ای به طرح مشترک روسیه و ایران برای امنیت منطقه کرد.

وی روز گذشته در بحرین نیز به این طرح اشاره کرده بود و در این خصوص گفته بود که ابتکار جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای امنیت منطقه همچنان مطرح است و ما این سند را به‌روز کرده‌ایم.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه، وارد بحرین شد و با «حمد بن عیسی آل خلیفه» شاه این کشور در کاخ «الصخیر» دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) گزارش داده بود که دو طرف در این دیدار درباره وضعیت و چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه مسأله اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه روسیه پس از این دیدار در کنفرانسی مشترک با همتای بحرینی خود حاضر شد و گفت: «چشم‌اندازی خوب برای همکاری با بحرین در زمینه اقتصاد وجود دارد. بحرین در برهه گذشته سرمایه‌گذاری‌های خود را در روسیه دو چندان کرده است.»

سرگئی لاوروف در ادامه بیان کرد: «حل‌وفصل نشدن نزاع میان فلسطین و اسرائیل کانون تنش منطقه است. ما سعی می‌کنیم شرایط را برای اقدام کمیته قانون اساسی سوریه فراهم کنیم.»

او در بخش دیگری از سخنانش به تحولات یمن اشاره کرد و اظهار داشت: «ما همچنین به مسئله یمن و حمایت از تلاش‌های سازمان ملل پرداختیم که در مرحله اخیر به دنبال اقدامات صورت گرفته در عربستان سعودی و گام‌های مربوط به آتش‌بس به تحولی مثبت انجامید. آمریکا در حال مذاکره درباره شرایط جدیدی است که این شرایط از احیای برجام جلوگیری می‌کند.»

انتهای پیام/


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا