سلامت

رییس نظام پزشکی: افزایش بی‌کیفیت نیروی تخصصی پزشکی بزرگترین ظلم به سلامت جامعه است

رییس نظام پزشکی: افزایش بی‌کیفیت نیروی تخصصی پزشکی بزرگترین ظلم به سلامت جامعه است

به گزارش خبرنگار یولن، محمد رییس‌زاده روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز پزشک و روز داروساز که با حضور جمعی از مسوولان شهرستان شاهرود در تالار پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، با انتقاد از مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی اظهار داشت: ۲ قطبی کنونی بین افزایش یافتن و یا نیافتن ظرفیت پزشکی نیست بلکه ۲ قطبی افزایش ظرفیت کیفی متناسب با استانداردهای روز دنیا و افزایش ظرفیت اسمی و کاغذی است.

وی با بیان اینکه هیچگاه وزارت بهداشت و جامعه پزشکی مخالف افزایش ظرفیت با توجه به نرخ رشد جمعیت و سالمندی نیست، تصریح کرد: هرچقدر می توان ظرفیت را باید با رعایت استانداردهای اعتباربخشی های بین المللی و ملی آموزش افزایش داد.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور اضافه کرد: اینکه در هر شهر و روستایی یک دانشکده بزنیم و آنجا دانشجو را استاد ندیده و بیمار ندیده آموزش دهیم، فردا هم مدرکی به آن ها دهیم، آقای مسوول حاضری فردا عزیز خودت را به دست آدمی بدهی که اینگونه پرورش می دهی؟

رییس‌زاده با بیان اینکه نوع سیاستگذاری حاکمیت رفتار جامعه پزشکی را تنظیم می کند، تأکید کرد: اینکه درباره عقبگرد ۴۰ ساله در حوزه پزشکی صحبت کردم ارتباطی با عمر یک ساله دولت سیزدهم ندارد بلکه روندی است که از قبل آغاز شد و اکنون آثار آن را می بینیم.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت تنها وزیری است که چندین سال در معاونت آموزشی بود و با ورود تخصصی و عمیق به این موضوع به فکر راه حل و چاره است.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ابراز کرد: اینکه من هشدار می دهم به این معنا است که کشور پزشک عمومی جوان نخبه به اندازه کافی دارد اما آنها به رشته های تخصصی وارد نمی شوند؛ به مقدار قابل توجهی نیروهای متخصص دارد اما به رشته‌های فوق تخصصی ورود نمی کنند.

هشدار با ما؛راهکار با شما

رییس زاده تأکید کرد: ما فقط هشدار می دهیم اما آسیب شناسی و پیداکردن راهکار با خودتان چرا که اگر ما چیزی بگوییم متهم به تعارض منافع می شویم.

وی ادامه داد: شما شاه بیت غزل با عنوان افزایش ظرفیت در ذهنتان است و فکر می کنید همه مواردی که من می گویم با این کار قابل حل است در حالی که اگر ظرفیت را ۱۰۰ برابر کنید باز هم پزشکان نمی روند فوق تخصص جراحی قلب یا کودکان بخوانند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه جامعه پزشکی و مردم در کنار یکدیگر هستند، اظهار داشت: عده ای مردم و جامعه پزشکی را روبه روی هم قرار می دهند و گویا هر مشکلی که برای مردم ایجاد شده است تقصیر پزشکان است.

رییس زاده افزود: تبعات این کار سرخوردگی، ناامیدی و سیل مهاجرت جامعه پزشکی و این معضل است که دیگر پزشکی برای عمل های جراحی سخت داوطلب نمی شود.

وی نظام سلامت را یکی از بازوهای قدرتمند جمهوری اسلامی برشمرد و ابراز کرد: بی شک این بازوی قدرتمند دشمنانی هم دارد بنابراین هجمه هایی که گاه و بی گاه از سوی جریان های مختلف به جامعه پزشکی وارد می شود کار کسانی است که با این مولفه قدرت کشور مخالف هستند.

ریس سازمان نظام پزشکی کشور یادآور شد: عده ای دانسته و ندانسته به این شیپور دشمنی با جامعه پزشکی می دمند و جای بسی تأسف است که برخی از مسوولان هم در دام این جریان نادرست می افتند.

رییس زاده با اشاره به خودکفایی کشور در کیفیت آموزش پزشکی و درمان، تصریح کرد: اکنون نه تنها نیازی به پزشکان خارجی و اعزام بیماران به خارج از کشور نداریم بلکه ۶ هزار و ۵۰۰ دانشجوی پزشکی اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی با هزینه خودشان در دانشگاه های علوم پزشکی ایران تحصیل می کنند.

وی افزود: این توانمندی کمی نیست از زمانی که پنج هزار پزشک خارجی داشتیم به جایی برسیم که سالانه تا چهار هزار بیمار خارجی در کشور ما درمان شوند.

در این آیین تعدادی از پزشکان، پرستاران، داروسازان شهرستان شاهرود با اهدای لوح تقدیر و هدایایی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش یولن، پس از برگزاری این نشست ساختمان سازمان نظام پزشکی شاهرود واقع در میدان بسیج با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و جمعی از مسئولان شهرستان افتتاح شد. این ساختمان در زمینی به مساحت ۲۶۰ متر مربع و زیربنای ۵۰۰ متر مربع شامل واحد اداری، سالن جلسات و واحد انتظامی با اعتبار افزون بر ۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.   

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا