بین الملل

زاخاروا: انتظار تحریک نظامی از سوی امریکا و اوکراین را داریم

زاخاروا: انتظار تحریک نظامی از سوی امریکا و اوکراین را داریم

به گزارش گروه بین‌الملل یولن، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شنب شب به وقت تهران گفت که مسکو  انتظار تحریک نظامی از سوی ایالات متحده و اوکراین را دارد.

 به گزارش خبرگزاری «تاس»  «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  در کانال تلگرامی خود نوشت: «ما از آمریکا و کی‌یف انتظار اقدام‌ای تحریک آمیز داریم، چه اطلاعاتی و چه نظامی. آنها ممکن است این کار را انجام دهند، به خصوص که آنها تجربه زیادی  در این مسیرها دارند».

این در حالی است که منابع خبری گزارش داده بودند ناو هواپیمابر «یواس‌اس هری ترومن» آمریکا و ناتو قصد دارند  در دریای مدیترانه و در روزهای آتی  با بهانه تنش روسیه با اوکراین تمرینی برگزار کنند.

به گزارش وبگاه «میلیتری تایمز» این رزمایش «ضربت نپتون -۲۲» نام دارد و «جان کربی» سخنگوی پنتاگون مدعی شده که این رزمایش به دلیل شدت یافتن تنش‌ها با روسیه نیست و هیچ سناریویی در این زمینه طراحی نشده است. ناو گروه هری ترومن آمریکا نقش محوری در این رزمایش دارد و قرار است حمله به اهداف دور دست، حمله به زیر دریایی دشمن فرضی و موارد آموزشی تمرین شود.

جان کربی گفت، این رزمایش برای افزایش قابلیت‌های ناتو و کمک به نیروهای ائتلاف در مواقع بحرانی همراه  یک ناو هواپیمابر برنامه ریزی شده است.

این در حالی است این رزمایش با تشدید تنش با روسیه و بیم حمله ادعایی این کشور به اوکراین انجام می پذیرد.

در تحولی دیگر همسو با این رویداد منابع خبری از استقرار جنگنده‌های  روسیه در بلاروس خبر دادند.  به گزارش منابع خبری، جنگنده‌های «سوخو-۳۵» روسیه وارد بلاروس شده  ومقام‌های آمریکایی در کی‌یف با نگراین این رویدادها را پیگیری می‌کنند. وزار دفاع روسیه نیز اعلام کرده که این تحرک نظامی برای برگزاری رزمایش با بلاروس بوده است.

در حالیکه مسکو در خصوص هرگونه اقدام تحریک‌آمیز در نزدیکی قلمروهای این کشور هشدار داده است، ارتش اوکراین در اقدامی تحریک‌آمیز در نزدیکی «کریمه» رزمایش نظامی برگزار کرد. وزارت دفاع اوکراین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اوکراین در منطقه «خرسون جنوبی» در نزدیکی مرز با کریمه، تمارین تاکتیکی انجام داده است.جدیدترین رزمایش اوکراین در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان کی‌یف و مسکو برگزار شده است.

تلاش غرب برای ایجاد شرایط جنگی به شکل مصنوعی در اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌ها و مقام‌های غرب نیز از ماه گذشته به جوسازی درباره حمله احتمالی روسیه به این کشور در اوایل سال جاری میلادی پرداخته‌اند.

روسیه در تلاش برای کاهش تنش‌ها در شرق اروپا و به‌ویژه اوکراین، پیشنهاداتی را برای تضمین امنیتی غرب به مسکو ارائه کرد که در گفت‌وگوهای اخیر روسیه و غرب، از سوی طرف غربی رد شدند. عدم عضویت کشورهای جدید در ناتو و خروج نیروهای این پیمان نظامی از کشورهای پیرامون روسیه در شرق اروپا از جمله پیشنهادات روسیه در این زمینه بود.

در تازه ترین فعل و انفعال در زمینه تنش مسکو و کی‌یف سفارت آمریکا در اوکراین اعلام کرد که اولین محموله کمک‌ها که دستور ارسال آن اخیراً از سوی  «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا صادر شده،  وارد اوکراین شد. در این بیانیه آمده است: «این محموله شامل نزدیک به دویست هزار پوند کمک‌های مرگبار از جمله مهمات برای مدافعان خط مقدم اوکراین است.»

این سفارتخانه افزود، آمریکا سال گذشته میلادی بیش از ۶۵۰ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین رسانده است و این مبلغ از سال ۲۰۱۴ تا کنون به ۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

 انتهای پیام/.


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا