سلامت

زنان کردستانی در پله نخست اهدای خون کشور

زنان کردستانی در پله نخست اهدای خون کشور

محمدسعید کریمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار یولن اظهار داشت: امسال ۲۰ هزار و ۷۶۵ متقاضی برای اهدای خون به مرکز انتقال خون استان مراجعه کردند که بیش از ۱۸ هزار نفر موفق به اهدای خون شدند و ۲ هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه میزان اهدای خون در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش داشته است، افزود: پارسال تعداد کل مراجعین ۱۶ هزار و ۱۹۳ نفر بود.

مدیرکل انتقال خون کردستان یادآور شد: هشت هزار و ۵۰۰ نفر از اهدا کنندگان سال جاری جزو اهدا کنندگان مستمر بودند که استان در این زمینه نیز رتبه دوم کشور را از آن خود کرد و پنج هزار و ۶۰۰ نفر نیز از آنان سابقه اهدای خون داشته اند.

کریمیان با بیان اینکه چهار هزار نفر از مردم نوعدوست استان امسال برای اولین بار خون اهدا کردند، ادامه داد: در کردستان ۲۳ مرکز درمانی مصرف کننده خون وجود دارد که با توجه به اهدای خون مناسبی که شاهد هستیم نیاز ۱۰۰ درصدی بیماران نیازمند به خون استان از این مراکز تامین می‌شود.

وی گفت: علاوه بر آن خون‌های مازاد بر نیاز در محموله‌های جداگانه و در زمان‌های مختلف برای دیگر استان‌های کشور که نیاز فوری به خون دارند ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان فقط در ۲ شهرستان سنندج و سقز پایگاه ثابت اهدای خون وجود دارد، اضافه کرد: تا قبل از شیوع بیماری کرونا تعدادی جایگاه سیار به دیگر شهرستان‌ها اعزام می‌شد اما از زمان شیوع این ویروس به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این امکان وجود ندارد و اهدا کنندگان باید برای اهدای خون به ۲ شهری که مراکز ثابت دارند سفر کنند.

مدیرکل انتقال خون کردستان اظهار داشت: با توجه به استقبال زیادی که مردم استان از اهدای خون دارند این سازمان در صدد است که در تمام شهرستان‌ها پایگاه ثابت راه اندازی کند که با همکاری و مساعدت دیگر مسوولان اقداماتی در خصوص جذب نیرو و تجهیزات برای این پایگاه‌ها انجام شده و مریوان اولین شهرستانی است که دارای این پایگاه خواهد شد.

کریمیان یکی دیگر از دغدغه‌های این سازمان را ترغیب بیشتر بانوان به اهدای خون عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار بیش از ۹۰ درصد اهدای خون توسط مردان صورت گرفته و بانوان نیز به عنوان بخش از جامعه باید حس نوع دوستی خود را ایفا کنند حال آن که طبق تحقیقات علمی مشخص شده که معمولا خون خانم‌ها به دلیل رعایت بسیاری از نکات از جمله عدم حمل وسایل سنگین از خون مردان سالم‌تر است.

۲۳ مرکز درمانی مصرف کننده خون در استان کردستان وجود دارد و ۲ مرکز انتقال خون ثابت در سنندج و سقز نیز به مردم خدمات ارایه می دهند.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا