سلامت

ساده انگاری نکنیم؛ شیب نزولی موج پنجم کرونا با مقاومت روبرو است

به گزارش روز سه شنبه یولن از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر نادر توکلی افزود: در حال حاضر با یک مقاومت روبرو هستیم به خصوص در ۱۰ روز اخیر سرعت شیب نزولی موج پنجم کرونا در کشور کند شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شیبی صعودی می شود تقریبا با همان سرعت باید کاهش یابد، ولی در شرایط کنونی سرعت کم کاهش این بیماری در موج پنجم، نگرانی هایی را برای وارد شدن به فاز جدید بحران ایجاد می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: بر اساس آمار ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی نواحی کشور شاهد گسترش بیماری هستیم و از آنجایی که استان تهران از شرایط سایر مناطق تاثیر می پذیرد؛ نگرانی برای اوج دوباره کرونا در پایتخت وجود دارد.

توکلی همچنین گفت: یک سری روش های علمی برای پیش بینی شروع موج جدید وجود دارد از جمله تحلیل های ویروسی در افراد مبتلا، رصد روزانه آمار مبتلایان و بررسی افرادی که جواب آزمایش آنها مثبت شده است که بر اساس ارزیابی آنها، نگرانی اوج گیری پیش می آید.

وی افزود: از نظر تقدم زمانی، ابتدا تعداد بیماران سرپایی، بعد از ۲ هفته تعداد بیماران بستری و در مرحله بعد آمار مرگ و میر افزایش می یابد ولی در حال حاضر نمی توان گفت که موج ششم شروع شده است.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران تصریح کرد: واکسیناسیون باید به سرعت پیگیری شود، همچنین مطالعات و برداشت های اجتماعی نظیر افکارسنجی انجام شود تا در تحلیل ها به نتایج واقعی تر برسیم.

توکلی از آمادگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای مقابله با موج ششم کرونا در تهران خبر داد و گفت: در تغییر وضعیت بیماری، بخش دولتی با بیشترین فشار روبرو است بنابراین این بخش باید آمادگی بیشتری برای مواجهه با موج جدید داشته باشد.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر تعداد کل بیماران کرونایی بستری در استان تهران حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر هستند، افزود: بیمارستان ها بر اساس آمار روزانه، قابلیت افزایش ظرفیت دارند و ما تا ۱۱ هزار بیمار هم پذیرش داشته ایم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: تعداد مبتلایان به قارچ سیاه کاهش یافته و این بیماری با مدیریت تیم فوق تحصصی درمان تحت کنترل است.

توکلی در بخشی دیگر از صحبت های خود در مورد نگرانی والدین برای بازگشایی مدارس یادآور شد: بحث واکسیناسیون دانش آموزان قابل توجه است، علاوه بر اینکه پروتکل های بهداشتی به مدارس ابلاغ شده که با ابراز امیدواری مبنی بر رعایت این معیارها، فرآیند آموزش هم ادامه یابد.

تزریق واکسن را جدی بگیرید
وی بر تزریق واکسن آنفلوآنزا به ویژه در افراد مسن و شرایط پرخطر تاکید کرد و افزود: بهتر است همه افراد (باسن بالای ۶ ماه) به فاصله حداقل یک ماه بعد تزریق واکسن کرونا نسبت به واکسیناسیون آنفلوآنزا اقدام کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از پیگیری و صدور بخشنامه تزریق دز سوم واکسن کرونا برای مجموعه کادر بهداشت و درمان خبر داد و گفت: همچنان واکسیناسیون نه به عنوان تنها عامل پیشگیری ۱۰۰درصدی بلکه به عنوان عامل موثر در کاهش میزان بستری و کاهش آمار مرگ و میر محسوب می شود؛ لذا تزریق واکسن با هر برندی توصیه می شود.

توکلی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح قرنطینه هوشمند، افرادی که از تزریق واکسن خودداری کنند از بسیاری خدمات عمومی محروم می شوند.

به گزارش یولن، براساس آمار روز گذشته وزارت بهداشت، ۱۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۴ هزار و ۲۵۶ نفر رسید.

همچنین براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۸۰۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کرونایی در کشور به پنج میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۹ نفر رسید.

دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا