بین الملل

سخنگوی کرملین: روابط با غرب متشنج است؛ پوتین در کنفرانس مونیخ شرکت نمی‌کند

سخنگوی کرملین: روابط با غرب متشنج است؛ پوتین در کنفرانس مونیخ شرکت نمی‌کند

به گزارش سرویس بین‌الملل یولن، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز (دوشنبه) خبر داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت نمی‌کند.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین گفت: «پوتین هیچ برنامه‌ای برای شرکت در کنفرانس مونیخ به هیچ شکلی ندارد».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در پاسخ به این سوال که آیا پوتین حتی در قالب آنلاین هم در کنفرانس مونیخ شرکت نمی‌کند، گفت: «خیر».

«ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که رئیس جمهور روسیه همچنان به صورت آنلاین در آن شرکت کند. این کنفرانس ۱۸ تا ۲۰ فوریه برگزار می شود.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گزارش‌ها درباره برنامه ایجاد یک مرکز فرماندهی مشترک نظامی با بلاروس را تایید نکرد.

پسکوف در این‌باره اظهار داشت که هیچ اطلاعی در مورد امکان ایجاد فرماندهی مشترک نیروهای مسلح بین روسیه و بلاروس ندارد و هرگز چیزی درباره آن نشنیده است.

کرملین: پوتین به هیچ شکلی در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت نمی‌کند.

 

 

 

به نوشته ریانووستی، وی همچنین با رد انتقادهای غرب از رزمایش‌های نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین و نقل و انتقال نیروها در مناطق شرقی، گفت که تمرینات نظامی روسیه نباید هیچکسی را آزرده کند.

این مقام روس در پاسخ به سوالی درباره اعتراض ژاپن به رزمایش روسیه در «جزایر کوریل» نیز تاکید کرد: «رزمایش‌های نظامی در روسیه به هیچ وجه نباید باعث نگرانی همسایگان شود».

پسکوف در این‌باره افزود: «البته ما به روند نظامی‌سازی، روند آموزش ارتش، مانورها و رزمایش ها در سراسر جغرافیای فدراسیون روسیه از جمله خاور دور ادامه می‌دهیم».

وی در ادامه روابط روسیه با کشورهای غربی را به دلیل بحران ساختگی آنها حول اوکراین، متشنج خواند.

بر این اساس، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوال خبرنگاران که آیا می‌توان در مورد کاهش تنش در اطراف فدراسیون روسیه صحبت کرد، گفت که در روزهای اخیر هیچ چیز جدیدی از نظر موضوع تضمین‌های امنیتی برای روسیه وجود نداشته است.

به نوشته ریانووستی، پسکوف توضیح داد: «مذاکره‌کنندگان غربی ترجیح می‌دهند به این موضوع (تضمین‌های امنیتی) اشاره نکنند و به جای این موضوع، آنها تمایل دارند به شیوه‌ای بسیار بسیار مغرورانه در مورد مشکل موجود مد نظر آنها، یعنی حمله ادعایی فدراسیون روسیه به اوکراین بحث کنند».

پسکوف: غرب نمی‌خواهد درباره تضمین‌های امنیتی مورد نظر روسیه صحبت کند.

 

وی در این‌باره اضافه کرد: «در اینجا نیز احتمالاً نمی‌توان در مورد نوعی آرامش صحبت کرد، ما هر روز اظهاراتی در این زمینه از ایالات متحده و پایتخت‌های کشورهای اروپایی می‌شنویم. بنابراین، فعلاً فضا بسیار بسیار متشنجی باقی مانده است».

در پایان سال ۲۰۲۱، روسیه پیش نویس معاهده‌ای با آمریکا و توافقنامه‌ای با ناتو در مورد تضمین‌های امنیتی را منتشر کرد. مسکو همچنین از شرکای غربی خود ضمانت‌های قانونی برای امتناع از گسترش بیشتر ناتو به شرق، پیوستن به بلوک اوکراین و ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای پس از فروپاشی شوروی می‌خواهد.

این پیشنهادات همچنین شامل بند عدم استقرار تسلیحات ضربتی ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه و بازگشت نیروهای این ائتلاف از شرق اروپا به مواضع سال ۱۹۹۷ است.پیش از این، رسانه‌های روسی گزارش داده بودند که چین از پیشنهادات فدراسیون روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی حمایت می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این مقام روس در ادامه گفت که انتظار نتیجه خاصی را از گفتگوی حضوری پوتین با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ندارد.

پسکوف در پاسخ به سوال خبرنگاران توضیح داد که موضوع اصلی دیدار پوتین با ماکرون، که قرار است امروز در مسکو برگزار شود، اوضاع سیاسی اروپا خواهد بود.

وی در این‌باره گفت: «موضوع تنش در اروپا مربوط به وضعیت اطراف اوکراین، موضوع تضمین‌های امنیتی برای روسیه، و هر چیز مربوط به این مشکلات اصلی مطلقاً مسلط خواهد بود».

سخنگوی کرملین همچنین افزود: «وضعیت بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان انتظار پیشرفت‌های قاطع را در یک جلسه داشت. اما از ایده‌های خاصی که ماکرون برای کاهش تنش‌ها دارد و قبلا گفته که قصد داشته آنها را با پوتین در میان بگذارد، آگاه هستیم».

کرملین: انتظار دستاورد خاصی از دیدار ماکرون با پوتین نداریم.

 

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از پسکوف نوشت: «در حالی که دولت‌های غربی به صحبت در مورد حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین ادامه می‌دهند، نمی‌توان از آرامش در تنش‌ها صحبت کرد».

وی پیشتر نیز با بیان اینکه اعزام نظامیان آمریکایی به شرق اروپا فقط به تنش‌ها دامن می‌زند، از واشنگتن خواسته بود دست از تنش‌زایی در مسئله اوکراین بردارد. (جزئیات بیشتر)

از حدود دو ماه قبل رسانه‌های آمریکایی با اشاره به استقرار یک‌صد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، جوسازی و خبرسازی درباره احتمال حمله روسیه به اوکراین در اوایل سال جاری میلادی را آغاز کرده و موجب تشدید تنش در شرق اروپا شده‌اند. روسیه اما به‌منظور کاهش تنش‌ها پیرامون مسائل اوکراین، پیشنهاداتی در راستای تضمین امنیتی غربی‌ها به روسیه از جمله عدم گسترش پیمان نظامی ناتو به سمت مرزهای این کشور و خروج نیروهای ناتو از این منطقه را مطرح کرده است.

انتهای پیام/ص


دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا